روزه

روزه

روزه

سوال :

لطفا بفرماييد اينکه فرد در 4 جا ميتواند نمازش را تمام بخواند ايا مثالا اگر هتلي در کربلا و يا مکه و يا مدينه و يا کوفه باشد نيز ميتواند نمازش را تمام بخواند و روزه اش را بگيرد يا تنها اختصاص حائر دارد اگر صحن و سراي جديد اضافه شود چطور؟

جواب :

درمکه و مدينه جايز است ولي در شهر کربلا و کوفه جايز نيست بلکه تنها در حرم يا مسجد کوفه جايز است .

سوال :

اگر بر اثر فراموشى مسئله کارى انجام دهيم که باعث باطل شدن روزه مى شود ، آيا روزه باطل است يا نه ؟

جواب :

باطل نمى شود.

سوال :

من از بدو تولد در شيراز زندگى کرده و آنجا وطن من بود. حدود هفت سال پيش براى تحصيل به تهران رفته و در آنجا ساکن شدم. البته از وطن اصليم نيز عدول نکردم پس از شش سال زندگى در تهران، حدود يک سال پيش به شيراز برگشتم. در حال حاضر در شيراز زندگى مى کنم و در همانجا هم کار مى کنم، اما شغلى نيز در تهران دارم. به همين دليل قبلاً هفته اى دو روز و در حال حاضر يک هفته در ميان، سه روز در تهران هستم. لازم به ذکر است که احتمال زياد دارد دوباره به تهران برگردم و در آنجا زندگى کنم. به همين دليل از تهران نيز عدول نکردم و در اين يک سال در تهران نمازم را تمام مىخواندم. مى خواستم بپرسم آيا اين عمل صحيح بوده يا خير و تکليف من چيست؟ ضمناً اگر مى بايست نمازم را شکسته مى خواندم تکليف نماز و روزه اين مدت چيست؟

جواب :

کارى که مى کنيد صحيح است و هر دو شهر براى شما حکم وطن را دارد.

سوال :

من در خانواده اى بدنيا آمده ام که هيچ آشنايى با مسايل مذهبى نداشتم و حتى پدرم مخالف مذهب است ولى به لطف خدا به مرور زمان با مسايل مذهبى آشنا شدم و پله پله معارف دينى را آموختم ولى اين مسير طولانى بود و مسايلى چون ولايت امامان، نياز به مرجع و... را تا مدتى خيلى توجه نمى کردم.

1 ـ من نمازهايى را که در آن زمان خوانده ام بدليل اينکه مثلاً مقيد به قرائت از مخارج درست نبوده ام و... را که چند سال مى شود دوباره بخوانم آيا واجب است؟ در مورد روزه هايم با توجه به درست نبودن غسلهايم در اوايل و روزه هايى که اجازه روزه به من نمى دادند چه؟

جواب :

1 ـ اگر مطمئن بوديد که قرائت به آن نحو صحيح است قضا لازم نيست و اگر غسل صحيح نبوده نماز باطل است ولى روزه صحيح است البته بهتر است وجه بطلان غسل را بنويسيد و روزه هايى که با اجبار خورده ايد قضاء لازم است و کفاره ندارد.

سوال :

من اولين سالى هست که روزه بر من واجب شده و امروز که روز اول هست را روزه گرفته ام. مى خواستم بپرسم من که نمى دانستم اگر اخلاط سينه به دهان برسد نبايد فرو برد و من که فرو بردم، روزه من باطل است يا نه؟

جواب :

باطل نيست.

سوال :

در سوئد فعلاً روزها کوتاه است اما بعد ممکن است اينطور نباشد و اگر ماه مبارک رمضان در تابستان بيفتد ممکن است طول روز از 20 ساعت هم تجاوز کند. در اين مورد نظر معظم له چيست؟

جواب :

در فرض تمکن بايد روزه گرفت.

سوال :

نگاه کردن به صفحه اينترنت در زمانى که انسان روزه مى باشد و يک تصوير غير عادى ظاهر مى شود چه حکمى دارد؟

جواب :

روزه را باطل نمي کند اگرچه شرعاً در مواردى نبايد نگاه کرد.

سوال :

من سه روز در هفته از حد ترخص مى گذرم تکليف نماز و روزه من چيست؟

جواب :

تمام است.

سوال :

آيا خوردن يا نخوردن سحرى در ماه رمضان اشکالى در روزه گرفتن دارد يا خير؟

جواب :

اشکال ندارد.

سوال :

با توجه به يکسان نبود تاريخ شبهاى قدر در ايران و کشورهاى ديگر آيا شب واقعى در ايران است يا در آن کشورها؟ و آيا براى هر سرزمين يک شب قدر جداگانه وجود دارد يا خير؟

جواب :

هر يک عمل به تکليف خود مي کند.

سوال :

آيا بخارات آب داخل حمام اگر استشمام شود مبطل روزه مى باشد يا خير؟ در صورتى که مبطل روزه باشد براى استحمام چه بايد کرد در مورد مه غليظ حکم چگونه است؟

جواب :

استنشاق آن مبطل روزه نيست بله در صورتيکه بخار غليظ يا مه به آب تبديل شود و وارد جوف گردد مبطل روزه است.

سوال :

مدت يکسال و نه ماه است که به فرزندم شير مى دهم. در 23 دى ماه امسال دو سال شيردهى تمام مى شود. در طول روز فرزندم به تناوب شير مى خورد. مىخواستم بپرسم که آيا در ماه رمضان امسال بايد روزه بگيرم يا نه؟

جواب :

روزه بگيريد.

سوال :

مسواک زدن بعد از اذان صبح با خمير داندانهاى موجود چه حکمى دارد؟

جواب :

مانعى ندارد ولى رطوبت آن را نبلعد.

سوال :

استفاده از عطر و ادکلن براى روزه دار چه حکمى دارد؟پاسخ: مانعى ندارد.

سوال :

در چه صورتى باطل کردن روزه مستحب است؟

جواب :

مستحب است براى کسى که صوم مستحب گرفته روزه خود را قطع کند اگر برادر مؤمنى او را به طعامى دعوت کند.

سوال :

با توجه به اينکه مسافر مى تواند در چهار مکان مقدس که در رساله عمليه ذکر گرديده نماز را تمام بخواند آيا شامل روزه هم مى شود؟ به عبارتى مسافر مى تواند در مکه مکرمه و يا مدينه منوره بدون قصد ده روز، روزه بگيرد؟

جواب :

شامل روزه نمي شود.

سوال :

من متولد شهرستان اروميه هستم بيش از 20 سال است که در تهران ساکن و شاغل هستم در حال حاضر در کرج ساکن شده ام و براى کار هر روز به تهران مي آيم و برمى گردم آيا روزه بر من صحيح مي باشد يا خير؟

جواب :

چنانچه پس از يک ماه از سکونت در کرج و رفت و آمد هر روزه به تهران باشد روزه شما اشکال ندارد حتى اگر در کرج و يا در بين راه باشيد.

سوال :

آيا شخصى که محل شغل دائم او در شهرى ديگر در فاصله بيش از 30 کيلومتر قرار دارد و هر روز در رفت و برگشت مى باشد. حکم روزه داشتن او چگونه است؟

جواب :

کثير السفر هستيد و روزه شما در تمام سفرها صحيح است.

سوال :

حکم مهاجرين در چگونگى روزه گرفتن (بيشتر از 2 سال در بلاد غرب) چيست؟

جواب :

نماز را تمام بخوانند و روزه را کامل بگيرند.

20 سوال: در ايام ماه مبارک اگر شخصى بعد از اذان صبح بيدار شود در حالى که احتياج به غسل جنابت داشته باشد تکليف چيست؟ آيا آن روز را نمى شود روزه گرفت؟

جواب :

روزه درست است و براى نماز غسل کنيد.

سوال :

کسانى که در نزديکى قطب شمال زندگى مى کنند در روزهايى که طولش 20 ساعت تا 22 ساعت است چه تکليفى براى روزه دارند؟

جواب :

چنانچه تمکن دارد روزه بگيرد و اگر تمکن ندارد بعداً قضاء کند و اگر از آنهم متمکن نيست فقط فديه بدهد.

سوال :

زدن آمپول تقويتى براى فرد روزه دار حکمش چيست؟

جواب :

مانعى ندارد و مضر به روزه نيست.

سوال :

کسى که در قطبين (شش ماه شب و شش ماه روز ) زندگى مى کند حکم نماز و روزه آن چطور است ؟

جواب :

در مورد نماز به احتياط واجب بايد ملاحظه نزديکترين مکانى کند که هر 24 ساعت يک شبانه و روز دارد و به نيت قربت مطلق نمازهاى پنجگانه را طبق اوقات آنجا بجاى آورد و در مورد روزه نيز واجب است که در ماه رمضان به شهرى برود که بتواند در آن روزه بگيرد يا بعد از آن برود و قضا کند و اگر نمى تواند به جاى روزه بايد فديه بدهد .

سوال :

همسر اينجانب براى اينکه بتواند تمام ماه مبارک رمضان را روزه بگيرد از قرص ضد باردارى استفاده مى کند . اما متاسفانه در يک شب که نتوانسته بوديم سحر بيدار شويم و نتواتنسته بود از قرص استفاده کند در اثر غفلت و عدم اشنائى با مسأله شرعى (بخاطر اينکه دوره ماهانه اش اغاز نشود و حداقل 1 هفته از ماه مبارک را از دست ندهد ) صبح بعد از اذان از قرص استفاده کرده و بعد براى رفع ناراحتى معده که در اثر استفاده از قرص بوجود امده اندکى غذا نيز مصرف نموده است . حال سوال اين است که آيا به خاطر اين اشتباه بايد کفاره هم بدهد ؟ با توجه به اينکه بعد از وقوف به مسأله تا افطار امساک کرده است . در ضمن در صورتى که کفاره واجب گردد آيا بعد از اداى آن از گناه مبرا هست يا خير ؟

جواب :

اگر اطمينان داشت که خوردن آن جايز است فقط آن روز را قضا کند .

سوال :

روزه شخص جنبى که بعد از اذان صبح از خواب بيدار شده است و بعد از اذان صبح غسل جنابت کرده چه حکمى دارد ؟

جواب :

روزه صحيح است .

سوال :

شرايط سنى براى روزه دارى چيست ؟

جواب :

بلوغ است که در دخترها نشانه آن تمام شدن نه سال قمرى است و در پسرها يکى از سه چيز اول : روئيدن موى درشت در زير شکم بالاى عورت و همچنين در صورت و پشت لب .دوم: بيرون امدن منى . سوم : تمام شدن پانزده سال قمرى .

سوال :

در اوايل سن تکليف 6 روز ماه رمضان را به حرام شکستم ولى با توجه به اين موضوع که بعدا کفاره آن را مى دهم روزه مستحبى زيادى گرفتم حکم چيست ؟ آيا باز هم مى توانم بگيرم ؟مبلغ ريالى آن چقدر مى شود و چگونه قابل پرداخت است ؟

جواب :

تا قبل از قضاء آن روزه ها نمى توانيد روزه مستحبى بگيريد و کفاره براى هر يک روز اطعام 60 فقير است که مى توانيد به هر يک 750 گرم کندم بدهيد .

سوال :

در روزه غير ماه رمضان در حاليکه نماز صبح خوانده و مى خوابد و در خواب محتلم مى شود روزه اش درست است يا نه ؟

جواب :

روزه صحيح است .

سوال :

اگر در زمان روزه بودن منى بدون دخالت از مجرى بيرون ايد آيا روزه باطل مى شود يا نه ؟ بطوريکه در روز دو دفعه يسا بيشتر اين اتفاق بيفتد ؟ و آيا غسل بايد انجام شود يا نه ؟ هر بار ؟

جواب :

روزه باطل نمى شود و غسل لازم است .

30 سوال: آيا دخول در ماه رمضان بدون انزال روزه را باطل مى کند ؟

جواب :

مبطل روزه است .

سوال :

در ماه مبارک رمضان قبل از اذان صبح به منظور انجام غسل جنابت به حمام رفتم . کمى بعد از شروع غسل اب بطور غير معمول سرد شد طوريکه از ادامه غسل باز ماندم و اذان گفته شد . بعد از آن با تهيه شدن مقدارى اب گرم غسل را ادامه دادم و بعد اب حمام هم گرم شد و غسل را به پآيان رساندم ولى هوا روشن شده بود . خواهشمندم بفرمائيد : 1 _ آيا گناهى مرتکب شده ام ? 2 _ روزه اين روز چه حالتى پيدا مى کند ؟

جواب :

روزه مزبور صحيح است و در چنين حالتى وظيفه تيمم است و بعد غسل انجام مى دهد و نماز را بعد از غسل مى خواند .

سوال :

براى گرفتن روزه و نماز قضا براى ميت (مثلا ده سال) آيا چند نفر در يک زمان مى توانند اين تکليف را انجام دهند . ( براى مثال 5 نفر و هرکدام دو سال نماز و روزه بگيرند ) ؟

جواب :

مى توانند و ترتيب معتبر نيست .

سوال :

اگر روزه باشيم و در هنگام خواب منى از بدن خارج شود و متوجه شويم، روزه باطل است يا نه؟

جواب :

روزه باطل نمى شود.

سوال :

جوانى هستم 17 ساله که درجه چشمانم روى هم بالاى 11 است. آيا روزه گرفتن بر من واجب است؟

جواب :

اگر ترس ضرر يا شدت مرض باشد واجب نيست.

سوال :

آيا سيگار کشيدن در هنگام روزه را باطل مي کند يا نه؟

جواب :

بنابر احتياط واجب باطل مى کند.

سوال :

پايين بردن آب دهان در ماه رمضان به صورت عمدى چه حکمى دارد؟

جواب :

مبطل روزه نيست.

سوال :

ما زنان مسلمان شيعى که در اروپا هستيم براى متحد الشکل بودن و جلوگيرى از بعضى توهين هاى از روسرى استفاده نمى کنيم ولى روزه را مي گيريم آيا شرعاً مورد قبول هست يا خير؟ اگر نه چه بايد کرد؟

جواب :

روزه صحيح است.

سوال :

بنده دانشجو در يکى از ايالتهاى امريکا مشغول به تحصيل هستم. در حال حاضر که ماه مبارک رمضان مي باشد، يک سوالى برايم پيش آمد که من بخاطر نبودن امکانات لازم و کمبود وقت بيشتر اوقات مجبورم بيرون از محل سکونتم افطار کنم و در عين حال غذاهايى که در آنها گوشت مصرف شده مانند مرغ و گوشت سفارش دهم که در اين صورت آنها به طريق اسلامى ذبح نشده اند. در اين حال خواستم نظر علماء را در اين باره سوال کنم و راه حلى را براى من جويا باشند؟

جواب :

روزه باطل نمي شود ولى خوردن آنها حرام است و دهان شما و آنچه با آن اصابت کند نجس مي شود.

سوال :

آيا نگاه کردن به عکسهاى مبتذل و چت کردن در باره موضوعات مستهجن روزه را باطل مي کنند؟

جواب :

باطل نمي کند.

40 سوال: آيا ريختن قطره در چشم با توجه به اينکه مقدارى از آن از راه مجراى اشکى وارد دهان مي شود روزه را باطل مي کند؟ استفاده از اسپرى ريه براى آسم چطور؟

جواب :

در هر دو مورد روزه صحيح است مگر در اينکه در اسپرى علم پيدا کند که آن ماده که اسپرى مذکور مشتمل بر آن است وارد دستگاه هاضمه مي شود.

سوال :

من شخصى دانشجو هستم که در شهرى ديگر تحصيل مى کنم. شهر من قزوين و محل تحصيلم تهران مى باشد من ممکن است هر هفته يا هر دو هفته يک بار به وطنم برگردم (پنج شنبه ها و جمعه ها در شهر خود مىباشم) و دوباره به محل تحصيلم تهران برمىگردم حال سوالم اين است که آيا نمازم در محل تحصيلم تهران تمام است يا شکسته و اينکه روزه ام شکسته است يا تمام و سوال ديگرم ايکه آيا حضرت آيت الله محل تحصيل را وطن مىدانند يا خير؟

جواب :

اگر مدت تحصيل به دو سال يا بيشتر طول مى کشد تهران در حکم وطن خواهد بود.

سوال :

حکم نماز و روزه دانشجويان و طلاب در سفر براى تحصيل و در محل تحصيل چيست؟

جواب :

اگر در ماه به طور متوسط ده روز سفر کند بايد نماز را در همه سفرها تمام بجا آورد و روزه را بگيرد و اگر قصد داشته باشد در محل تحصيل دو سال بماند آنجا مقرّ وى است و نماز را بجا آورد و روزه بگيرد.

سوال :

اگر زن و شوهر جوانى در ماه رمضان در زمانى که روزه هستند ناخاسته و بدون کنترل خود با هم نزديکى کنند و روزه شان باطل شود چه بايد بکنند؟

جواب :

قضا و کفاره واجب است و کافى است اطعام شصت مسکين هر مسکينى 750 گرم گندم يا آرد براى هر يک از زن و شوهر.

سوال :

در ماه مبارک رمضان امتناع از خوردن سحرى چه حکمى دارد؟ و آيا خوردن سحرى مستحب است؟

جواب :

ممکن است موجب شدت ضعف شود، لذا خوب است که انسان سحرى بخورد.

سوال :

ماليدن روژ به لب در ماه مبارک رمضان براى خانمها چه حکمى دارد؟

جواب :

مانعى ندارد.

سوال :

در روزه قضاى ماه رمضان اگر سهواً (قبل از ظهر ـ بعد از ظهر) چيزى خورده شود و زمان کافى براى گرفتن روزه قضا باشد حکم روزه چيست؟

جواب :

اگر از روى سهو باشد روزه را باطل نمي کند.

سوال :

با توجه به اولين مسأله در رساله در مورد روزه که بايد مقدارى قبل و مقدارى قبل از اذان صبح و مغرب نبايد کار مبطل روزه کرد تا يقين حاصل شود که تمام را روزه بوده ايم، اين مقدار زمانى چقدر است؟ و با توجه به معين کردن وقت اذان بطور دقيق در ايران آيا لزومى دارد؟ و اگر شخصى ندانسته اين زمان را رعايت نکند ولى يقين حاصل کرده باشد، حکم چيست؟

جواب :

اين عبارت در رساله بايد تغيير يابد و لازم نيست قبل از طلوع فجر امساک کند مگر اينکه يقين که اگر احتياط نکند بعضى از روزها خوردن او بعد از فجر خواهد بود در اين صورت از باب احتياط لازم است قبل از فجر امساک کند و به هر حال در طرف فجر تا يقين به طلوع فجر حاصل نشده است امساک لازم نيست ولى در طرف مغرب تا يقين به دخول وقت حاصل نشده خوردن جايز نيست و معيار اذان يا تعيين وقت توسط تقويم نيست بلکه معيار در طرف مغرب از بين رفتن سرخى طرف مشرق است و اين حکم در صورتى که علم به سقوط قرص باشد مبنى بر احتياط است و نسبت به گذشته اگر يقين به خوردن در روز حاصل نشود حکم به صحت مي شود.

سوال :

اگر کسى در شب ماه رمضان در خواب محتلم شود و بعد بيدار شود و دوباره بخوابد بدون اينکه بداند آيا صبح شده يا حکم آن چه مي باشد؟

جواب :

اگر يقين و يا اطمينان داشته باشد که اگر دوباره بخوابد پيش از اذان صبح بيدار مي شود، و تصميم هم داشته باشد که بعد از بيدار شدن غسل کند چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان بيدار نشود روزه او صحيح است و اگر اطمينان نداشته باشد بنابر احتياط واجب قضا بر او واجب مي شود.

سوال :

آيا زنان مى توانند براى گرفتن همه روزه هاى ماه رمضان از قرص ضد باردارى استفاده کنند تا حيض نشوند؟

جواب :

مانعى ندارد.

50 سوال: شستن دهان براى شخص روزه دار چه حکمى دارد؟

جواب :

مانعى ندارد.

سوال :

1 ـ اگر کسى در ماه رمضان عمداً کارى کند که از او منى بيرون آيد آيا بايد 60 روز روزه بگيرد يا خير؟

2 ـ جواب اين سوال را براى فرو بردن اخلاط سينه را هم بگوييد.پاسخ: 1 ـ اگر عالم به اين بود که اين کار روزه را باطل مىکند بايد کفاره بدهد و نيز بنابر احتياط واجب اگر جاهل مقصر متردد باشد. و کفاره آن اين است که 60 روز روزه بگيرد يا 60 فقير را سير کند ولو به اينکه به هرکدام يک مد (750 گرم) طعام بدهد.

2 ـ روزه را باطل نمي کند.

سوال :

اگر شخصى استمناء در ماه رمضان انجام دهد البته به نيت آمدن منى نباشد ولى از او منى خارج شود چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر از خود وثوق نداشت روزه او باطل است و اگر با علم به مسأله باشد کفاره هم به علاوه قضاء واجب است و همچنين بنابر احتياط واجب اگر جاهل مقصر مردد باشيد.

سوال :

آيا عمل استمنا در ماه مبارک رمضان حرام است (خود ارضائى) ؟

جواب :

حرام است و يکى از مبطلات است .

سوال :

حکم کسي که ماه رمضان بر اساس شهادت دو نفر 29 روز روزه گرفته اند چيست ؟

جواب :

قضا لازم نيست .

سوال :

در برخى کشورها چندين روز آفتاب طلوع و يا غروب نمى کند نماز و روزه در اين کشورها چگونه است؟

جواب :

احتياط واجب آن است که نماز را با اوقات نزديکترين کشور و يا شهرى که در بيست چهار ساعت داراى شب و روز مى باشد تطبيق دهد و نمارهاى پنجگانه را برابر اوقات شرعى آنجا بخواند هر چند با قصد قربت مطلقه.

و اما روزه را بايد به کشوري برود که بتواند روزه ماه رمضان را بگيرد که فضيلت بسيار دارد و اگر ممکن نشد در غير ماه رمضان چنان کند و قضا به جا آورد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

روزه

روزه

No image

روزه

No image

روزه

No image

روزه

No image

روزه

جدیدترین ها در این موضوع

No image

وکالت

No image

وسواس

No image

وقت افطار

No image

ورزش

No image

وقف

پر بازدیدترین ها

No image

نماز جماعت

No image

نجاسات

No image

ربا

No image

خمس

No image

خوردن و آشامیدن

Powered by TayaCMS