مسائل متفرقه روزه

مسائل متفرقه روزه

مسائل متفرقه روزه

زمان نيت روزه

سوال 425 :

ابتدا و انتهاى نيت روزه به طور عادى چه زمانى است؟

جواب :

نيت براى روزه ماه رمضان و نذر معيّن، از اول شب تا اذان صبح و براى روزه غير معين (مانند روزه قضا و نذر مطلق)، از اول شب تا ظهر روز بعد است. نيت روزه مستحبى، از اول شب شروع شده و تمام روز - تا موقعى که به اندازه نيت کردن به مغرب وقت مانده باشد - ادامه دارد.

کيفيت نيت روزه

سوال 426 :

در ماه رمضان بايد براى هر روز نيت کرد، يا اينکه يک نيت در اول ماه کافى است؟

جواب :

اگر شب اول ماه رمضان نيت کند که يک ماه را روزه بگيرد، کافى است؛ ولى بهتر است (احتياط مستحب) در هر شب ماه رمضان، براى روزه فرداى آن نيز، نيت کند.

کمبود وقت براى خوردن سحرى و انجام غسل جنابت

سوال 427 :

اگر قبل از اذان صبح وقت کم باشد و براى سحرى خوردن و انجام غسل جنابت فرصتى باقى نمانده باشد، بايد کدام را انتخاب کرد؟ در صورت ترک غسل جنابت، آيا بايد کفّاره پرداخت شود؟

جواب :

چنانچه روزه گرفتن بدون سحرى براى شخص جنب حرجى نيست، واجب است غسل کند و اگر حرجى است واجب است تيمم بدل غسل نمايد و اگر آن را هم ترک کرده، واجب است علاوه بر قضا، کفاره هم بپردازد.

اختلاف مبدأ و مقصد سفر در رؤيت هلال عيد

سوال 428 :

الف) من در خارج از کشورم زندگى مى‌کنم و در ماه رمضان روزه مى‌گيرم ولى دو روز مانده به عيد در حالى که 28 روز روزه گرفته‌ام، با پروازى که دو ساعت طول مى‌کشد به کشورم برمى‌گردم و در آنجا هلال عيد فطر را مى‌بينم وظيفه‌ام چيست؟

جواب :

اگر در بدو ورود به وطن مشخص باشد که آن روز شرعاً روز عيد است بايد يک روز، روزه ماه مبارک رمضان را در فرض سوال قضا کنيد.

ب) اگر در آن کشور 30 روز روزه بگيرم و بعد به کشورم برگردم و ببينم که در آنجا يک روز از زمان گرفتن روزه در ماه رمضان باقى مانده، وظيفه‌ام چيست؟

جواب :

اگر در جايى که 30 روز، روزه گرفتيد هلال ماه رمضان به طريق شرعى ثابت شده و بعد به کشورى مسافرت کرديد که در آنجا يک روز از ماه رمضان باقى مانده است، در اين صورت روزه گرفتن آن روز بر شما واجب نيست ولى اگر در کشورى که 30 روز، روزه گرفتيد هلال ماه در اول ماه به طريق شرعى ثابت نشده بود، در کشور خودتان روز آخر ماه رمضان را بايد روزه بگيريد.

نذر روزه در سفر

سوال 429 :

شخصى که مفطرى انجام نداده، در سفر مثلاً در ساعت ده نذر مى‌کند که امروز را روزه مى‌گيرم، آيا نذر او صحيح است يا بايد نذر قبل از سفر و قبل از طلوع فجر باشد؟

جواب :

روزه مستحبى در سفر که با نذر صحيح است، مشروط است به اين که نذر در حَضَر منعقد شده باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خوردن و آشامیدن

No image

سایر مبطلات

No image

ترک یا ابطال روزه

No image

روزه قضا

پر بازدیدترین ها

No image

ترک یا ابطال روزه

No image

رؤیت هلال

No image

کفاره روزه

No image

مبطلات روزه

Powered by TayaCMS