کار در مؤسسات دولتى و غیر دولتى

کار در مؤسسات دولتى و غیر دولتى

کار در مؤسسات دولتى و غير دولتى

اشتغال به امور ديگر در زمان کار

سوال 876 :

آيا در محل کار و در ساعت کارى در زمانى که کار خاصى براى انجام دادن وجود ندارد مى‌توان به کارهاى ديگر پرداخت؟

جواب :

شخصى که موظّف است در وقت معيّنى کارى انجام دهد، حتى در وقت بيکارى هم نبايد وقت خود را صَرف در کارهايى که مربوط به آنجا نيست بکند، مگر با اذن مسئولى که شرعاً و قانوناً حق اذن دادن داشته باشد.

نحوه پرداخت حقوق کارمندان

سوال 877 :

حقوق کارمند در خارج از کشور مطابق قانون ايران به ارز خارجى مشخص شده است. اگر حقوق ماهيانه را نقداً يا به صورت چک به کارمند پرداخت کنند دقيقاً همان مقدار معلوم را دريافت مى‌کند. اما اگر حقوق ماهيانه را به حساب بانکى او (عليرغم عدم رضايت کارمند) بريزند کارمند براى دريافت حقوق ماهيانه‌اش از بانک بايد مقدارى را به عنوان کارمزد پرداخت کند. در اين صورت ديگر حقوق ماهيانه‌اش مطابق آن مقدار معلوم شده نيست بلکه به دليل کارمزد پرداخت شده کمتر است. آيا عمل به اين رويه که متضمن ضرر به اصل حقوق کارمند مى‌باشد صحيح است؟

جواب :

هر طور که در قرارداد اوليه قيد مى‌شود بايد عمل شود و در غير اين صورت بايد با توافق طرفين باشد.

غيبت از کار و دريافت حقوق آن

سوال 878 :

اينجانب، مدتى با اطلاع مدير مربوطه در محل کارم حضور نداشته‌ام. ليکن ايشان اين مدت را براى بنده حضور ثبت کرده و در نتيجه حقوق پرداخت شده است. البته اينجانب در مبلغ مذکور تصرف نکرده‌ام و اکنون بر آن سال گذشته است. استدعا دارم در مورد چگونگى تصرف در مبلغ مذکور و پرداخت وجوهات آن، با توجه به اينکه بازگشت آن از نظر سيستم غير ممکن است، راهنمايى نماييد.

جواب :

تابع مقررات قانونى اداره مربوطه است و در صورتى که مقررات اجازه تملّک آن مال را به شما داده باشد، جزو درآمد شما محسوب شده و سر سال خمسى اداى خمس آن واجب است.

حکم خوب خدمت نکردن در اداره

سوال 879 :

من يکى از کارکنان نيروهاى مسلح هستم و به علت مشکلات شخصى نمى‌توانم خوب خدمت کنم وظيفه من چيست؟

جواب :

بايد به اطلاع مسئول آن اداره برسانيد و طبق مقررات عمل کنيد.

دريافت حقوق در ازاى ساعاتى که کارى انجام نمى‌شود

سوال 880 :

در صورتى که کارفرما مبلغ حقوق کارگران را طورى در نظر گرفته باشد که خرج زندگى آنها را تأمين نکند و کارگران على‌‌رغم اينکه کارى ندارند اضافه‌کارى بمانند با توجه به اينکه در آن ساعات کارى انجام نمى‌دهند، آيا حقوق مربوط به اضافه‌کارى حلال است و مشکلى ندارد؟

جواب :

در مفروض سوال اضافه‌کارى وجه شرعى ندارد و حقوق و مزدى که بابت آن دريافت مى‌شود اشکال دارد.

Powered by TayaCMS