مشاغل اجتماعى بانوان

مشاغل اجتماعى بانوان

مشاغل اجتماعى بانوان …

سوال :

در محيطهاى دانشگاهى فرانسه هنگام بر خورد با اساتيد زن يا دانشجويان دختر ناگزير به مصافحه هستيم والاّ حمل بر اسائه ادب دانشجويان مسلمان مى شود. مصافحه (دست دادن) با زنان غير مسلمان در اين بلاد چه حکمى دارد.

جواب :

مصافحه با اجنبيه بدون حايل (مثل دستکش) جايز نيست بايد عذر شرعى خود را براى آنها بيان کنيد تا بفهمند که غرض خلاف ادب نيست بلکه بر اساس ادب و احترام به شخصيت اسلامى زن است اگر همه مسلمانانى که با بيگانگان در ارتباطند اين جهت را رعايت کنند آنها اين عمل را که يک ادب اسلامى است مثل سائر مميزّات و مشخصات مسلمان مانند نخوردن گوشت خوک و نياشاميدن شراب خواهند شناخت و اين سوء تفاهم مرتفع ميشود.

سوال :

ارتباط و دوستى بين دختر و پسر تا چه حدّ از نظر شرعى صحيح است؟ آيا ارتباط تلفنى جايز است؟

جواب :

ارتباط برقرار کردن بين دو نامحرم با تلفن و غيره بهيچ نحوش صحيح نيست و معرض فتنه و فساد است. والله العالم

مشاغل اجتماعى بانوان

سوال :

وضعيت حقوق زن که در ارتباط با کار(شغلش) دريافت مى کنند در رابطه با شوهر چه وضعيتى دارد؟

جواب :

حقوقى که زن دريافت مى نمايد ملک خود اوست و به شوهر تعلّق ندارد.

سوال :

اينجانب معلمى هستم که در يکى از مناطق محروم استان همدان مشغول تدريس هستم و نيز دانشجوى رشته مديريت دولتى دانشگاه پيام نور مى باشم و نيز در مدارس مختلط تدريس مى کنم و دانشگاه هم به صورت مختلط است البته با رعايت حجاب اسلامى طبق مسئله شماره 2876 رساله عمليه جنابعالى اين کار را جايز ندانسته است. مى خواستم بدانم که آيا اين مسئله مربوط به زمان سابق و زمانهايى است که شئونات اسلامى رعايت نمى شود يا هم اکنون را هم در بر مى گيرد.

جواب :

همانطوريکه در مسئله 2876 توضيح المسائل ذکر شده چنانچه سنن اسلامى در ارتباط با بانوان و مردان رعايت نشود و در مدارس و مراکز تعليم و تربيت کارهاى حرام مثل خواندن غنا و نواختن آلات موسيقى و ملاحى و مناهى به فرزندان مردم تعليم کنند حکمش مثل زمان سابق است و فرقى با اين زمان ندارد ولى البته انتظار در عصر حاضر که انقلاب اسلامى مسلمانان فداکار براى نوسازى جامعه بر اساس معيارهاى مقدس و الهى اسلامى به لطف خدا پيروز شد اينستکه همه مراکز مخصوصاً مراکز تعليم و تربيت و مدارس و دانشگاه ها با مراعات تعاليم نجات بخش اسلام بهترين جلوه هاى قداست را همگام با کسب موفقيتّهاى بزرگ علمى و تحصيلى داشته باشند.

سوال :

کارکردن زنان و مردان در ادارات در يک اطاق چگونه مى باشد؟

جواب :

اگر نظر و لمس و يا امور ديگرى مثل خلوت مرد نامحرم با زن نامحرم که شرعاً حرام است واقع نشود و موجب فساد اخلاق نباشد فى حدّ نفسه اشکال ندارد و لکن نوعاً خالى از فساد نيست.

سوال :

خانمى است که با رضايت شوهرش براى تدريس در آموزش و پرورش مى رود، ولى بعداً شوهرش ضرر آن را بيش از منفعتش مى بيند و از رفتن ايشان ممانعت بعمل مى آورد، آيا ادامه تدريس ايشان منوط به اجازه شوهرش است يا اينکه چون در ابتداء شوهر راضى بوده است اکنون نمى تواند جلو گيرى کند؟

جواب :

ظاهر اينستکه جواز ادامه شغل همسر دائر مدار بقاء اذن شوهر است بلى اگر زن با اذن شوهر طبق ضوابط شرعى اجير شده باشد عدول شوهر از اذن موجب فسخ اجاره نميشود. والله العالم.

سوال :

رانندگى بانوان با حجاب اسلامى چه صورتى دارد؟

جواب :

رانندگى بانوان فى حد نفسه جايز است ولى در معابر و خيابانها که غالباً مستلزم برخورد با مردها است اگر هم مستلزم فعل حرامى نشود بدون ضرورت و ناچارى ترک آن اولى و با عفت اسلامى زن موافقتر است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

No image

ورزش بانوان …

No image

فعالیت اجتماعى بانوان

No image

شرکت در کلاسهاى مختلط

No image

مشاغل اجتماعى بانوان

No image

صداى زن

پر بازدیدترین ها

No image

صداى زن

No image

فعالیت اجتماعى بانوان

No image

شرکت در کلاسهاى مختلط

No image

آرایش بانوان

No image

مشاغل اجتماعى بانوان

Powered by TayaCMS