حقوق زوجین

حقوق زوجین

حقوق زوجين

وظيفه زنان نسبت به انجام کارهاى خانه

سوال 1127 :

ما در يک کشور خارجى زندگى مى‌کنيم اينجا آقايان همه وظايف و امور خانه را به عهده زنان گذاشته‌اند و زنان در خانه براى خود وقت هيچ فعاليتى ندارند و مواقع تفريح هم براى آنها فراهم نمى‌کنند، اين چه حکمى دارد؟

جواب :

همسران مجاز نيستند زنان خود را مکلف به انجام کارهاى خانه کنند، و زنان شوهردار در کارهاى شخصى خود آزاد هستند و نسبت به شوهرانشان هيچ تکليفى زائد بر اداى حقوق زناشويى ندارند.

کار کردن زن و مديون شدن شوهر

سوال 1128 :

اگر مرد متأهلى شغل خود را از دست بدهد و زنش براى معاش خانواده بصورت موقت کار کند، آيا شوهر به زنش مديون خواهد شد؟

جواب :

زن اگر درآمد کار خود را خودش تبرعاً خرج زندگى مشترک مى‌کند شوهر ضامن عوض آن نيست ولى اگر به شوهر قرض دهد سپس از طرف شوهر آن را خرج زندگى کند و يا به امر و درخواست شوهر آن را خرج زندگى مشترک کند، شوهر ضامن عوض آن است.

نفقه همسر و حدود آن

سوال 1129 :

کليه مخارج زندگى را در حد توان براى خانواده تهيه مى‌کنم اما بعضاً همسرم تقاضاى پول نقد بصورت ماهيانه مى‌کند و آن را نفقه مى‌داند. آيا اين ادعا مورد قبول است؟ آيا هزينه دانشگاه آزاد ايشان که خارج از حد توان است جزء نفقه محسوب مى‌‌گردد؟

جواب :

زوجه از باب نفقه بيش از مسکن و لباس و غذاى متعارف و متناسب با شأن خودش و هزينه درمان‌هاى متعارف، حق مطالبه چيزى از شوهر ندارد.

تقدم نفقه زن

سوال 1130 :

مادرم پيش يکى از برادرانم زندگى مى‌کند ولى انتظار دارد در برخى مواقع هديه‌اى يا مؤونه زندگى به او داده شود آيا زن بنده مى‌تواند مانع دادن اين هدايا و يا مؤونه اندک بطور ماهانه شود؟

جواب :

نفقه زن مقدّم است، اگر بيش از نفقه او داريد اختيارش به دست خود شما است.

امتناع از تمکين تا گرفتن مهريه

سوال 1131 :

همسر اينجانب معتقد است چون اسلام مى‌گويد کار منزل وظيفه زن نيست لذا من کار نمى‌کنم و در مورد تمکين هم مى‌توانم تا مهريه نگيرم تمکين نکنم. لطفاً مرا راهنمايى کنيد.

جواب :

به طور کلّى زن بعد از عقد و قبل از اولين تمکين مى‌تواند تمکين نکند ـ البته تمکين خاص مراد است ـ تا مهريه خود را وصول نمايد ولى بعد از تحقق تمکين ولو يک مرتبه حق امتناع ندارد، و بر زوجه فقط اطاعت از شوهر در امور مربوط به زناشويى واجب است و انجام کارهاى خانه واجب نيست مگر آن که در ضمن عقد چنين شرطى را کرده باشد در هر صورت در چنين مواردى براى زندگى با هم تفاهم داشته و کمک يکديگر باشيد و سعى کنيد مثل بقيه مردم زندگى کنيد.

برداشتن پول از شوهر به عنوان نفقه

سوال 1132 :

شوهرم نفقه‌اى را که به من مى‌دهد کم است لذا من گاهى بدون اطلاع او از جيبش پول بر مى‌دارم و آن را خرج نفقه واجب منزل مى‌کنم، آيا اين کار جايز است؟

جواب :

نفقه واجبه زن گرچه برعهده شوهر است، ولى زن مجاز نيست بدون اجازه از جيب او پول بردارد.

کار کردن زن بدون اجازه شوهر

سوال 1133 :

حقير دختر عموى خويش را به عقد خود درآورده‌ام اما هنوز در خانه پدرى بسر مى‌برد با توجه به اينکه در عقد نامه شرطى درباره‌ى کار ايشان ذکر نشده، مدتى است که بدون اطلاع و رضايت من در نهضت سوادآموزى در يکى از روستاهاى دوردست مشغول بکار شده است، آيا او مى‌تواند بدون رضايت من سر کار برود؟

جواب :

تا وقتى که دختر، در خانه پدر زندگى مى‌کند، خروج او از خانه پدرى منوط به اجازه شوهر نيست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

اولیاى عقد

No image

عقد فضولى

No image

ازدواج موقت

No image

موارد فسخ ازدواج

No image

مهریه

پر بازدیدترین ها

No image

مسائل متفرقه ازدواج

No image

احکام طلاق

No image

ازدواج موقت

No image

عقد فضولى

Powered by TayaCMS