احکام مسجد

احکام مسجد

احکام مسجد

سوال 288 :

ـ آيا جايز است زمين وقفى را اجاره کنند و مسجد قرار دهند؟

جواب :

مانعى ندارد و اگر به صورتى بسازند که عرفاً به آن مسجد بگويند، ظاهراً در مدت اجاره حکم مسجد را دارد.

سوال 289 :

ـ آيا صحيح است که زمينى را براى مدت طولانى اجاره کرد و مسجد قرارداد و بر فرض صحت آيا احکام مسجد بر آن حمل مى شود؟

جواب :

اجاره کردن زمين به قصد ساختن نمازخانه اشکال ندارد و چنانچه عرفاً به آن مسجد بگويند، ظاهراً در مدت اجاره احکام مسجد بر آن جارى است. و فرقى بين اجاره طويل المدة و غيره نمى باشد.

سوال 290 :

ـ مسجدى در کنار خيابان واقع شده و قرار است که خيابان تعريض شود، آيا تخريب قسمتى از مسجد جايز است؟

جواب :

تخريب مسجد به هيچ وجه جايز نمى باشد و نمى توان مسجد را از مسجد بودن خارج کرد، مگر اينکه ضرورت ايجاب کند و مصلحت عامه مسلمين اقتضاى تخريب کند که در اين صورت با اذن مجتهد جامع الشرايط مانعى ندارد.

----------

(صفحه142)

سوال 291 :

ـ قبرستانى قديمى وجود دارد که ديگر کسى را آنجا دفن نمى کنند، آيا جايز است آنجا مسجد بنا کنند؟ و بر فرض اينکه مسجدى روى آن ساخته باشند، آيا نماز خواندن در آن صحيح است؟

جواب :

اگر محرز باشد که قبرستان، وقف دفن اموات شده است، ساختن مسجد در آنجا جايز نيست و بر فرض هم که ساختمانى به اسم مسجد روى آن بسازند مسجد نمى شود و احکام مسجد را پيدا نمى کند، ولى نماز خواندن در آن مانعى ندارد و باطل نمى باشد، اما ثواب نماز در مسجد را ندارد.

سوال 292 :

ـ شخصى در ملک خودش مسجدى بنا کرده و بيشتر مخارج ساختمانى آن را متحمل شده و توليت آن را با خودش قرار داده است. شخصى که به نظر او صلاحيت ندارد، بدون اجازه او در آن مسجد اقامه جماعت مى کند، نماز چنين امام و مأمومينى که با او نماز مى خوانند چه حکمى دارد؟ و آيا بانى و متولى مسجد مى تواند از امامت او جلوگيرى کند و ديگرى را بياورد؟

جواب :

چنانچه مأمومين امام جماعت را عادل بدانند و به او اقتدا کنند، نمازشان صحيح است و امامت و نماز خواندن در مسجد نيازى به اذن بانى مسجد ندارد و هيچ کس حق ممانعت از اقامه نماز در مسجد را ندارد، امام جماعت باشد يا غير امام.

سوال 293 :

ـ شخصى چند سال قبل مسجدى در زمين خود ساخته و در آن نماز جماعت و غيره انجام شده است، فعلاً جمعيت زياد شده و مسجد نياز به توسعه دارد، ولى بانى اوليه که خود را متولى مسجد مى داند ممانعت مى کند و مى گويد: چون سند زمين مسجد به نام من است اجازه نمى دهم، آيا شرعاً

----------

(صفحه143)

حق ممانعت دارد؟

جواب :

در فرض سوال که وقف محقق شده و به تصرف درآمده است، واقف ديگر اختيارى در آن ندارد و بودن سند زمين مسجد به نام او موجب حق و داشتن اختيار براى او نمى شود و درموردى که توسعه و بازسازى مسجد ضرورت دارد تخريب وتوسعه اشکال ندارد، بلکه ممدوح و ثواب دارد و واقف حق جلوگيرى ندارد.

سوال 294 :

ـ شخصى در مسجد جهت نماز جماعت جا گرفته و بيرون رفته است و تا هنگام اقامه جماعت رجوع نکرده است، آيا به محض منعقد شدن نماز جماعت حق او از آن مکان ساقط مى شود و ديگرى مى تواند جاى او را تصرف کند؟

جواب :

بعد از منعقد شدن جماعت احتياط آن است که تا امام به رکوع رکعت اول نرفته جاى او را اشغال نکنند، بلى اگر در صف اول جا گرفته و صبرکردن تا رکوع اول موجب اختلال در اتصال صفوف شود، در اين صورت صبر کردن لازم نيست.

سوال 295 :

ـ گذاشتن عَلَم در مساجد در حالى که داراى مجسمه هايى از قبيل کبوتر و طاووس و مانند آن است چه حکمى دارد؟ و خريد و فروش اين عَلَم و نماز خواندن در برابر آن با مجسمه هايى که دارد چه حکمى دارد؟

جواب :

خريد و فروش و نگهدارى مجسمه مکروه مى باشد و نماز خواندن مقابل آن نيز مکروه است، مگر روى آن را بپوشانند.

سوال 296 :

ـ با توجه به اينکه طبق مقررات نظام اسلامى اماکن عمومى مانند مسجد هم بايد وجوه مربوط به آب و برق را بپردازند و مسأله آب چون در اختيار بخش خصوصى مى باشد و نظر به اينکه مساجد بطور معمول بويژه

----------

(صفحه144)

آنها که موقوفات ندارند در پرداخت بهاى آب مشکل دارند; بفرماييد:

اولاً: آيا خلاف مقررات دولت اسلامى عمل کردن جايز است؟

ثانياً: در فرضى که مساجد موقوفه نداشته باشند و يا به اندازه کافى نباشد، حکم کسانى که از آب مسجد استفاده مى کنند چيست؟ و آيا بايد به اندازه مصرف به مسجد کمک کنند؟

ثالثاً: چنانچه بعضى از افراد وجوه آب و مانند آن را بپردازند از ديگران ساقط مى شود؟

جواب :

اولاً: عمل کردن برخلاف مقررات جمهورى اسلامى جايز نيست.

ثانياً: در فرض مذکور کسانى که با آب مسجد وضو مى گيرند، بايد نيّت داشته باشند که پول آب را به مقدارى که مصرف مى کنند بدهند و اگر بدانند کسى پول آب را نمى دهد و خودشان نيز نيّت پرداخت پول آب را نداشته باشند، وضوى آنان صحيح نيست.

ثالثاً: بلى از عهده ديگران ساقط مى شود.

سوال 297 :

ـ اهالى محله اى زمينى را خريدارى کرده و زيرزمينى به عنوان مسجد در آن احداث کرده اند و پس از چند سال اقامه نماز در آن زيرزمين، طبقه فوقانى آن را تکميل کرده و چند سالى هم در طبقه بالا نماز خوانده اند وزيرزمين مسجد را به عنوان انبارى به کسى اجاره داده اند و اجاره آن را گرفته صرف مسجد کرده اند، آيا با گذشت چند سال اقامه نماز در آن محل و با توجه به اينکه مسجد متولى خاصى نداشته، مى شود گفت اين ساختمان حکم مسجد را دارد و احکام مسجد بر آن مترتب مى شود؟ و نيز آيا اجاره دادن طبقه تحتانى آن جايز است؟

و ضمناً مبالغى که از طريق اخذ اجاره صرف ساختمان مسجد شده چه حکمى

----------

(صفحه145)

دارد؟

وآيا صرف کردن آن براى مخارج عزادارى وايام ماه مبارک جايز است؟

جواب :

ـ بلى در فرض سوال که آنجا را به عنوان مسجد ساخته اند حکم مسجد را دارد.

2 ـ زيرزمينى که به عنوان مسجد ساخته شده مسجد است و اجاره آن صحيح نيست.

3 ـ آنچه از وجوه دريافتى مصرف شده احتياطاً اجاره کننده رضايت بدهد و حلال کند و آنچه مانده نيز بنابر احتياط با اجازه او به صرف نيازهاى همان مسجد برسد و اگر اجاره کننده راضى به مصارف فوق نشد گيرنده وجوه به هر نحو که شده ـ ولو با برگرداندن وجوه ـ رضايت او را تحصيل کند.

----------

(صفحه146)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام مسجد

No image

احکام مسجد

No image

احکام مسجد

No image

احکام مسجد

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نماز

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام خانواده

No image

طــلاق

No image

ارث

No image

حقـوق

No image

قـضـا

پر بازدیدترین ها

No image

طهارات و نجاسات

No image

مظالم عباد

No image

نماز

No image

غسل مس میت

No image

احکام اموات

Powered by TayaCMS