احکام آب ها

احکام آب ها

احکام آبها

طهارت و نجاست ماشين لباسشويى

سوال 10 :

مدتى پيش لباسى نجس را درون ماشين لباسشويى انداخته اند که اطلاعى از نجس بودن آن نداشته‌اند. پس از شستشو ديگر عين نجاست در لباس ديده نمى شد. حالا با توجه به آن که ماشين لباسشويى تمام اتوماتيک است و در هيچ يک از مراحل آن دخالتى نداريم،حکم لباسهايى که داخل ماشين لباسشويى بوده‌اندچيست؟ با توجه به اين که ماشين لباسشويى در هر بار شستن 4 يا5 بار آبگيرى ميکند ولى در عين حال آب در هيچکدام از مراحل تمام شيشه ى ماشين را نمى پوشاند و فقط با چرخش محفظه ى لباسشويى لباسهاى خيس با آن ارتباط دارند. اگر اين لباسها نجس بوده اندحکم عباداتى که با آنها انجام داده ايم چيست؟

جواب :

اگر بعد از زوال عين نجاست، آبِ متصل به کر به تمام لباس‌هاى نجس رسيده و حرکت داده شده و نيز تمام فضاى داخل لباس‌شويى را آب متصل به کُر فرا گرفته باشد پاک است و همچنين اگر با آب قليل دو مرتبه آبگيرى کرده و آبها را تخليه کند و در صورت نجس بودن لباس‌ها، نمازهايى که با لباس‌هايى که علم به نجاست آنها داشته‌ايد خوانده‌ايد، بايد قضا شود.

قطع اتصال به کُر و حکم آن

سوال 11 :

جايى که ساکن هستيم، بيشتر اوقات آب به واحد ما نمى‌رسد. مجبوريم موتور پمپ حبابى را دقيقاً سر راه لوله آب نصب کنيم، تا هرگاه آب ضعيف بود آنرا پمپاژ کند. مدتى است متوجه شدم که موتور داراى شير يکطرفه است و هربار حباب خود را پر کرده و زمانى‌ که آب را به بالا پمپاژ مى‌کند، توسط شير يکطرفه خود، آب شهر را قطع مى‌کند در اينصورت آب لوله ما کُر است يا خير؟

جواب :

اگر اتصال آن از آب شهرى قطع شود حکم آب کُر را ندارد مگر اينکه آب داخل لوله‌ها و منبعى که بدان متّصل است، به اندازه کُر باشد.

شک در کُر بودن آب

سوال 12 :

اگر آب محلى از تانکر تأمين مى‌شود و کسى که در حال استفاده از آب است نداند که آيا مقدار آب تانکر کُر است يا نه چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر به کُر بودن آن يقين داشته و شک دارد از کُر بودن افتاده باشد، بنا را بر کُر بودن بگذارد ولى اگر نمى‌دانسته کُر بوده يا نه، نمى‌تواند احکام کُر را بر آن جارى کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

No image

شرایط صحت وضو

No image

کیفیت وضو

No image

مسائل متفرقه وضو

No image

غسل کثیرالشک

پر بازدیدترین ها

No image

مسائل متفرقه وضو

No image

خون

No image

غسل جنابت

No image

احکام آب ها

No image

شرائط تیمّم

Powered by TayaCMS