اموال و تصرفات مالى

اموال و تصرفات مالى

اموال و تصرفات مالى

تفتيش وسايل دانش‌آموزان بدون اطلاع آنها

سوال 1173 :

اقدام به تفتيش وسايل دانش‌آموزان بدون اجازه صاحب کيف جهت ناامن کردن محيط آموزشگاه براى متخلّفين و کسانى که اقدام به آوردن سى‌ دى‌ها و عکس‌هاى مستهجن مى‌نمايند از نظر شرعي چه حکمي دارد؟ در صورتي که مشکل شرعي داشته باشد چنانچه قبلاً اينگونه تفتيش‌ها به اطلاع آنها برسد حکمش چيست؟

جواب :

اگر در هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان با آنان شرط کنند که روزانه هنگام ورودتان به مدرسه کيف‌هاى شما تفتيش مى‌شود و اگر محتوى سى‌دى و يا نوار غيراخلاقى باشد ضبط خواهد شد و يا اگر دانش‌آموزان به حدّ بلوغ شرعى نرسيده باشند و چنين شرايطى را در زمان اسم نويسى با اولياى آنان در ميان گذاشته باشند و يا بعداً از آنان اجازه بگيرند، اين عمل اشکال شرعى ندارد.

دستمزد فرزند

سوال 1174 :

دستمزد کارى که فرزند در دوران کودکى، نوجوانى و جوانى در کنار پدر انجام داده متعلق به چه کسى است؟ به پدر يا فرزند؟

جواب :

به خود فرزند تعلق مى‌گيرد.

شرطيت رشد در رفع حجر از غير بالغ

سوال 1175 :

براى رفع حجر از غير بالغ، آيا رسيدن او به سن بلوغ کافى‌است يا بايد رشد او نيز احراز شود؟

جواب :

شرط رفع حجر از غير بالغ، علاوه بر بلوغ، رشد او است. و صرف رسيدن به بلوغ شرعى اماره‌ى رشد نيست، بلکه ولىّ طفل بايد رشد او را نيز احراز کند. و بر ولىّ لازم است که اختبار از حصول رشد را در وقتى و به نحوى انجام دهد که او بتواند به مجرّد بلوغ و حصول رشد در مال خود تصرف کند و بخاطر کوتاهى ولىّ در اختبار، ممنوع از تصرف در مال خود نگردد. و ظاهر آن است که در نزد قاضى نيز رسيدن به بلوغ، اماره‌ى رشد محسوب نمى‌شود و قاضى براى حکم به عدم حجر در مورد کسى که مسبوق به عدم رشد است، بايد با امارات مقرره‌ى شرعيه استناد کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

طهارت و عبادات کودک

No image

اموال و تصرفات مالى

No image

احکام حجر

No image

تعلیم و تربیت

No image

سفیه و مجنون و احکام آن

Powered by TayaCMS