احکام مقاربت

احکام مقاربت

احکام مقاربت

سوال 1646 :

آيا استحاضه نيز از نظر روابط زناشويى، حکم حيض را دارد؟

(صفحه438)

جواب :

خير، حکم حيض را ـ که حرمت نزديکى على الأطلاق باشد ـ ندارد، بلکه اگر مستحاضه، غسلهاى واجب خود را انجام دهد; نزديکى شوهر با او حلال است.

سوال 1647 :

آيا وطى در دبر زوجه از نظر شرع جايز است؟

جواب :

اگر ضرر معتنى به نداشته باشد و زن راضى باشد، کراهت شديده دارد.

سوال 1648 :

حديث «من لايحضر» از قول پيامبر (صلى الله عليه وآله) که وطى در دبر زنان امت من بر مردان امتم حرام است، آيا صحت دارد؟

جواب :

در مسائل فقهى معمولا روايات مختلف وارد شده و تحقيق درباره آنها شأن فقيه است. و از نظر فقهى حکم همان است که در مسأله قبل بيان شد.

سوال 1649 :

جماع کردن رو به قبله يا پشت به قبله و همينطور صحبت کردن در حال جماع چه حکمى دارد؟

جواب :

کراهت دارد.

سوال 1650 :

وطى در دبر زن حائض، چه حکمى دارد؟ و آيا کفاره دارد؟

جواب :

اگر ضرر معتنى به نداشته باشد و زن راضى باشد، کراهت شديده دارد. ولى کفاره ندارد.

سوال 1651 :

اگر پزشکان مردى را از عمل زناشويى منع کنند، آيا زن حق دارد مرد را وادار به اين کار کند؟

جواب :

اگر از گفته پزشک اطمينان حاصل شد که عمل زناشويى مستلزم ضرر معتد به براى مرد است; نبايد او را وادار به اين عمل کند و همچنين است عکس مسأله.

سوال 1652 :

اگر شوهرى زنش را در مدت حيض، مجبور به تمکين کرد، حکمش چيست؟

جواب :

اگر اجبار به حدى برسد که از زوجه سلب اختيار شود، تکليفى متوجه او نيست.

(صفحه439)

سوال 1653 :

اگر زنى در زمان حيض، شوهر خود را مجبور به انجام روابط زناشويى کند، حکمش چيست؟

جواب :

البته مجبور کردن زن، شوهر خود را به طورى که از وى سلب اختيار شود، عادتاً بعيد است. ولى بر فرض تحقق چنين امرى، مرد گناه ندارد. ولى کفاره آن را بنابر احتياط، طبق مسأله 453 توضيح المسائل بپردازد، و در هرحال کفاره به عهده زن نمى آيد.

سوال 1654 :

آيا زن و شوهر در زمان حرمت روابط زناشويى مى توانند ديگر استمتاعات را از يکديگر بگيرند؟ اگرچه انزال صورت بگيرد؟

جواب :

بلى، اشکال ندارد.

سوال 1655 :

اگر مرد بخواهد به مسافرتى بيش از چهار ماه برود، آيا بايد از همسرش اجازه بگيرد؟ و اگر زن اجازه نداد مسافرت او حرام است؟

جواب :

اجازه گرفتن از همسر فى نفسه، لازم نيست. اما چون زن هرچهار ماه يکبار حق مواقعه دارد، لذا در فرض سوال لازم است اجازه بگيرد که در حقيقت به معناى طلب اسقاط حقش است. و اگر بدون اجازه سفر کرد در صورتى که سفر او به قصد ادا نکردن حق زوجه و ترک واجب باشد، سفر او معصيت و حرام است و بايد نماز را تمام بخواند. لکن اگر به اين قصد نباشد، حرام نيست. هرچند که در اين صورت احوط جمع بين قصر و اتمام است. بلى در خصوص سفر واجب تکليف ساقط است و نيز در سفرهاى ضرورى عرفى مثل سفر تجارت يا زيارت يا تحصيل علم و نحو آنها تکليف ساقط است و سفر حرام نيست.

سوال 1656 :

آيا جايز است شوهر با آلت مصنوعى يا با چيز ديگرى غير از جسدش همسر خود را از لحاظ جنسى اشباع کند؟

جواب :

با دست و هرجاى بدن، مانعى ندارد. ولى با غير جسد هرچه باشد، جايز نيست.

(صفحه440)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام مقاربت

استفاءسایر مراجع

پر بازدیدترین ها

No image

احکام مقاربت

No image

تمکین، اطاعت، نشوز

No image

خروج زن از منزل

No image

پوشش زن و مرد

Powered by TayaCMS