مسائل متفرقه مسجد

مسائل متفرقه مسجد

مسائل متفرقه مسجد

سوال 306 :

آيا تشکيل کلاسهاى تابستانى و نمايش فيلمهاى سينمايى در مساجد جايز

(صفحه94)

است؟

جواب :

احترام مساجد لازم است و بايد رعايت شود و تأسيس کلاسهاى مذهبى منافاتى با حرمت مسجد ندارد، اما پخش برخى فيلمها مناسب نيست.

سوال 307 :

در اعياد مذهبى و جشن ولادت ائمه در مسجد يا حسينيه مجلس جشن گرفته مى شود و اشعار مذهبى خوانده مى شود، آيا کف زدن در اين مجالس جايز است؟

جواب :

بطور کلّى کف زدن در مساجد و حسينيه ها و اماکن مقدس، به هر عنوان که باشد جايز نيست، و در غير آنها هم با توجّه به اينکه در طول تاريخ اسلام و تشيّع، شعار مسلمانان ذکر صلوات بوده است، خصوصاً در مجالسى که به نام و ياد ائمّه (عليهم السلام)تشکيل مى شده، لذا مناسب است مسلمانان احساسات و علايق مذهبى خويش را با فرستادن صلوات ابراز دارند.

سوال 308 :

اگر برگزارى مجالس ترحيم در مساجد مزاحم نمازگزاران يا کسانى که مشغول تعقيب نمازند باشد، از نظر شرعى چه صورت دارد؟

جواب :

جايز نيست، مگر اينکه تعقيب بيش از حد معمول طول بکشد.

سوال 309 :

مسجدى است که در آن فعاليتهاى فرهنگى، ورزشى انجام مى پذيرد و کتابخانه و نوارخانه در زير زمين آن تأسيس شده و هيچگونه تضاد و مزاحمتى با موضوع وقف و موقوف عليهم ندارد و در ساعات غير نماز فعاليتهاى مزبور و احياناً ورزش در زيرزمين انجام مى شود. نظر مبارک را در اين مورد بيان فرماييد.

جواب :

در صورتى که موجب هتک مسجد و اهانت به آن نباشد مانعى ندارد.

سوال 310 :

در صورت جايز نبودن، رفتن و ماندن در چنين مجالسى (بدون دست زدن) چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر در مساجد و حسينيه ها باشد شرکت مانعى ندارد ولى دست نزنيد و در صورت احتمال اثر، نهى کنيد چون دست زدن در چنين مکانهاى مقدس نوعى هتک و بى احترامى است و با شؤون آنها منافات دارد.

سوال 311 :

گذاشتن عکس يا کشيدن تصوير انسان يا حيوان در مسجد چه حکمى دارد؟

(صفحه95)

جواب :

گذاشتن عکس به جهت اينکه مى خواهند در مسجد نماز بخوانند، مکروه است و احتياط واجب آن است که صورت ذى روح در مسجد نکشند.

سوال 312 :

مسجدى را بازسازى کرده و توسعه داده اند و معمار مقدارى از مال خود را خرج کرده است و مزد کارگر و بنّاء هم پرداخت نشده است و افراد طلبکار مى گويند تا پول ما را ندهيد، راضى نيستيم در مسجد نماز بخوانيد، حکم آن را روشن کنيد.

جواب :

نماز خواندن در مسجد منوط به رضايت کسى نيست و ديون مسجد را اگر مسجد موقوفه دارد از آن پرداخت کنيد و اگر ندارد مؤمنين بايد بپردازند.

سوال 313 :

کتابخانه اى در قسمت بالکن مسجد قرار دارد و چون راه پله آن غير اصولى و ناراحت کننده بود براى خوب ساختن آن، آنرا تخريب کرده ايم ; البته براى اجراى طرح جديد مقدارى ديگر از مسجد تخريب شده است، حال متوجه شده ايم اين امر نياز به اجازه حاکم شرع دارد، چه مى فرماييد؟

جواب :

پله را به طور اصولى بسازيد و سعى کنيد از خرابى جلوگيرى شود.

سوال 314 :

سالها فردى در مسجد اقامه جماعت مى کرده است و بعد از فوت او فرزندش چند سالى اقامه جماعت کرده است و فعلا امام جمعه شهر طبق مصالحى مسجد را توسعه داده و امام جماعت جديدى نصب کرده است و امام جماعت قبلى اظهار نارضايتى مى کند; نماز در اين مسجد چه حکمى دارد؟

جواب :

نسبت به امامت مسجد هيچ کس حق پيدا نمى کند و رضايت و عدم رضايت کسى معتبر نيست.

سوال 315 :

آيا روى زمين اصلاحات ارضى مى توان مسجد و ساير اماکن عمومى از قبيل: حمام، مدرسه دينى طلاب و اماکن فرهنگى درست کرد؟

جواب :

ظاهراً حضرت امام (رحمه الله) به عنوان حکم ثانوى تصرف در اين اراضى را اجازه داده اند. لذا احداث اماکن مذکور در اين زمينها مانعى ندارد.

سوال 316 :

اگر در مسجد روضه برقرار باشد، آيا مى توان براى ضبط شخصى از برق آن استفاده کرد؟

(صفحه96)

جواب :

جايز نيست، مگر آنکه پول برق مصرف شده را بدهند.

سوال 317 :

چندين سال قبل 12 نفر به قصد زيارت به کربلا رفته اند مجتهد براى تيمّن حکم هيأت امنايى مسجد به نام حضرت ابوالفضل (عليه السلام) را به آنها مى دهد، ولى فعلا مجتهد و هيأت فوت کرده اند، آيا اولاد آنان حقّ دارند ادعا کنند که جزء هيأت امناء مى باشند؟

جواب :

اولاد آنها حقّى ندارند.

سوال 318 :

مدت چهل سال است در خدمت مسجد هستم، آيا مى توانم وصيت کنم در آستانه آن (کفش کن) دفنم کنند؟

جواب :

جايز نيست.

سوال 319 :

زمينى را به عنوان مسجد در اختيار مسجد گذاردم مبنى بر اينکه قيمت نصف آن را به من بدهند امّا وقتى ديوار کشيده شد از ادامه کار انصراف پيدا کردند، آيا مى توان آن را تبديل به زمين کرد با توجه به اينکه نه صيغه خوانده شده و نه تحويل نمازگزاران داده شده؟

جواب :

با توجه به خصوصيات ذکر شده بهتر آن است که زمين را تدريجاً بصورت مسجد درآورند و از آن استفاده کنند.

سوال 320 :

در بعضى از مساجد معمول است هنگام مجالس ختم و فاتحه صداى بلندگو در فضاى بيرون مسجد پخش مى شود با توجه به اينکه چه بسا بيماران و سالخوردگانى از صداى بلندگو اذيت مى شوند، آيا اين عمل جايز است؟

جواب :

محلّ اشکال است.

سوال 321 :

تخريب بناها و مکانهايى که آيات قرآن بر آنها نوشته شده يا حک شده است به قصد تعمير چه حکمى دارد؟ و در صورت تخريب با خاک و باقيمانده آنها به چه نحو عمل شود؟

جواب :

در صورتى که تعمير و بازسازى لازم باشد، تخريب مانعى ندارد و خاک باقيمانده را در جايى بريزند که بى احترامى نشود يا در آب روان بريزند يا دفن کنند يا در بيابان دوردست بريزند.

(صفحه97)

سوال 322 :

آيا تشکيل مجلس عروسى در مسجد يا حسينيه فقط براى غذا خوردن عيب دارد؟

جواب :

بطور کلى هرچه موجب هتک و وهن مسجد شود حرام است، لذا انشاء عقد ازدواج و اجراى صيغه عقد در مساجد، مانعى ندارد اما انجام مراسم عقد و عروسى به نحوى که امروزه متعارف است جايز نيست.

(صفحه98)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS