وصیــت

وصیــت

وصيــت

سوال 916 :

ـ شخصى بارها به پسرش گفته تو وصى من هستى و پسر قبول نکرده است، در مرض موت پدر مجدداً او را وصى خود قرار مى دهد و پسر با وجود اينکه ناراضى است به جهت احترام پدر در ظاهر سکوت مى کند، آيا اجراى چنين وصيتى براى پسر واجب است؟

جواب :

در فرض سوال بنابر احتياط واجب پسر بايد به وصيت پدر عمل کند.

سوال 917 :

ـ شخصى به ديگرى مى گويد که اين مقدار از املاکم بعد از فوتم مال تو باشد، آيا اين عمل هبه محسوب مى شود يا وصيّت؟

جواب :

ظاهراً اين عمل وصيت محسوب مى شود.

سوال 918 :

ـ شخصى از دنيا رفته و از وى وصيتنامه اى به دست خط خودش باقى مانده لکن فاقد امضاء است، آيا ورثه نسبت به اجراى مفاد وصيتنامه وظيفه اى دارند؟

جواب :

اگر مطمئن هستند که آن نوشته وصيتنامه او است بايد طبق آن عمل کنند، گرچه فاقد امضاى وصيت کننده باشد.

سوال 919 :

ـ متوفى با اينکه پدرش زنده است، شخص امينى را وصىّ خود قرار

----------

(صفحه348)

داده، پدرش مى گويد پدر ولايت بر فرزند دارد، لذا وصيتنامه قابل اجرا نيست و وصىّ حق دخالت ندارد، حکم شرعى چيست؟

جواب :

در فرض سوال اگر وصيت مربوط به کفن و دفن و تجهيز باشد احتياط واجب آن است که اين امور با اجازه وصىّ و پدر انجام شود اما اگر مربوط به امور ديگر است اختيار با وصىّ است و پدر شرعاً حق دخالت ندارد.

سوال 920 :

ـ اگر شخص وصيت کند بعد از مرگ تا زمانى که همسرش زنده است ترکه او را تقسيم نکنند، و بر اين اساس وصيت نامه هم تنظيم شده باشد، آيا عمل به اين وصيت لازم است؟

جواب :

چنين وصيتى تا ثلث اموال ميت مشروع و نافذ است.

سوال 921 :

ـ شخصى وصيت به ثلث کرده ولى معلوم نکرده ثلث را از پول نقد او بدهند، آيا ورثه و وصى مى توانند ثلث را از اموال منقول ميت بپردازند و در نتيجه سهم الارث همسر کمتر مى شود يا بايد از مجموع اموال بپردازند؟

جواب :

ثلث از مجموع اموال خارج مى شود و بايد بالنسبه توزيع گردد به نحوى که هيچ کدام از ورثه متضرر نشوند و شخص وصى يا ساير ورثه اختيار ندارند بگونه اى که خودشان مى خواهند عمل کنند.

سوال 922 :

ـ شخصى فوت کرده و مديون است و وصيت نکرده و اموال منقول و غيرمنقول دارد اگر بدهى او را از اموال منقول و نقدى او بدهند سهم الارث همسرش کمتر مى شود و همينطور مخارج کفن و دفن او به چه نحوى محاسبه شود؟

جواب :

در فرض سوال بدهيهاى ميت که بر ذمه او بوده و مخارج کفن و دفن او به مقدار واجب بر همه اموال منقول و غيرمنقول او توزيع و از مجموع پرداخت شود بطورى که هيچ يک از ورثه متضرّر نشوند.

----------

(صفحه349)

سوال 923 :

ـ آيا وراث مکلف به پرداخت مهريه همسر ميت به صورت يکجا هستند و يا مى توانند آن را به صورت قسطى پرداخت کنند؟

جواب :

ورّاث قبل از اداى دين ميّت از اصل مال ميّت و قبل از عمل به وصيّت، نمى توانند در ارث تصرّف کنند و مهريه زن جزء ديون ميّت مى باشد که بايد قبل از تقسيم و تصرّف در ارث بپردازند.

سوال 924 :

ـ شخصى براى ثلث اموال خود محل مصرفى را معين کرده و علاوه بر آن اظهار داشته است که مهريه همسر او که اکثريت اموال او را شامل مى شود بدهند. بيان فرماييد: اولاً چنين وصيتى وجهه شرعى دارد؟ ثانياً پرداخت مهريه بر ساير وراث واجب است؟ ثالثاً تقدم و تأخر در ذکر موارد فوق (ثلث و مهريه) تغييرى در حکم دارد؟

جواب :

مهريّه، دين محسوب مى شود که بايد از اصل مال پرداخت شود و اگر وصيّت هم نکرده بود بايد از اصل مال مى پرداختند و آنچه از مال بعد از اداى ديون ميّت باقى ماند ثلث آن صرف مصرفى مى شود که معيّن کرده است و بقيّه بين ورثه کما فرض الله تقسيم مى شود.

سوال 925 :

ـ پدر اين جانب وصيت کرده که جنازه او را به کربلا برده و در آنجا دفن کنند و فعلاً مدت 30 سال است که فوت کرده و هنوز امکان عمل به وصيت پيدا نشده است، تکليف اين جانب را روشن فرماييد.

جواب :

به طور کلى عمل به وصيت مقيد به زمان خاصى نيست. لذا هنگام قدرت و امکان لازم است طبق وصيت عمل کنيد.

سوال 926 :

ـ اگر کسى نسبت به تمام ماترک خود وصيت کند و همه ورثه نيز در آن زمان با وصيت موافقت کرده اند، آيا پس از فوت موصى وصيت مزبور نافذ است؟

----------

(صفحه350)

جواب :

در فرض سوال که ورثه در زمان حيات موصى اجازه داده اند وصيت در کل نافذ است.

سوال 927 :

ـ شخصى وصيت کرده که پس از مرگ او اعمالى را برايش انجام دهند و مقدارى از املاک خود (کمتر يا مساوى ثلث) را نيز براى انجام آن اعمال در نظر گرفته است پس از مرگ او قيمت املاک افزايش يافته و علاوه بر عمل به وصيت مقدارى از آن زياد مى آيد، بيان فرماييد اين مقدار متعلق به کيست؟

جواب :

اگر به تمام وصيت عمل شده است، آنچه زياد آمده بايد بين ورثه (مطابق احکام ارث) تقسيم شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

وصیت

No image

وصیت

No image

وصیت

No image

وصیت

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام خانواده

No image

طــلاق

No image

ارث

No image

حقـوق

No image

قـضـا

پر بازدیدترین ها

No image

طهارات و نجاسات

No image

مظالم عباد

No image

احکام اموات

No image

غسل مس میت

No image

احکام خانواده

Powered by TayaCMS