نماز و روزه در سفرهاى تحصیلى

نماز و روزه در سفرهاى تحصیلى

نماز و روزه در سفرهاى تحصيلى

عدول در سفر تحصيلى

سوال 501 :

اينجانب مقلّد مقام معظم رهبرى "دام ظله" مى‌باشم و براى تحصيل، هفته‌اى دو روز به شهر ديگرى که پنجاه کيلومتر از شهر خودمان فاصله دارد مى‌روم، حال با توجه به اين که رهبر معظّم تحصيل را شغل نمى‌دانند و من مايلم از فيض ماه مبارک رمضان محروم نشده و روزه بگيرم راهى براى اين مسأله وجود دارد؟ خواهشمندم بنده را راهنمايى فرماييد.

جواب :

مى‌توانيد در مسأله سفر تحصيلى به مجتهدى که نماز را تمام و روزه را صحيح مى‌داند، با رعايت شرايط عدول نماييد.

سفر تحصيلى و تبعيض در تقليد

سوال 502 :

يکى از عزيزان و دوستان در مبحث روزه از يکى از مراجع تقليد مى‌کند و روزه خود را در محل تحصيلش مى‌گيرد اما در امر نماز از شما تقليد مى‌کند و نمازش را شکسته مى‌خواند آيا اين گونه درست است يا نه؟

جواب :

عدول به مجتهد جامع الشرايطى که سفر براى تحصيل را سفر براى شغل مى‌داند و نماز و روزه را تمام و صحيح مى‌داند اشکال ندارد ولى تبعيض در اين مسأله بين نماز و روزه درست نيست.

داشتن شغل در محل تحصيل

سوال 503 :

من در شهري غير از وطن خود بطور همزمان مشغول به تحصيل و تدريس هستم، ضمناً مسئول قسمتي از دانشگاه نيز مي‌باشم و بابت هر دو کار، حقوق دريافت مي‌کنم. آيا بايد نمازم را کامل بخوانم يا شکسته؟ تکليف من در برابر نمازهايي که تا به حال بطور شکسته ادا کرده‌ام چگونه است؟

جواب :

اگر سفر براى تدريس يا شغل ديگرى باشد، و در کمتر از ده روز حداقل يکبار انجام شود از سفر سوم به بعد نماز تمام است هر چند در اين سفر به تحصيل هم بپردازيد و چنانچه در اين مدّت برخلاف وظيفه عمل کرده‌ايد، بايد آنها را مجدداً بخوانيد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

حدّ ترخص

No image

حدّ مسافت

No image

قصد اقامت

No image

تبعیت در سفر

No image

احکام وطن و قصد توطن

پر بازدیدترین ها

No image

حدّ مسافت

No image

حکم بلاد کبیره

No image

حدّ ترخص

No image

قصد اقامت

Powered by TayaCMS