مسائل متفرقه حقوق

مسائل متفرقه حقوق

مسائل متفرقه حقوق

سوال 1423 :

در طول جنگ تنها سه ماه موفق شدم به جبهه بروم. ولى با کمک يکى از برادران سپاه که از سابق با من آشنايى داشت، گواهى مربوط به حضور 6 ماهه دريافت کردم و به اداره خود دادم که بابت آن يک گروه حقوقى به من اضافه شده و مقدارى حقوق بيشتر مى گيرم. با توجه به نياز زيادى که به آن دارم، آيا گرفتن آن جايز است؟

جواب :

چنانچه حقوق مربوط به شش ماه جبهه باشد و شما واجد اين شرط نباشيد، نمى توانيد آن را بگيريد. و به هرنحو ممکن لازم است به آنها برگردانيد. و نياز داشتن مجوز گرفتن آن نمى شود.

سوال 1424 :

هيأت امناى شهرک، پولى که از مردم گرفته بودند براى دريافت زمين به حساب بانک گذاشته و سود آن را بدون اطلاع و کسب رضايت صاحبان آن، براى ساختن ادارات شهرک و بيمارستان مصرف کرده اند. آيا صرف اين پول در اين موارد جايز است؟

جواب :

چنانچه پولها به صورت امانت در دست هيأت امنا بوده، سود حاصله مربوط به صاحبان پول است و با عدم رضايت آنها صرف در امور ديگر، اگر چه مؤسسه عام المنفعه مى باشد، جايز نيست.

سوال 1425 :

پمپ آبى جهت آب کشيدن براى حمام عمومى خريدارى شده. ولى چون حمام قديمى بوده مخروبه شده و جديداً ساخته اند. عده اى مى گويند پمپ را بفروشند و براى خريد مصالح آب مشروب مصرف کنند و ديگران عقيده دارند پول آن را صرف احتياجات حمام جديد کنند. وظيفه چيست؟

جواب :

در مفروض سوال، عمل به طريق دوّم اقرب است که به مصرف احتياجات حمام جديد برسد.

(صفحه379)

سوال 1426 :

همسايه ما روى منزل خود دو طبقه ديگر ساخته است، امّا به بهانه اين که يک متر حياط خلوت به طرف حياط ما دارد، در هر دو طبقه شيشه هاى پنجره را ساده انداخته اند که کاملا بر حياط ما اشراف دارد و آرامش را از ما سلب کرده اند، آيا همسايه چنين حقى را دارند يا نه؟

جواب :

ساختمان در ملک خودش اشکال ندارد. ولى چنانچه ساده بودن شيشه ها موجب مزاحمت همسايه است، بايد طورى عمل کنند که مزاحمت مرتفع شود.

(صفحه380)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS