روزه استیجارى

روزه استیجارى

روزه استيجارى

اجير کردن شخص ديگر براى عملى که اجير شده

سوال 433 :

براي گرفتن يک ماه روزه با اجرتي معيّن, اجير شدم بدون آنکه مباشرت در آن شرط شده باشد. من هم فردي ديگر را با اجرتي کمتر از اجرت اولي براي گرفتن همان روزه‌ها, اجير کردم بدون آنکه حتي يک روز از آن را خودم روزه گرفته باشم. اگر بقيه اجرت را به اجير دوّم بدهم، که به اندازه‌ي اجرت اولي شود, آيا اجاره دوّمي صحيح خواهد شد؟

جواب :

در هر صورت چون ابتدا خود شما اجير شده‌ايد، براى واگذارى وظيفه مذکور به شخص ديگر اجازه کسى که ‌شما را اجير کرده شرط است، و صِرف عدم ذکر مباشرت، مجوّز انتقال به غير نيست.‌

زمان روزه استيجارى و کيفيّت آن

سوال 434 :

اگر شخصى روزه استيجارى قبول نمود آيا تعجيل در اداى آن واجب است و اگر بنا بر عللى نتواست همه آن را ادا کند مى‌تواند مابقى را به شخص ديگرى بسپرد؟

جواب :

اگر موجر وقت تعيين کرده يا قرينه‌اى بر تعجيل باشد، نبايد از آن وقت تأخير بيندازد والا تأخير آن اشکال ندارد مگر اينکه موجب سهل‌انگارى باشد و نيز اگر بخواهد به کسى ديگر بدهد، بايد با اجازه موجر باشد.

تأخير نيّت روزه استيجارى تا اذان ظهر

سوال 435 :

اگر شخصى نيت روزه استيجارى را عمداً يا سهواً تا قبل از اذان ظهر به تأخير بيندازد، آيا روزه آن روز ـ بدون آن که مبطلى را انجام داده باشد ـ صحيح است؟

جواب :

در موارد استيجار بايد مورد اجاره طبق اجاره و نيز آنچه متعارف بين مؤمنين است انجام بگيرد؛ در غير اين صورت صحيح نبوده و مستأجر مستحقّ مال‌الإجاره نيست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

روزه استیجارى

No image

روزه استیجارى

No image

روزه استیجارى

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خوردن و آشامیدن

No image

سایر مبطلات

No image

ترک یا ابطال روزه

No image

روزه قضا

پر بازدیدترین ها

No image

ترک یا ابطال روزه

No image

مبطلات روزه

No image

رؤیت هلال

No image

کفاره روزه

Powered by TayaCMS