احکام نشوز …

احکام نشوز …

احکام نشوز …

سوال :

آيا بوسيدن زوجه و يا انجام عمل جنسى در حضور زوجه دوم و يا انجام اين اعمال با هر دو در يک زمان جايز است ؟

جواب :

در مورد سوال بوسيدن اشکال ندارد ولى جماع کراهت دارد البته نگاه کردن زوجه به عورت زوجه ديگر حرام است. والله العالم.

سوال :

زن و شوهرى پاى فيلم سکسى ويدئو مى نشينند و فيلم را مى بينند و تحريک مى شوند و عمل زناشوئى انجام مى دهند چه صورت دارد؟

جواب :

مشاهده اينگونه فيلمها براى همه حرام است. والله العالم

سوال :

اگر شخصى با خود بازى کند اما هنگام خروج منى از خروج آن جلوگيرى نمايد و منى خارج نشود، آيا اين عمل حرام است؟

جواب :

حرام است.

احکام نشوز

سوال :

در ذيل مسأله حق امتناع زوجه از تمکين تا دريافت مهر حالّ خود قبل از دخول قيودى را ذکر کرده اند و من جمله فرموده اند: حق مطالبه مهر براى زوجه زمانى است که وى مهيا بر تمکين باشد و عذر شرعى و عادى از قبيل احرام و حبس نداشته باشد امّا در موردى که زوجه عذر شرعى و يا عقلى نداشته و امتناعش از تمکين به خاطر دريافت مهر و استيفاء حق شرعى خود نباشد بلکه عصياناً تمکين نکند مطلبى صريحاً نفرموده اند فقط مرحوم صاحب جواهر ـ پس از نقل کلام که مسأله را مشکل دانسته و صريحاً اظهار نظرى نکرده اند ـ فرموده اند در اين مورد زوجه حق مطالبه مهر نداشته و ناشزه محسوب مى گردد خواهشمند است نظر مبارک را در اين مورد و نيز مراد از تمکين را از حيث اختصاص به دخول يا شمول آن نسبت به ساير استمتاعات بيان فرماييد.

جواب :

در موردى که زوجه به جهتى غير از عذر شرعى و دريافت مهريه از تمکين خوددارى کند ناشزه محسوب مى شود. و تمکين علاوه بر دخول بنابر احتياط شامل ساير تمتّعات نيز مى گردد. والله العالم.

سوال :

بعد از عقد نکاح آيا زن در صورت اعسار زوج از پرداخت مهريه، مى تواند بخاطر دريافت مهريه تمکين ننمايد و در صورت جواز آيا تمکين فقط منحصر است به بضع، يا ساير استمتاعات را هم شامل است؟

جواب :

در صورتى که مهريه حال باشد زوجه قبل از اخذ مهريه مى تواند از تمکين نسبت به همه استمتاعات اعم از دخول و غيره ممانعت نمايد و عدم تمکين جهت اخذ مهريه نشوز محسوب نمى شود. والله العالم

سوال :

در دوران نامزدى و در فاصله بين عقد و عروسى که گاهى چندين ماه طول مى کشد، دختر بيشتر در خانه پدرش بسر مى برد آيا احکام مربوط به لازم بودن اطاعت از شوهر در اين مدت بر او صدق مى کند يا اينکه اين امر مختص به بعد از عروسى و شروع زندگى رسمى است؟

جواب :

پس از اجراى عقد، اطاعت زن از شوهر لازم ميشود اگر چه دختر هنوز در خانه پدر باشد.

سوال :

اگر خانمى در عقد دائم وظايف زناشوئى را انجام دهد و در مواقعى که شوهر در منزل نيست بدون اجازه او بخواهد به تدريس يا خياطى بيرون منزل برود چه صورت دارد (ناگفته نماند شوهر اين امور را اجازه نمى دهد)؟

جواب :

اگر زن در عقد نکاح، شرط اشتغال به تدريس يا خياطى در خارج منزل را نکرده باشد شوهر حق ممانعت دارد و در اينصورت خروج زن بدون اجازه شوهر معصيت است.

سوال :

احتراماً معروض ميدارد همسر اينجانب مدت سه سال و نيم است خانه خود را بى هيچ دليل و بدون هيچ گونه رضايت اينجانب بهمراه تنها فرزندمان ترک کرده و تاکنون در خانه پدرش بسر مى برد و اين در حالى است که هيچگونه مشکل مالى، جسمانى و انحرافات اخلاقى و يا فکرى متوجه اينجانب نميباشد. آيا ايشان بدون رضايت اينجانب خانه اش را ترک گفته ناشزه است يانه؟

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

No image

عاقله

No image

حکم دیه اعضاء میت

No image

احکام قصاص

پر بازدیدترین ها

No image

احکام دیه

No image

کارمزد

No image

وصیت بیش از ثلث

Powered by TayaCMS