خرید و فروش محرّمات

خرید و فروش محرّمات

خريد و فروش محرّمات

پرورش و خريد و فروش تمساح

سوال 810 :

آيا تمساح و کرکديل حرام هستند؟ آيا استفاده از پوست آنها براى ساخت کيف و کفش و مثل اينها که در نماز از آنها استفاده نمى‌شود حرام است؟ آيا پرورش اين حيوان که گوشت و پوست آن در خارج از کشور استفاده مى‌شود براى صادر کردن و ورود ارز به داخل کشور اشکال دارد؟

جواب :

تمساح و کرکديل حرام گوشت‌اند ولى اگر ذبح شرعى شوند، استفاده از پوست آنها اشکال ندارد ولى فروش گوشت آنها حتى به افرادى که خوردن آن را حرام نمى‌دانند، جايز نيست. و لکن تکثير و پرورش و فروش حيوانات حرام گوشت (مثل تمساح و کرکديل) اگر براى منفعت محلله مقصوده‌اى همچون استفاده از پوست آنها براى موارد مذکور در سوال باشد و يا استفاده از گوشت اين حيوانات براى تعليف (خوراک) حيوانات ديگر باشد، اشکال شرعى ندارد.

فروش ماهى تذکيه نشده به کسى که آن را تذکيه شده مى‌داند

سوال 811 :

اگر فروشنده مقلّد مرجعى باشد که معتقد است: چنانچه ماهى که در تور ماهيگرى داخل آب مرده حرام است آيا مى‌تواند به مقلّدين مرجعى بفروشد که قائل به حليت آن هستند؟

جواب :

براى استفاده‌هاى غذايى انسان جايز نيست هر چند خريدار خوردن آن را حلال بداند.

فروش حلقه مردانه از جنس طلاى سفيد

سوال 812 :

در زمان خريد لوازم عقد با اصرار خانواده همسرم و با اکراه اجازه خريد انگشتر طلاى سفيد را دادم و فقط براى چند لحظه در شب عقد و عروسى آنرا بدست کردم. حال با توجه به مردانه بودن آن آيا مي‌توانم آنرا بفروشم و از پول آن استفاده نمايم؟ در صورت منفى بودن پاسخ آيا مأذون هستم که آن را با طلاى زنانه معاوضه نمايم؟ در صورت مثبت بودن، پرداخت يا دريافت وجه براى تعويض چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر آن انگشتر قابل تغيير و تبديل باشد به شرطى که ندانيد خريدار و دريافت کننده آن را در مورد حرام ‌بکار مى‌گيرد، در اين صورت واگذار کردن آن به ديگرى تحت عناوين مذکور در سوال مانعى ندارد.‌

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مشاغل

No image

خرید و فروش محرّمات

No image

کمک در کار حرام

No image

دلالى

No image

بازاریابى

پر بازدیدترین ها

No image

دلالى

No image

بازاریابى

No image

خرید و فروش محرّمات

No image

کمک در کار حرام

No image

مشاغل

Powered by TayaCMS