نماز مسافر

نماز مسافر

نماز مسافر

ملاک مسافت شرعى در رفت و برگشت

سوال 66 :

اگر به جائى برويم که مسافت رفت حدود 25 کيلومتر و جاده ديگرى که از آن بر مى گرديم حدوداً 20 کيلومتر باشد، در اين صورت آيا نماز شکسته محسوب مى شود؟

جواب :

مسافت شرعى 8 فرسخ که حدوداً مساوى 44 کيلومتر است مى باشد و بايد هر يک از رفت و برگشت لا اقل به مقدار 4 فرسخ که تقريبا مساوى 22 کيلومتر است، باشد لذا در فرض مذکور نماز شکسته نيست.

شک در رسيدن به مسافت شرعى

سوال 67 :

کسى به جائى خارج از وطنش رفته که شک دارد به مسافت شرعى مى رسد يا نه، آيا نمازش را تمام بخواند يا شکسته و آيا لازم است که تحقيق نموده و مقدار مسافت را به دست آورده يا از ديگران بپرسد؟

جواب :

اگر شک دارد که اين مکان مخصوص به حدّ مسافت شرعى مى رسد يا نه، بايد نماز را تمام بخواند و مى تواند احتياط کرده و جمع بين تمام وشکسته بنمايد و تحقيق براى به دست آوردن مسافت مذکور لازم نيست ، و در صورتى که مى خواهد از ديگران بپرسد بايد از دو نفر عادل يا يک نفر عادل يا از کسى که مورد وثوق و اطمينان است و ظن و گمان بر خلاف گفته او نيست، بپرسد.

نماز کسى که شغلش در سفر است

سوال 68 :

کسى که به جهت شغلش به سفر مى رود آيا نمازش تمام است يا شکسته؟

جواب :

کسى که اقامتش در مکانى و شغل او (مثل تجارت، يا درس دادن يا درس خواندن، يا طبابت) در جائى ديگر است به طورى که يک روز در ميان يا 4 روز در هفته يا بيشتر به آنجا سفر مى کند نمازش در محل شغل او تمام است.

اما اگر 3 روز يا 2 روز در هفته براى شغلش به سفر مى رود بنابر احتياط واجب جمع بين قصر وتمام بنمايد و اگر يک روز در هفته براى شغلش به سفر مى رود نمازش شکسته است.

سفر غير شغلى براى کسى که شغلش سفر است

سوال 69 :

کسى که شغلش سفر است در صورتى که سفرى برود که مربوط به شغل او نيست آيا نمازش در آن سفر تمام است يا شکسته؟

جواب :

کسى که شغلش مسافرت است اگر براى کار ديگرى مانند زيارت يا حج مسافرت کند بايد نماز را شکسته بخواند، ولى اگر مثلا راننده، اتومبيل خود را براى زيارت کرايه بدهد و در ضمن خودش هم زيارت کند بايد نماز را تمام بخواند.

کسى که در چند ماه معين شغلش سفر است

سوال 70 :

کسى که در بعضى ماههاى سال يا در بعضى فصلهاى سال بخاطر شغلش هر روز به مسافرت مى رود ولى در بقيه ماههاى سال شغل او سفر نمى باشد، آيا نمازش تمام است؟

جواب :

در فرض مذکور بنابراحتياط واجب در همان ماه هايي که شغلش سفر يا مقدمه سفر بوده نماز را در سفر هم تمام و هم شکسته بخواند مگر در صورتى که شش ماه ازسال يا بيشتر هر روز به سفر مى رود که در اين فرض بنابر أقوى نمازش تمام است ، ولى در بقيه ماههاى سال اگر اتفاقاً به سفر رفت بايد نماز خود را شکسته بخواند.

دانشجويي که هفته اى سه روز سفر برود

سوال 71 :

احتراما دانشجوى دانشگاه کرج هستم که به مدت يکسال و نيم هر هفته سه روز بايد از تهران به کرج بروم. تکليف روزه من چيست

جواب :

در صورتى که هفته اى سه روز مسافرت برويد احتياط واجب اين است که در کرج و در مسير راه آن بين نماز تمام و شکسته و همچنين بين روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان و قضاى آن در بعد ماه مبارک جمع نمائيد. از آنجا که معظم له در اين مسأله احتياط واجب فرموده اند ميتوانيد به فالأعلمى که فتوى دارد رجوع نمائيد. والله العالم

سفر غير شغلى

سوال 72 :

کسى که شغل او سفر نيست و مقدمه سفر هم نيست در صورتى که به جهت زيارت (مثل جمکران رفتن) يا تفريح، يا درمان بيمارى سفرهاى متعدد انجام دهد آيا نمازش تمام است يا شکسته؟

جواب :

در مفروض سوال در صورتى که سفر شما بيشتر از حضور شما در وطن خودتان باشد، کثير السفر بوده و نماز شما تمام است و مى توانيد روزه بگيريد.

دانشجويي که هر هفته پنج روز در محل تحصيل باشد

سوال 73 :

دانشجوئى که هر هفته پنج روز را در محل تحصيل سپرى کرده و دو روز را در وطن خود مى باشد آيا براى اينکه نمازش تمام و روزه اش صحيح باشد لازم است قصد ده روز نمايد؟

جواب :

اگر در محل تحصيل مقرى داريد (مثلا خانه اى خريده يا اجاره کرده ايد يا در خانه شخص ديگرى مستقر شده ايد) در زمانى که هنوز عرفا اهل آن وطن شمرده نمى شويد، مثل دو دو يا سه ماه اول احتياط واجب اين است که جمع کنيد بين نماز شکسته و تمام و روزه را بگيريد و قضاى آن را نيز بجا آوريد و بعد از گذشت اين مدت آنجا در حکم وطن شما بوده و نماز شما در آنجا تمام است و مى توانيد روزه بگيريد و اگر مقرى نداريد و دوره سال هفته اى 5 روز در سفر هستيد کثير السفر بوده و هم در محل تحصيل و هم در بين راه نماز تمام و روزه صحيح است.

قصد اقامت در مکانى به مدت طولانى

سوال 74 :

بنده سال گذشته به تهران آمده و قصد داشتم به جهت شغلم مدت طولانى در تهران بمانم ولى الآن منصرف شده ام ولى ممکن است در صورتى که در شرکتى استخدام شوم سال ديگر در تهران بمانم آيا نمازم در تهران تمام است؟

جواب :

اگر از ابتدا بنا داشته ايد که لا اقل يک سال در تهران بمانيد، تا وقتى در تهران هستيد نمازهاى شما تمام است.

قصد اقامت در شهرى به مدت چند ماه

سوال 75 :

اگر به مدت چند ماه در شهرى مستقر شود آيا آن شهر براى او در حکم وطن است؟

جواب :

در صورتى که کمتر از 6 ماه در آنجا مستقر شود، آنجا نه وطن اوست و نه در حکم وطن، ولى اگر بين 6 تا يک سال در آنجا مستقر شده بنابر احتياط واجب جمع بين حکم وطن و حکم مسافر بنمايد (نماز را هم تمام و هم شکسته بخواند و روزه را گرفته و قضايش را هم بجا آورد) و اگر يک سال يا بيشتر از يک سال است، آنجا در حکم وطن اوست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

نماز مسافر

No image

نماز مسافر

No image

نماز مسافر

No image

نماز مسافر

No image

نماز مسافر

No image

نماز مسافر

No image

نماز مسافر

جدیدترین ها در این موضوع

No image

وقت نماز

No image

پوشش و لباس نماز گزار

No image

مکان نمازگزار

No image

افعال نماز

No image

منافیات نماز

پر بازدیدترین ها

No image

نماز مسافر

No image

وقت نماز

No image

مکان نمازگزار

No image

افعال نماز

No image

منافیات نماز

Powered by TayaCMS