مسائل متفرقه نذر

مسائل متفرقه نذر

مسائل متفرقه نذر

سوال 1334 :

چنانچه زن در غياب شوهر و يا با عدم اطلاع و يا با عدم رضايت او نذر کند، در صورتى که مال منذور از شوهر باشد و يا مشترک و يا از مال مختص به زن، از قبيل ارث و

(صفحه349)

يا اجرت کارى که از شوهر مى گيرد، چه صورت دارد؟

جواب :

نذر زن اگر مزاحم حقوق شوهر باشد بى اجازه او باطل است. و اگر مزاحم نباشد احتياط واجب آن است که با اجازه او باشد، خصوصاً در نذر مال گرچه مال متعلّق به خود زن باشد.

سوال 1335 :

افرادى که در دهه محرم اشيايى را نذر حضرت اباعبدالله الحسين (عليه السلام)کرده اند. از قبيل قند و شکر و چاى و آرد براى دور ديگ و غيره. منذورات را تحويل امين مسجد و يا حسينيه داده اند. در صورتى که از مصارف روضه خوانى در مورد خودش زياد بيايد و اگر بخواهند خود عين را براى عاشورا نگهدارند فاسد مى شود و يا از بين مى رود، آيا مى توانند آن اشيا را به مستحق شرعى بدهند؟ و يا فروخته وجه آن را صرف مايحتاج حسينيه کنند؟ و يا اعيان را در غير اوقات معلومه در ساير روضه خوانيها صرف کنند؟ و يا وجه آنرا نگهداشته و در سال آينده مثل همان اشيا را جهت مصرف خريدارى کنند؟ نظر مبارک را مرقوم فرماييد.

جواب :

اگر اشياى مذکوره را براى آن مى دهند که در دهه محرم صرف شود و از قرائن معلوم باشد که مقيد بصرف آن را در خصوص محرم سال جارى نيست، عين مازاد را اگر ممکن است نگاه دارند. وگرنه بفروشند و قيمت آن را سال ديگر در دهه محرم به مصرف برسانند. و اگر مخصوص دهه محرم سال جارى داده اند، بايد از دهندگان آن براى صرف در محل ديگر اذن بگيريد.

سوال 1336 :

مردم مسلمان ايران همه ساله مبالغى به امامزاده ها و بقاع متبرکه اهدا مى کنند. آيا سازمان اوقاف مى تواند مقدارى از اين وجوه را جهت تبليغ و نشر معارف اسلام، تعمير و تکميل مساجد، خريد کتب مذهبى و اهدا به کتابخانه ها از اماکن مذکور بگيرد؟

جواب :

چنانچه براى مصارف خاصى اهدا نشده و خود امامزاده يا بقعه نياز نداشته باشد، صرف در موارد مذکوره با رعايت مقررات اسلامى مانعى ندارد.

سوال 1337 :

در بعضى از شهرها امامزاده هايى مى باشد که زائران نذورى را در ضريح آنها واريز مى کنند، که مقدارى از آن صرف مخارج خود امامزاده مى شود، آيا مصرف مازاد در امور زير جايز است: 1 ـ احداث مسجد 2 ـ تعميرات مسجد 3 ـ تکميل مساجد نيمه کاره 4 ـ تزيين

(صفحه350)

مساجد 5 ـ فرش مساجد 6 ـ درب مساجد 7 ـ کولر مساجد 8 ـ فرش و تعميرات حسينيه ها

جواب :

پس از استثناى مصارف خود بقعه و مخارج مربوط به آن، صرف در امور مذکوره مانعى ندارد.

(صفحه351)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

مسائل متفرقه نذر

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نذر

جدیدترین ها در این موضوع

No image

نذر

No image

متعلّق نذر

No image

صیغه نذر

No image

تصرف در مال منذور

No image

وجوب عمل به نذر

پر بازدیدترین ها

No image

مسائل متفرقه نذر

No image

نذر

No image

متعلّق نذر

No image

تصرف در مال منذور

No image

وجوب عمل به نذر

Powered by TayaCMS