احکام اجیر

احکام اجیر

احکام اجير

پرداخت بدهى به مربى بدون اطلاع آموزشگاه

سوال 769 :

بنده پول يک جلسه آموزش رانندگى را به آموزشگاه بدهکار شدم، نصف پول را بدون اطلاع آموزشگاه به مربى پرداخت کردم، اما بعداً فهميدم که طبق قانون نصف پول به آموزشگاه و نصفى به مربى تعلق دارد، آيا مى‌توانم نصف ديگر را هم به مربى بپردازم؟

جواب :

بدهى را در هر صورت بايد بپردازيد و در پرداخت بدهى، آموزشگاه و مربى، هر دو را در جريان قرار دهيد تا بين خود به هر نحو که خواستند توافق کنند.

انجام عمل مورد اجاره توسط غير اجير

سوال 770 :

اگر کسي براي نماز و روزه شخصي اجير شده باشد و به هر دليلي نتواند آن روزه و نماز را بجا آورد و به شخص اجير کننده نيز دسترسى نداشته باشد، آيا مي‌تواند آن را به شخص ديگري واگذار کند؟

جواب :

اگر احراز شود که اجاره بر اصل انجام عمل واقع شده هر چند توسط غير شخص اجير صورت گيرد، واگذارى آن به ديگرى مانع ندارد هر چند احتياط آن است که به کمتر از آنچه اجاره شده واگذار ننمايد.

فسخ اجاره از جانب اجير

سوال 771 :

چند سال پيش بابت انجام 15 سال نماز و روزه قضاي متوفي، مبلغ پانزده ميليون ريال به شخصي پرداخت کرديم. حال پس از گذشت هفت سال ايشان مراجعه و اعلام نموده که مقدارى از آن را بجا آورده و مابقي را انجام نمي‌دهد و مي‌خواهد اصل پول را به ما برگرداند. ليکن بنا به استعلام صورت گرفته براي انجام باقي مانده‌ى نماز و روزه‌ى متوفي، بايستي مبلغ چهل ميليون ريال پرداخت نماييم. تکليف شرعي ايشان و ما را اعلام فرماييد.

جواب :

در فرض سوال شخص اجير نمي‌تواند عقد اجاره را بهم بزند مگر آنکه صاحبان پول به اين امر، راضي باشند که در اين صورت نسبت به تفاوت ارزش، احوط مصالحه است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خیارات

No image

بازار مسلمانان

No image

اجاره

No image

احکام اجیر

پر بازدیدترین ها

No image

ربا

No image

شرایط صحت بیع

No image

خیارات

No image

شراکت

No image

خرید و فروش

Powered by TayaCMS