غذائى که بوسیله مسلمان تهیه مى شود

غذائى که بوسیله مسلمان تهیه مى شود

غذائى که بوسيله مسلمان تهيه مى شود

سوال :

اگر يک نفر مسلمان ولى نه چندان قابل اعتماد مدعى است که اين غذا يا گوشت از مذبوح اسلامى درست شده جايز است از او بپذيريم يا خير؟

جواب :

قول يک نفر حجّت نيست هر چند مورد اعتماد باشد مگر اينکه از قول او يقين حاصل شود يا ذى اليد باشد.

سوال :

اگر يک نفر مسلمان اعم از مورد اعتماد و غير اعتماد ما را براى صرف غذا در منزلش دعوت کند خوردن غذاى او جايز است يا خير؟ و آيا در مورد اسلامى بودن نتيجه بايد سوال کرد يا خير؟

جواب :

در مورد سوال استفاده از غذاى دعوت کننده جايز است و سوال لازم نيست.

سوال :

اقوامى که مى دانيم از منبع غير شرعى، امرار معاش مى کنند، ارتباط با آنها در صورتى که اطمينان نداشته باشيم که غذا يا آبى که براى ما مى آورند از همان منبع است خوردن آن چگونه است؟

جواب :

در صورتيکه نمى دانيد از آن منبع است اشکال ندارد.

سوال :

آيا براى شوفر خوراک مجانى که در هتلهاى بين راه يا ارزانتر از سرنشينان ماشين مى دهند حلال است؟ و همچنين مأمورين خريد ارگانها و يا گروه ها که بخاطر خريدشان از فروشنده به آنان تخفيف ميدهند بعد از اتمام معامله پذيرائى مى کنند آيا اين کار جايز است؟

جواب :

در مورد راننده اگر توقف او در مکان خاصى از لحاظ سرنشينان ماشين تفاوت نداشته باشد خوراک مجانى يا ارزانتر براى او بى اشکال است و باوجود تفاوت اگر خوراک در برابر اين عمل باشد بى اشکال نيست و در مورد مأمورين ارگانها و گروهها نيز اگر اين برنامه موجب شود که جنس را به قيمتى که بيشتر از قيمتى که خريد آن از فروشنده يا محل ديگر ممکن باشد خريدارى کند اشکال دارد و خيانت است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

احکام ماهى ها

No image

ذبح کننده

No image

حیوانات حرام گوشت

No image

مسائل متفرقه خوراکیها

Powered by TayaCMS