شرایط عقد (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

شرایط عقد (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

شرايط عقد

مسأله 2520 :

عقد ازدواج چند شرط دارد:

اوّل: آنکه به عربي صحيح خوانده شود. و اگر خود مرد و زن نتوانند صيغه را بعربي صحيح بخوانند چنانچه ممکن باشد، احتياط واجب آن است کسي را که مي تواند بعربي صحيح بخواند وکيل کنند و اگر ممکن نباشد خودشان مي توانند بغير عربي بخوانند. امّا بايد لفظي بگويند که معني زَوَّجْتُ و قَبِلْتُ را بفهماند.

دوّم: مرد و زن يا وکيل آنها که صيغه را مي خوانند قصد انشاء داشته باشند يعني اگر خود مرد و زن صيغه را مي خوانند، زن به گفتن "زَوَّجْتُک نَفْسي" قصدش اين باشد که خود را زن او قرار دهد و مرد بگفتن "قَبِلْتُ التَّزويجَ" زن بودن او را براي خود قبول نمايد، و اگر وکيل مرد و زن صيغه را مي خوانند، بگفتن "زَوَّجْتُ و قَبِلْتُ" قصدشان اين باشد که مرد و زني که آنان را وکيل کرده اند زن و شوهر شوند.

سوّم: کسي که صيغه عقد را مي خواند بايد بالغ و عاقل باشد، چه براي خودش بخواند، يا از طرف ديگري وکيل شده باشد.

چهارم: اگر وکيل زن و شوهر يا ولي آنها صيغه را مي خوانند، در عقد، زن و شوهر را معيّن کنند مثلا اسم آنها را ببرند يا به آنها اشاره نمايند. پس کسي که چند دختر دارد، اگر به مردي بگويد: زَوَّجْتُک اِحَدي بَناتي (يعني زن تو نمودم يکي از دخترانم را) و او بگويد: قَبِلْتُ يعني قبول کردم، چون در موقع عقد، دختر معيّن نبوده عقد باطل است.

پنجم: زن و مرد به ازدواج راضي باشند ولي اگر زن ظاهراً با کراهت اذن دهد و معلوم باشد قلباً راضي است، عقد صحيح است.

مسأله 2521 :

اگر در عقد يک حرف غلط خوانده شود که معني آن را عوض کند عقد باطل است.

مسأله 2522 :

کسي که دستور زبان عربي را نمي داند، اگر قرائتش صحيح باشد و معناي هر کلمه از عقد را جداگانه بداند و قصد انشاء بنمايد و از هر لفظي معناي آن را قصد نمايد مي تواند عقد را بخواند.

مسأله 2523 :

اگر زني را براي مردي بدون اجازه آنان عقد کنند و بعداً زن و مرد بگويند به آن عقد راضي هستيم عقد صحيح است.

مسأله 2524 :

اگر زن و مرد يا يکي از آن دو را به ازدواج مجبور نمايند و بعد از خواندن عقد راضي شوند و بگويند به آن عقد راضي هستيم عقد صحيح است.

مسأله 2525 :

پدر و جدّ پدري مي توانند براي فرزند پسر يا دختر نابالغ يا ديوانه خود که با حال ديوانگي بالغ شده است همسر بگيرند، و بعد از آنکه آن طفل بالغ شد، يا ديوانه عاقل گرديد، اگر ازدواجي که براي او کرده اند مفسده اي نداشته باشد، نمي تواند آن را بهم بزند و اگر مفسده اي داشته يا مصلحت نداشته باشد، عقد فضولي است و مي تواند آن را امضاء کرده يا عقد را بهم بزند.

مسأله 2526 :

اگر پدر، يا جدّ پدري براي پسر نابالغ خود، زن بگيرد، پسر بايد بعد از بالغ شدن خرج آن زن را بدهد.

مسأله 2527 :

اگر پدر يا جدّ پدري براي پسر نابالغ خود زن بگيرد، چنانچه پسر در موقع عقد مالي داشته، مديون مهر زن است، و اگر در موقع عقد مالي نداشته، پدر يا جدّ او بايد مهر زن را بدهند.

مسأله 2528 :

دختري که بحدّ بلوغ رسيده و رشيده است يعني مصلحت خود را تشخيص مي دهد اگر بخواهد شوهر کند، چنانچه باکره باشد، بنابر احتياط واجب بايد از پدر يا جدّ پدري خود اجازه بگيرد و اجازه مادر و برادر او لازم نيست.

مسأله 2529 :

اگر پدر و جد پدري غائب باشند، به طوري که نشود از آنان اذن گرفت و دختر هم احتياج به شوهر کردن داشته باشد لازم نيست از پدر و جدّ پدري اجازه بگيرند. و همچنين اگر همسر مناسبي براي دختر پيدا شود و بخواهد با پسري که شرعاً و عرفاً هم کفو او مي باشد ازدواج کند و پدر و جدّ پدري مانع مي شوند و سخت گيري مي کنند در اين صورت نيز اجازه آنان لازم نيست، و همينطور اگر دختر باکره نباشد در صورتي که بکارتش بواسطه شوهر کردن از بين رفته باشد، اجازه پدر و جدّ لازم نيست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

طریقه وضو

No image

رفع مانع در وضو

No image

کمک کردن دیگرى در وضو

No image

وضو گرفتن قبل از وقت

No image

تجدید وضو

پر بازدیدترین ها

No image

وضو گرفتن قبل از وقت

No image

وضوی جبیره

No image

طریقه وضو

No image

رفع مانع در وضو

No image

مسائل متفرقه وضو

Powered by TayaCMS