ارث صغیر

ارث صغیر

ارث صغير

سوال :

جواب :

در مورد سوال چنانچه شرکاء از تراکتوريکه او نيز شريک بوده استفاده نموده اند نسبت به سهم او ضامن هستند يعنى بايد اجرة المثل سهم اورا از کارکرد تراکتور به ورثه او بپردازند و هر يک از شرکاء حق دارد سهم خود را از تراکتور بفروشد وقيّم صغار حق ندارد از فروش تراکتور نسبت به سهم شرکاء ممانعت نمايد بلى ميتواند سهم صغار را نفروشد و تعمير تراکتور نيز بايد با توافق همه شرکاء انجام شود. والله العالم.

سوال :

شوهر بنده فوت نموده است متوفى داراى عيال و يک فرزند ذکور 5/5 ساله و يک مادر مى باشند طفل صغير فعلاً تحت حضانت مادر قرار دارد.

سوال شرعى اين است که آيا عيال متوفى شرعاً حق دارد مهريه اش را از ماترک متوفى وصول نمايد و وسيله معاش صغير از چه راهى تأمين مى شود و مادر صغير مى تواند موجودى نقدى و غيرنقدى متوفى را در اختيار خود بگيرد و هزينه زندگى صغير را تأمين سازد يا اينکه جدّ مادرى اين وظيفه را عهده دار شود؟

ج در فرض سوال يک ششم ترکه متوفّى به مادرش و يک هشتم آن بشما مى رسد و بقيه متعلّق به فرزند است و اگر متوفّى براى خودش وصى تعيين ننموده شما ميتوانيد با اجازه مجتهد جامع الشرائط مهريه خود را بر داريد و معاش صغير را از سهم الارث خودش مصرف کنيد لکن براى مخارج خودتان نميتوانيد از سهم صغير مصرف کنيد. والله العالم.

سوال :

زيد از دنيا رفته وارث او مادر و همسر و سه فرزند هستند بعد از مدتى مادر او هم از دنيا مى رود حال همسر متوفى با داشتن سه فرزند صغير اقدام به فروش مغازه و منزل مسکونى متوفى نموده است آيا اين کار براى اداره زندگى آنها جايز است؟

جواب :

در مورد سوال ترکه متوفى بعد از موتش باين طريق تقسيم مى شود که بعد از اداء ديون ميّت اگر داشته باشد و مهريه همسر، (61) شش يک سهم مادر و (81) هشت يک سهم همسر و بقيه متعلّق به فرزندان او است و هر پسرى دو برابر دختر ميبرد و بعد از فوت مادر متوفى سهم الارث او به فرزندانش که برادر و خواهر متوفاى مذکور هستند مى رسد و همسر متوفى اگر از طرف مجتهد جامع الشرايط قيّم صغار شده بايد در مخارج و حفظ اموال صغار ملاحظه و مصلحت آنها را بنمايند و همچنين اگر خود متوفى او را قيّم نموده باشد والا حق تصرف در اموال را ندارد.

ارث فرزندى که از لقاح مصنوعى متولد مى شود

سوال :

ارث بردن فرزند متولد از لقاح مصنوعى ـ که عبارت از قرار دادن نطفه مرد است در رحم زن ـ اگر نطفه از يک مرد اجنبى باشد چه حالتى دارد؟ و آيا اين فرزند از مادر و مادر از فرزند ارث مى برد؟

جواب :

احتياط لازم بر اين طفل و ساير ورثه اين است که با يکديگر مصالحه نمايند. والله العالم

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

تقسیم ارث

No image

طبقات

No image

احکام ارث زوجین

No image

نزاع در ارث

پر بازدیدترین ها

No image

ارث فرزند خوانده

No image

تقسیم ارث

No image

احکام ارث زوجین

No image

طبقات

No image

ارث محجور

Powered by TayaCMS