اموال پیدا شده و مجهول المالک

اموال پیدا شده و مجهول المالک

اموال پيدا شده و مجهول المالک

استفاده از چيزهاى کم ارزش

سوال 937 :

س1: آيا تصرفات جزئى مثل رد شدن از روى مصالح ساختمانى کنار خيابان، يا بعضى چيزهاى کم ارزش ديگران که به دست ما مى‌رسد، اشکال دارد يا نه؟

سوال 2 :

و استفاده از سبزى خوردکنهاى عمومى بازار يا آبغوره و آبميوه گيرى که مقدارى از مال شخص قبلى در آن به جا مانده است و با مال ما قاطى مى‌‌شوند اشکال دارد يا نه؟

جواب :

و2) در هر دو فرض مرقوم استفاده اشکالى ندارد.

حکم اموال بجا مانده در خوابگاهها

سوال 938 :

احتراماً مسئول خوابگاههاى دانشجويى ضمن اسکان دانشجو در خوابگاهها با آنها شرط مى‌کند در صورتى که بعد از تخليه خوابگاه وسايلى از آنها باقى بماند به بيرون منتقل خواهد شد (دور ريخته خواهد شد) آيا اين شرط براى بيرون ريختن وسايل به جا مانده از قبيل: کتاب، قاشق، پتو و... کفايت مى‌کند، با توجه به اينکه اگر خواسته باشيم وسايل به جا مانده را نگه داريم و بعداً اعلام نماييم مشقت دارد.

جواب :

پس از توافق، انتقال اين اموال به خارج از محل مذکور مانعى ندارد.

فروش لُقطه

سوال 939 :

من دو سال قبل ساعتى از اماکن تفريحى خارج از شهر پيدا کردم و تا الان آن را نگه داشته‌ام آيا مى‌شود آن را به برادرم فروخته و مبلغ آن را صدقه دهم؟

جواب :

وظيفه شما اين است که در مکانى که آن را يافته‌ايد، از صاحبش تحقيق کنيد و پس از مأيوس شدن مى‌توانيد خود ساعت يا پول آن را به فقير بدهيد.

2. عوض شدن کفش‌هاى مشابه

سوال 940 :

من پس از اتمام مجلسى، کفش خود را نيافتم و فقط کفشى را يافتم که نوتر و بسيار شبيه به کفش خودم بود. اکنون يک هفته از آن ماجرا مى‌گذرد اما کسى جهت تعويض کفش مراجعه نکرده است. آيا با توجه به اينکه آن فرد اشتباه کرده است و هنوز مراجعه نکرده است آيا جايز است من در آن تصرف کنم؟ در صورت منفى بودن جواب بفرماييد من بايد با اين کفش و کفش مفقود شده‌ام چه کنم؟

جواب :

جايز نيست و حکم مجهول‌المالک را دارد که با يأس از پيدا شدن صاحب آن بنابر احتياط با اجازه حاکم شرع از طرف صاحبش به فقير صدقه دهيد مگر آنکه بدانيد صاحب آن رضايت داشته يا خود صاحبِ کفشِ باقى مانده، کفش را برده است و در صورت اخير اگر قيمت کفش موجود از کفش شما بيشتر باشد مابه‌التفاوت را از طرف صاحب آن به فقير صدقه دهيد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام محتضر

No image

لمس میت

No image

غسل میت

No image

غسل مس میت

No image

کفن و دفن میت

پر بازدیدترین ها

No image

ربا

No image

نماز جماعت

No image

شطرنج و بیلیارد

Powered by TayaCMS