موسیقى و آلات لهو

موسیقى و آلات لهو

موسيقى و آلات لهو

سوال 987 :

آيا موسيقى را مطلقاً حرام مى دانيد؟

جواب :

چيزى که مناسب مجالس لهو باشد حرام است.

سوال 988 :

کدام موسيقى حرام است؟ و آيا گوش دادن به آن براى رفع خستگىِ ناشى از کار يا افسردگى و مانند آن، اشکال دارد؟

جواب :

موسيقى که داراى طرب و ترجيع باشد حرام است و فرقى بين رفع خستگى و غير آن نمى کند.

سوال 989 :

نظر مبارکتان در مورد موسيقى و آواز موسيقى چه مى باشد اگر با صداى زن باشد چه حکمى دارد؟

(صفحه244)

جواب :

موسيقى که مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرامست و اگر صداى زن باشد حرمت مؤکد مى شود.

سوال 990 :

شرکت در مجالس عروسى يا جشنهايى که در آن برنامه هاى موسيقى اجرا مى شود، چگونه است؟

جواب :

جايز نيست.

سوال 991 :

استعمال آلات موسيقى در دسته هاى عزادارى، آيا جايز است؟

جواب :

استعمال آلات لهو و لعب مطلقاً حرام است.

سوال 992 :

آيا تعليم اُرگ که يک وسيله موسيقى است و خريد و فروش آن و همچنين استفاده از آن آزاد است و در راديو و تلويزيون هم استفاده مى شود، جايز است؟ اينجانب معلّم اين وسيله موسيقى هستم نظر حضرتعالى در مورد تعليم آن چيست؟

جواب :

اگر به صورت مطرب و مناسب مجالس لهو و لعب نواخته شود اصل آن حرام و تعليم آن هم حرام است والا حرام نيست.

سوال 993 :

اينجانب علاقه وافرى در زمينه فراگيرى موسيقى به عنوان وسيله اى براى پرکردن بخشى از اوقات فراغت بصورت تئورى و عملى را دارم، نظر حضرتعالى در اين مورد چيست؟

جواب :

صرفنظر از اينکه موسيقى لهوى و مناسب مجالس خوشگذرانى چه از نظر تعليم و تعلم و چه از نظر عملى حرام است بايد توجه داشت که وقت چقدر ارزش دارد و در کنار آن اطلاعات نسبت به مسائل اسلامى بسيار کم. آيا بهتر نيست که از وقت براى آشناشدن هرچه بيشتر به مسائل مختلف اسلامى استفاده کرد؟ مخصوصاً برخى از آنها نشاط انگيز مى باشد، مانند قصه هاى قرآن و تاريخ اسلام و شخصيتهاى اسلامى از زمان رسول خدا (صلى الله عليه وآله) به بعد. و آيا صحيح است که يک مسلمان دهها سال بر او بگذرد و سالهاى آخر عمرش فرا رسد و با دست تهى از اطلاعات اسلامى از اين جهان رخت بربندد!

سوال 994 :

استفاده تنبک و دايره در مجالس عروسى چه حکمى دارد؟

(صفحه245)

جواب :

جواز آن، محل اشکال است.

سوال 995 :

نظر حضرتعالى در مورد آهنگهايى که از راديو و تلويزيون پخش مى شود چيست؟

جواب :

آهنگهاى مناسب مجالس لهو و لعب و مهيج حرام است و اگر چنين نيست، مانعى ندارد.

سوال 996 :

اگر کسى هيچ نوع آهنگى براى او ايجاد تحريک نکند، گوش دادن او به آهنگها چگونه است؟

جواب :

ملاک نوع مردم است، نه شخص انسان.

سوال 997 :

لطفاً حکم دايره و دف زدن در عروسى زنان و مجلس عقد و مجلس جشن بعد از عقد و خواندن زن در مجالس زنانه و زدن دايره در مراسم ختنه کردن فرزند را بيان فرماييد؟

جواب :

تنها غنا و آواز در مجالس عروسى زنانه مستثنى است و در بقيه موارد حرام است.

سوال 998 :

حکم نگاه کردن به فيلمهاى تلويزيونى که برخى اوقات زنهاى بى حجاب نيز دارد و نيز گوش دادن به صداى تارى که نواخته مى شود، چه صورت دارد؟

جواب :

نگاه کردن به فيلم اجنبيه که او را نمى شناسد، به شرطى که ريبه و فساد در آن نباشد اشکال ندارد. و موسيقى مطرب حرام است و صداهاى مشکوک مانع ندارد.

سوال 999 :

بعضى از سرودهايى که از صدا و سيماى جمهورى اسلامى پخش مى شود آهنگهاى تندى دارد که حتى انسان را از حالت طبيعى خارج مى کند، شنيدن اين نوع سرودها چه حکمى دارد؟ و آيا شنيدن کليه آهنگهايى که از راديو پخش مى شود موافق شرع است؟

جواب :

موسيقى مطرب حرام است و صداهاى مشکوک مانع ندارد.

سوال 1000 :

گيتار و يا ساير وسايلى را که هم اکنون ما در منزل داريم ـ اگرچه اصلا از آنها

(صفحه246)

استفاده نمى شود ـ چه کار کنيم؟

جواب :

آلات لهو را بايد از بين ببريد.

سوال 1001 :

آيا خريد و نصب آنتن هاى ماهواره اى در منازل جايز است؟ و ثانياً استفاده افراد از برنامه ها چگونه است؟ و ثالثاً آيا منع کودکان از ديدن برنامه ها، مجوّز تهيه و نصب آنتن و استفاده بزرگترها (پدر و مادر) مى باشد يا خير؟

جواب :

اولا، با توجه به آنچه مطّلعين اظهار مى دارند برنامه هاى ماهواره اکثراً موجب شيوع فحشا و منکر مخصوصاً در رابطه با نسل جوان مى باشد. لذا خريد و نصب آنتن هاى ماهواره اى جايز نيست.

ثانياً، صرف استفاده از برنامه ها، اگر خارج از برنامه هاى فوق الذکر باشد و موجب انحراف اخلاقى و يا اعتقادى و غيره نباشد، مانعى ندارد.

ثالثاً، اگر استفاده بزرگترها در همان محدوده اى باشد که در جواب دوم ذکر شد، مانعى ندارد. ولى در عين حال عدم جواز خريد و نصب به قوّت خود باقى است.

سوال 1002 :

اينجانب پاى تلويزيون مى نشينم و بچه ها از 5 ساله تا 20 ساله، از دختر و پسر، از محصل مدرسه تا طلبه همه به تلويزيون نگاه مى کنند. و بنده مواردى خلاف شرع مشاهده مى کنم و به خاطر اينکه فرهنگ اسلامى بچه ها خراب نشود و حرام را حلال ندانند و منکر را معروف نشناسند، اين موارد را به آنان گوشزد مى کنم. امّا بعضى از طلاّب برخورد شديدى با بنده مى کنند. مى گويند حضرت امام (رحمه الله) همه برنامه هاى تلويزيون را حلال مى دانند. حال بفرماييد در مقابل نشان دادن زنهاى نامحرم با آرايش و خنده و نازى که مى کنند و موسيقى که پخش مى کنند تکليف چيست؟

جواب :

هنوز برنامه هاى تلويزيون و راديو صددرصد اسلامى نيست و در ميان آنها احياناً برخى از موارد غير مشروع وجود دارد، که با عنايت خاص مسؤولان اصلاح خواهد شد. ولى لازم است در برخورد با جوانها و نوجوانها بگونه اى عمل شود که اعتقاد آنها نسبت به اصل نظام مقدس جمهورى اسلامى تزلزل پيدا نکند. زيراکه نظام مذکور حافظ اساس اسلام و تشيع است همانطور که در صدر

(صفحه247)

اسلام احکام الهى بصورت تدريج نازل و پياده مى شد، دراين نظام هم که مسبوق به رژيم ضد اسلامى طاغوت بوده، نبايد انتظار داشت که جميع احکام اسلام در زمان کوتاهى پياده شود. بلکه نياز به مرور زمان دارد، اميد است در آينده نزديک شاهد پياده شدن همه احکام اسلام در سايه حکومت اسلامى باشيم. در عين حال از مواردى که اطمينان به حرمت داريد اجتناب کنيد و چنانچه مفسده اى در کار نباشد، ديگران را ارشاد کنيد.

سوال 1003 :

نظر حضرتعالى پيرامون موزيکهاى غم انگيز چيست؟

جواب :

موزيکهاى غم انگيز که براى ايجاد غم و حزن و اندوه وضع شده، حرام نيست.

سوال 1004 :

آيا گوش دادن به موسيقى راديو و تلويزيون، حرام است؟

جواب :

برخى از آنها حرام است و ان شاءالله در آينده نزديک مشکل آنها حل مى شود.

سوال 1005 :

موسيقى چيست؟ و آيا همه انواع آن از نظر اسلام حرام است؟

جواب :

موسيقى به يک تعريف، ترکيب اصوات است به نحوى که خوش آيند باشد، لذا اگر مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است، وگرنه اشکالى ندارد.

سوال 1006 :

بفرماييد موسيقى مطرب يعنى چه؟

جواب :

معناى مطرب اين است که حالت غيرعادى از نظر وجد و نشاط بوجود آورد.

سوال 1007 :

غنا به چه معنا است؟ چه حالاتى بر آن مترتب است؟

جواب :

غنا عبارت از صوتى است که علاوه بر مطرب بودن به معنايى که ذکر شد، مشتمل بر ترجيع يعنى زير و بم و فروبردن و بيرون آوردن صدا باشد.

سوال 1008 :

هل يحرم السفر من اجل اللهو؟

جواب :

نعم يحرم اذاکان لأجل اللهو المحرم بحيث لولم يکن ذلک لم يسافر

(صفحه248)

اصلا و وجب ح اتمام الصلوة والمشهوران السفر لأجل الصيد اللهوى ايضاً حرام ولکن فى حرمته تأمل و اشکال و ان وجب فيه التمام للنصوص المعتبرة کما حقق فى محله.

سوال 1009 :

هل هناک تعريف محدد اللهو؟ هل هناک لهو مباح و آخر حرام؟

جواب :

على نحو الاجمال والتخليص، اللهو مايشغل الأنسان عما يعينه و يهمّه يقال لهوت بکذا و عن کذا، اشّتغلت عنه بلهو، وله اصناف و اسباب مختلفة فمنها مباح بالضرورة کاللعب بالسبحة واللحية و کالأشتغال بامور الدنيا من المال والأولاد مالم يصدّا عن ذکر الله «وما هذه الحياة الدنيا الا لهو و لعب» (العنکبوت، ى 64)، «لاتلهکم اموالکم ولا اولادکم عن ذکر الله» (المنافقون، ى 9)، و منها حرام بالضرورة کالاشتغال بالتغنى والميسر و ضرب الأوتار «اجتنبوا قول الزور» (الحج، ى 32) «انما الخمر والميسر والأنصاب والأزلام رجس من عمل الشيطان فاجتنبوه» (المائدة، ى 93).

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

ریش تراشى

No image

سحر و جادو

No image

شعبده بازى

No image

مواد مخدر

No image

استفاده مردان از طلا

پر بازدیدترین ها

No image

رشوه

No image

ریش تراشى

No image

شعبده بازى

No image

مواد مخدر

No image

نقاشى و مجسمه سازى

Powered by TayaCMS