مجهول المالک

مجهول المالک

مجهول المالک

سوال 1408 :

اينجانب سرپرست يک گروه فعاليتهاى علمى بودم که مدتى پيش کار گروه تعطيل شد و وسايلى از آنان در دست من ماند. حال وظيفه اينجانب نسبت به آن وسايل چيست؟

جواب :

اگر آن افراد را مى شناسيد بايد با آنها مطرح کنيد. و در صورتى که راهى براى شناسايى آنها نداشته باشيد، به قيمت روز بفروشيد و به نيت صاحب واقعى آنها صدقه بدهيد.

سوال 1409 :

اگر شخصى به کسى بدهکار باشد، ولى هرچه جستجو مى کند او را پيدا نمى کند، آيا مى تواند از طرف او صدقه بدهد، يا در صندوق صدقات بيندازد، يا به دست خادم مسجدى که مى گويد من فقير را مى شناسم و به او مى دهم بدهد؟

جواب :

اگر از دستيابى به طلبکار خود مأيوس شد، آن را به نيت صاحبش صدقه دهد به فقير و بنابر احتياط لازم از مجتهد جامع الشرايط اجازه بگيرد. بنابراين جايى براى سوالهاى بعد باقى نمى ماند.

سوال 1410 :

در اوايل پيروزى انقلاب اسلامى فروشگاه تعاونى از سهام مردم در محلى تشکيل و سالها مورد استفاده سهامداران بوده است. ولى در حدود چهار سال پيش به علل نارساييها تعطيل و منحل شده و وجوه مربوط به سهامداران براساس مدارک به آنها مسترد

(صفحه373)

گرديد. تعدادى از صاحبان سهام در مدت چهار سال براى استرداد و بازپس گرفتن حق خود مراجعه نکرده اند. و بارها به آدرس آنان مراجعه شده، ولى اغلب آنان تغيير منزل داده و آثارى از آنان به دست نيامده است. اکنون مبلغ سيصد هزار تومان در دست هيأت امنا مانده، تکليف چيست؟

جواب :

اگر از اطلاع به صاحبان وجوه بطور کلى مأيوس باشيد، مبلغ مزبور را به نيت آنها به فقرا صدقه دهيد، ان شاء الله موفق و مؤيد باشيد.

(صفحه374)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

مجهول المالک

No image

مجهول المالک

جدیدترین ها در این موضوع

No image

تقلب در امتحان

No image

خانقاه

No image

دعانویسى

No image

روایات و کتب روایى

No image

شک و وسوسه

پر بازدیدترین ها

No image

تبعیت زن و اولاد در وطن

No image

مسائلى مربوط به پول

No image

طریقه وضو

No image

نماز جماعت

Powered by TayaCMS