شرایط صحت وضو

شرایط صحت وضو

شرايط وضو

کشف مانع در اعضاى وضو پس از نماز

سوال 51 :

بعد از کار دستم را تميز کرده و در آن مانعى نديدم بعد از مدتى فهميدم مانعى بر روى دست من بوده و من با آن نماز مى‌خواندم تکليف چيست؟

جواب :

اگر احتمال مى‌‌دهيد آن مانع بعد از وضو گرفتن واقع شده است، وضوهاى گذشته صحيح است ولى اگر بدانيد مانع حين وضو بوده است، وضو و نمازى که با آن خوانده‌ايد، باطل بوده است.

در دست داشتن ساعت و انگشتر در هنگام وضو

سوال 52 :

اگر در هنگام وضو گرفتن، ساعت را از دستمان خارج نکنيم ولى آن را چند بار بچرخانيم تا آب به سطح پوست برسد، براى وضو اشکالى دارد؟

جواب :

اگر آب به پوست مى‌رسد و از بالا به پايين شسته مى‌شود اشکال ندارد.

برطرف کردن مانع براى وضو و غسل

سوال 53 :

اکليل‌هايى بر روى ناخنهاى پايم بود که در هنگام غسل واجب هر کار کردم نرفت و با همان اکليل‌ها غسل کردم اکنون که اين اکليل‌ها رفته است آيا بايد دوباره غسل خود را انجام دهم؟

جواب :

اگر در وقت غسل ازاله آن غير ممکن يا حرجى بوده، در صورتى که روى آن دست تر کشيده باشيد غسل شما جبيره‌اى محسوب شده و صحيح است.

آب وضو

سوال 54 :

آيا در وضو در حالى که بر روى دست آب مى‌‌ريزيم مى‌‌توان با همان دست شير آب را بست؟

جواب :

قبل از تکميل شستن دست چپ اشکال ندارد ولى پس از آنکه وضو کامل شد و از شستن دست چپ فارغ شد اگر دست را به چيز مرطوب (مثل شير آب) بگذارد و آب خارج وضو با آب وضو مخلوط شود، مسح سر و پا با آب خارج وضو و يا با آب مختلط صحيح نيست.

علم به وجود مانع وضو پس از نماز

سوال 55 :

شخصى وضو گرفته و در نماز متوجه مى‌شود اکليل بر صورتش مى‌باشد حکم نمازش چيست؟ و اگر بعد از نماز متوجه شود حکم نماز چيست؟ چون قبلش آرايش کرده بوده؟

جواب :

اگر يقين دارد که مانع، هنگام وضو بوده است فرقى بين قبل از نماز و بعد از نماز نيست و در هر صورت بايد مانع را برطرف کرده و مجدداً وضو بگيرد و نماز خوانده شده را هم اعاده کند.

وضو گرفتن از آب‌هاى داخل مسجد الحرام‌

سوال 56 :

وضو گرفتن از آبهاى خنک مسجدالحرام و اطراف آن- که براى آشاميدن اختصاص داده‌اند اعم از کلمن‌ها و شيرها- چه حکمى دارد؟

جواب :

صحّت وضو با شک در اباحه آب براى وضو محل اشکال بلکه منع است.

مسح بر موى مصنوعى

سوال 57 :

آيا مسح بر موى مصنوعى جايز است؟

جواب :

اگر موى کاشته شده قابل برداشتن نبوده و يا ازاله آن مستلزم حرج و مشقّت باشد و با وجود موها، امکان مسح بر پوست سر نباشد، مسح روى همان موها کافى است.

مانع بودن آثار باقى مانده از صابون براى وضو

سوال 58 :

آيا آثار باقيمانده از صابون بر روى دست مانع وضو و غسل است؟

جواب :

مجرّد وجود اثر صابون که بعد از خشک شدن اعضا ظاهر مى‌شود، ضررى به وضو يا غسل نمى‌رساند، مگر اين که داراى جِرمى باشد که مانع از رسيدن آب به پوست مى‌شود.

وضوگرفتن در باران

سوال 59 :

آيا در باران مى‌شود وضو گرفت؟

جواب :

مانع ندارد مشروط بر اينکه قطرات بارانى که به اعضاى وضو مى‌رسد، با آن قصد وضو نمايد و هنگام مسح، باران به کف دست‌ها ‌اصابت نکند.‌

ايجاد عمدى مانع براى وضو و غسل

سوال 60 :

آيا مي‌توان عمداً کاري کرد که وظيفه، وضو و غسل جبيره شود مانند کاشت ناخن يا جراحي بيني که صرفاً به خاطر زيبايي انجام مي‌گيرد و ضرورتي ندارد؟ اگر جايز نيست، افرادي که داراي شغل‌هايي هستند که سبب ايجاد مانع مي‌شود و برطرف کردن آن برايشان مشقت دارد آيا در صورت امکان تغيير شغل، وظيفه دارند که آن را تغيير دهند؟ (مانند نقاش‌ها که گاهي پشت بدنشان هم رنگي مي‌شود و بايد کسي اين مانع را برايشان برطرف کند و يا رنگ بگونه‌اي است که به راحتي برطرف نمي‌شود.)

جواب :

ايجاد مانعى که موجب تبدّل وظيفه وضو و غسل به وضو و غسل جبيره‌اى مى‌شود، چنانچه در غير وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ايجاد مانع نمايد، و افراد مشتغل به کارهايى که موجب ايجاد مانع مى‌شود (مانند نقاشى، يا گچ‌کارى و امثال آن) چنانچه نتوانند در وقت وضو يا غسل آن مانع را برطرف کنند شستن روى همان مانع کفايت مى‌کند.

شک در مقدار رطوبت محل مسح

سوال 61 :

اگر بعد از کشيدن يا موقع کشيدن مسح سر يا پا شک کنيم که ترى محل مسح، کم‌تر از حدّ مجاز بوده يا بيشتر، آيا بايد وضو را دوباره بگيريم؟

جواب :

اگر بعد از انجام مسح سر يا پا شک شود قابل اعتنا نيست ولى چنانچه هنگام مسح سر يا پا شک شود، بايد دوباره مسح سر يا پا انجام گيرد مشروط به اينکه محل مسح خشک شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

شرایط صحت وضو

No image

شرایط صحت وضو

No image

شرایط صحت وضو

No image

شرایط صحت وضو

استفاءسایر مراجع

No image

وضوء

جدیدترین ها در این موضوع

No image

شرایط صحت وضو

No image

کیفیت وضو

No image

مسائل متفرقه وضو

No image

غسل کثیرالشک

پر بازدیدترین ها

No image

مسائل متفرقه وضو

No image

خون

No image

غسل جنابت

No image

شرائط تیمّم

No image

احکام آب ها

Powered by TayaCMS