کورتاژ (سقط جنین(1))

کورتاژ (سقط جنین(1))

کورتاژ (سقط جنين(1))

سوال 1752 :

حکم اسلام در مورد سقط جنين چيست؟

جواب :

اسقاط جنين جايز نيست، مگر اين که در جان مادر در معرض خطر باشد يا بقاى جنين منجر به بيمارى غير قابل تحمل مادر شود. که با احراز يکى از اين دو امر، اسقاط مانعى ندارد.

1 ـ در ارتباط با ديه سقط جنين به مباحث ديات ص 547 مراجعه شود و در ارتباط با کفاره به مسأله 1928، ص 541 مراجعه شود.

(صفحه460)

سوال 1753 :

اگر زن و شوهر مجتمعاً جنين را اسقاط کنند، آيا ديه تنصيف شده و يا اينکه به بقيه وارث مى رسد؟ و آيا ديه را در هرحال بايد بدهند و يا در صورت طلب ورّاث و يا حاکم؟

جواب :

ديه به ساير وراث مى رسد، اگرچه لامحاله طبقه بعدى خواهند بود. و نيازى به حکم حاکم ندارد.

سوال 1754 :

لطفاً مواردى که اسقاط حمل در آن موارد اشکال ندارد، بيان کنيد؟

جواب :

اسقاط حمل در موارد زير بلامانع است:

1 ـ اگر طبق تشخيص پزشک متخصص و مورد اطمينان بقاى جنين موجب مرگ جنين و مادر، هردو بشود. ولى اگر جنين سقط شود، مادر زنده مى ماند.

2 ـ اگر ولوج روح نشده است و طبق تشخيص پزشک متخصص و مورد اطمينان بقاى حمل براى مادر خطر جانى دارد، يا مستلزم ضرر و درد غير قابل تحمل باشد.

3 ـ اگر ولوج روح نشده و زن حامل اطمينان دارد که بدون اسقاط حمل، مورد اذيت و آزار روحى يا جسمى غيرقابل تحمل قرار مى گيرد و در عسر و حرج شديد واقع مى شود، در اين صورت نيز اسقاط بعيد نيست که حرام نباشد. ضمناً در تمام اين موارد اگر اسقاط کرد، ديه دارد، که بر عهده اسقاط کننده است و اگر سقط بعد از ولوج روح باشد علاوه بر ديه کفاره هم دارد.

سوال 1755 :

اگر زن آبستن به طبيب مراجعه کند و طبيب او را سقط جنين کند، آيا طبيب قصاص مى شود؟

جواب :

خير، بلکه محکوم به ديه است.

سوال 1756 :

فعلا با دستگاههاى مجهّز تشخيص مى دهند که جنين چه وضعيتى دارد. حال اگر متوجه شدند که جنين مرده به دنيا مى آيد يا بعد از چند روز مى ميرد، آيا اجازه دارند که جنين را سقط کنند؟

جواب :

اولا حصول يقين و قطع به مسأله بعيد است و بر فرض حصول قطع نيز، سقط جايز نيست.

(صفحه461)

سوال 1757 :

در ميان پزشکان متخصص دو نظريه در رابطه با دستگاه درونى رحم (I.U.D) وجود دارد: الف ـ ممانعت از انعقاد نطفه مى کند. ب ـ بعد از انعقاد نطفه موجب دفع نطفه مى گردد. در فرض سوال، تکليف در دو مورد زير چيست؟

الف ـ استفاده از آن در صورت شک بين دو نظريه.

ب ـ استفاده از آن در صورت تبعيت نظريه (ب).

جواب :

الف ـ در صورت شک مانعى ندارد. مگر اين که موجب عقيم شدن دائمى شود. ب ـ اگر بدانند که موجب دفع نطفه مى شود جايز نيست.

سوال 1758 :

تکليف عقيم کردن بانوان که در زايمانهاى قبلى فرزندان ناقص الخلقه و يا داراى بيمارى ارثى (جسمى و روانى) به دنيا آورده اند چيست؟

جواب :

صرف ناقص الخلقه بودن نوزاد قبلى يا بيمارى ارثى مجوز عقيم کردن نمى شود. بلى اگر محرز باشد که زايمانهاى بعدى ملازم با عسر و حرج شديد و غير قابل تحمل است، مانعى ندارد.

سوال 1759 :

بستن لوله هاى رحم منجر به قطع حاملگى مى شود و ايجاد زمينه براى امکان آبستنى مجدد، مستلزم عمل جراحى ميکروسکوپيک و دقيق است که در مراکز مجهز امکان پذير است، و شانس حاملگى مجدد در بهترين مراکز دنيا در حدود 50% مى باشد. با در نظر گرفتن شرايط فوق، آيا بستن لوله هاى رحم در بانوان سالم مجاز است؟

جواب :

در فرض سوال، چنين مواردى حکم عقيم شدن دائمى محسوب مى شود و جايز نيست.

سوال 1760 :

در مورد بيمارانى که حاملگى براى آنان خطر جانى دارد و امکان بهبود وضع جسمى و روانى آنان از نظر مساعد شدن حاملگى در آينده هم وجود ندارد. به عبارت ديگر: ضرورتهاى پزشکى ايجاب مى کند هيچ گاه يا حتى الامکان حامله نشوند، آيا قطع دائم حاملگى جايز است؟

جواب :

در فرض سوال، مانعى ندارد.

سوال 1761 :

آيا سقط درمانى در مورد مادرانى که بيمارى پيشرفته اى دارند و ادامه حاملگى

(صفحه462)

براى مادر خطر جانى در پى دارد، در دو فرض سن جنين قبل و بعد از چهار ماهگى مجاز است يا خير؟

جواب :

نسبت به جنين قبل از چهار ماهگى مجاز است، ولى نسبت به بعد از چهار ماهگى مشکل است.

سوال 1762 :

در مورد مادران بيمارى که ادامه حاملگى با حيات مادر مغايرت پيدا مى کند و جنين از نظر سنى در وضعيتى است که امکان ادامه حيات وى، خارج از رحم مادر وجود ندارد و بعد از مرگ مادر او هم فوت خواهد نمود، آيا مى توان به منظور نجات جان يک نفر ـ يعنى مادر ـ به حاملگى خاتمه داد؟

جواب :

در فرض سوال، اسقاط آن به منظور حفظ جان مادر، مانعى ندارد.

سوال 1763 :

چنانچه زنى که مبتلا به جنون است آبستن شود، با توجه به امکان انتقال بيمارى روانى به جنين و همچنين عدم امکان مراقبت بيمار از فرزند خود، آيا سقط جنين جايز است؟

جواب :

صرف امکان انتقال بيمارى به جنين و يا عدم امکان مراقبت بيمار از فرزند خود، مجوز سقط نمى شود.

سوال 1764 :

اگر دکترها به خانمى بگويند بچه اى که در رحم دارد از لحاظ ذهنى يا بدنى عقب مانده خواهد بود، آيا زن مى تواند او را کورتاژ کند يا کارى کند که بچه بيفتد؟

جواب :

خير، جايز نيست.

سوال 1765 :

آيا حفاظت از بچه در رحم واجب است؟ يعنى مادر بايد تمام شرايط لازم جهت حفظ و سلامتى بچه را فراهم کند؟

جواب :

لازم است شرايط متعارف و معمول را فراهم و رعايت کند.

سوال 1766 :

اگر حاملگى براى خانمى ضرر داشته باشد، آيا مى تواند جنين خود را قبل از هفته سوم کورتاژ کند؟

جواب :

در صورت دميده شدن روح انسانى جايز نيست، و در غير اين صورت

(صفحه463)

اگر بقاى حمل خطر جانى براى مادر داشته باشد، يا مستلزم درد غير قابل تحمل براى مادر بشود، اسقاط مانعى ندارد. ولى نسبت به ديه آن با پدر جنين مصالحه کنند.

سوال 1767 :

اگر مادرى براى سقط بچه اش کارى انجام ندهد، ولى با مراعات نکردن موارد لازم و تهيه نکردن شرايط لازم براى حفظ جنين، باعث سقط بچه بشود، آيا حرام است؟

جواب :

اگر سقط بچه مستند به او شود حرام است.

سوال 1768 :

اگر دکترها بگويند در صورتى که زن کورتاژ نکند، در هنگام تولد يا زن مى ميرد يا بچه، آيا مى توان جنين را قبل از تولد سقط کرد؟

جواب :

در فرض سوال اگر از گفته پزشک متخصّص اطمينان حاصل شود، کورتاژ مانعى ندارد.

سوال 1769 :

داروى ضد حاملگى که در هفته اول بعد از آميزش مى خورند، اگر حامله باشد جنين را سقط مى کند ولى اگر حامله نباشد اثرى ندارد، استفاده از اين دارو چه حکمى دارد؟

جواب :

در صورتى که علم به حامله بودن خود ندارد، مانعى ندارد.

سوال 1770 :

آيا پزشک مسلمان مى تواند جنين زن کافرى را در صورتى که پدر آن هم کافر باشد، سقط کند؟

جواب :

اسقاط جنين کافر که والدين او هردو کافر باشند، مانعى ندارد.

سوال 1771 :

اگر پزشک متخصص تشخيص دهد که جنين ناقص الخلقه مى باشد، آيا مى توان آن را سقط کرد؟

جواب :

جايز نيست، مگر در موارد ضرورت.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

پر بازدیدترین ها

No image

خروج زن از منزل

No image

احکام مقاربت

No image

تمکین، اطاعت، نشوز

No image

پوشش زن و مرد

Powered by TayaCMS