شروط ضمن عقد

شروط ضمن عقد

شروط ضمن عقد

اشتراط استفاده مبيع براى منظور خاص

سوال 730 :

آيا فروشنده مى‌تواند ضمن عقد شرط کند که خريدار مورد معامله را براي منظور خاصي استفاده کند مثلاً شخصي زميني را به کسي بفروشد و با خريدار شرط کند که او زمين را فقط براي کشاورزي استفاده کند؟

جواب :

مى‌تواند شرط کند و خريدار پس از قبول شرط، مکلّف است که بر طبق آن عمل نمايد و تخلّف نکند.

شرط انفساخ عقد بيع در صورت عدم تحويل جزئي از ثمن

سوال 731 :

در عقد بيع براى تحويل جزئى از ثمن موعد معين گرديده و شرط شده هرگاه مشترى تا موعد مقرر باقيمانده ثمن را تحويل ندهد معامله بخودى خود منفسخ مى‌گردد، آيا چنين شرطى در معاملات صحيح است؟

جواب :

شرط انفساخ عقد بيع به نحو شرطِ نتيجه، دليلى بر صحّت ندارد.

پيش‌فروش به شرط امکان خريد مجدد مبيع توسط فروشنده

سوال 732 :

شخصى به علت نياز به پول جهت تکميل ساختمان و جلوگيرى از نزول، تعدادى از واحدهاى ساختمان نيمه تمام خود را در غالب بيع پيش‌فروش فرضاً به قيمت مترى سيصد هزار تومان معامله کرده است و در ضمن آن شرط کرده که پس از مدتى معين در صورت توانايى فروشنده، همان واحدهاى فروخته شده را با محاسبه سود سه درصد بنا به آنچه در عرف بازار است مثلاً به قيمت مترى سيصد و ده هزار تومان بخرد و در غير اين صورت معامله به قوت خود باقى بماند، آيا معامله مذکور صحيح است؟

جواب :

فروش به نحو مذکور با تعيين مشخصات دقيق واحدهاى مورد فروش و شرط خريد از خريدار به مبلغ قراردادى در آينده اشکال شرعى ندارد به شرط آنکه فروش و خريد جدّى باشد نه فرار از رباى قرضى که بخواهد پولى از خريدار اسمى بگيرد و بعداً همان پول را با سود برگرداند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خیارات

No image

بازار مسلمانان

No image

اجاره

No image

احکام اجیر

پر بازدیدترین ها

No image

ربا

No image

شرایط صحت بیع

No image

خیارات

No image

شراکت

No image

خرید و فروش

Powered by TayaCMS