اشیاى متعلّق به مسجد

اشیاى متعلّق به مسجد

اشياى متعلّق به مسجد

سوال 295 :

مسجدى قديمى را جهت تجديد بنا خراب کرديم، پس از تجديد بنا مبلغ دويست هزار تومان بدهکار شديم، آيا مى توان گچ و آهن اضافه آمده و چوب و فرشهاى مستعمل قبلى را که مورد نياز مسجد نيست براى پرداخت قرض مسجد به فروش برساند؟

جواب :

فروش مصالح اضافه آمده براى پرداخت قرض مسجد مانعى ندارد، ولى چوب و فرشهاى مستعمل قبلى را در مسجد ديگرى که مورد نياز است استفاده کنند و در صورتى که مورد نياز هيچ مسجد ديگرى نباشد، فروش آنها نيز مانعى ندارد.

(صفحه92)

سوال 296 :

سماور ذغالى را فردى وقف مسجد کرده و اکنون مورد استفاده قرار نمى گيرد، آيا مى شود آن را فروخت و به جاى آن فرش تهيه کرد؟

جواب :

اگر مسجد ديگرى نياز به چنين سماورى داشته باشد به آنجا داده شود و اگر چنين نيست آن را تبديل به سماور گازى و مثل آن کنند و در صورت عدم نياز پول آن را صرف در آبدار خانه مسجد کنند.

سوال 297 :

آيا وسايل مسجد و حسينيه را مى توان به جاى ديگر براى استفاده عمومى انتقال داد؟

جواب :

اگر وقف بر مسجد يا حسينيه باشد تغيير و انتقال آن جايز نيست.

سوال 298 :

مسجدى است گاهى در آن نماز خوانده مى شود تا خراب نشود، آيا مى توان لوازم آن مانند: فرش، آهن و آجر را به مسجد ديگرى انتقال داد؟

جواب :

جايز نيست، بلکه بايد همان مسجد را مرمت و تعمير کرد و بر مؤمنين لازم است که حرمت مسجد را حفظ کنند.

سوال 299 :

مسجدى فقط يک خط تلفن در اطاق خادم دارد به طورى که اگر نباشد کسى جوابگوى مردم نخواهد بود، آيا مى توان از آن سيمى به مغازه اى کشيد که هميشه از آن استفاده شود؟

جواب :

در صورتى که هيأت امنا مصلحت را در اين ببينند مانعى ندارد.

سوال 300 :

مسجد جامعى خراب شده که در حال تجديد بناى آن مى باشيم و فعلا از آن مسجد و لوازم آن استفاده نمى شود، آيا مى توان از وسايل مسجد در مهديه اى که نزديک مسجد است استفاده کرد؟

جواب :

مانعى ندارد مشروط به اينکه به مجرد امکان استفاده در مسجد به آنجا انتقال داده شود.

سوال 301 :

فرشهاى مسجدى فرسوده شده و در صورت عدم تعويض از بين مى رود، آيا جايز است آنها را فروخته يا تبديل به احسن کنيم؟

(صفحه93)

جواب :

اگر فرشها را به مسجد اهدا و يا تمليک کرده اند تعويض آن در صورت حاجت مانعى ندارد. اما اگر براى مسجد وقف کرده اند، بدون مجوّز شرعى تغيير و تبديل آن جايز نيست.

سوال 302 :

اجناسى مانند قند و چاى را که در مساجد و غيره زياد مى آيد و در اثر گذشت ايام احتمال فاسد شدن آنها وجود دارد، آيا مى توان فروخت و پول آن را خرج همان مسجد کرد، يا بايد به مسجد ديگر برد؟

جواب :

اگر بشود از عين آن در مساجد ديگر و يا در وقت ديگر استفاده کنند اين امر تقدّم دارد.

سوال 303 :

مسجدى است پنجاه سال پيش درست شده و فعلا چون در مسير سيل قرار دارد امکان تعمير ندارد، آيا مى توان مسجد ديگرى ساخت و از امکانات مسجد مخروبه صرف آن کرد؟

جواب :

باقى ماندن مسجد حدود 50 سال، دليل بر اين است که امکان بقا دارد مگر اينکه جديداً در راه سيل قرار گرفته باشد که در اين صورت چنانچه تغيير راه سيل امکان نداشته باشد و سيل خطرى براى مسجد باشد مى توان از امکانات آن در مسجد ديگر استفاده کرد.

سوال 304 :

آيا آوردن مهر از مسجد به منزل و نماز بر روى آن جايز است؟

جواب :

جايز نيست.

Powered by TayaCMS