احکام غسل

احکام غسل

احکام غسل

غسل جنابت

شک در اينکه رطوبت خارج شده منى است

سوال 31 :

اگر از انسان آبى خارج شود که شک دارد منى است يا خير، آيا در اين صورت غسل جنابت بر او واجب مى شود؟

جواب :

رطوبتى که از مرد خارج مى شود و نمى داند منى است يا خير اگر با شهوت و جهش همراه باشد و بعد از بيرون آمدن آن، بدن سست شود آن رطوبت حکم منى را دارد و اگر يکى از اين سه علامت را نداشته باشد حکم منى را ندارد مگر در مريض که اگر رطوبتى با شهوت بيرون بيايد حکم منى را دارد و لو با جهش و سستى بدن بيرون نيامده باشد و در زن اگر از شهوت انزال کند غسل جنابت بر او واجب است ; وآنچه حکم منى ندارد غسل هم ندارد، و غير از منى و بول بقيه آب هائى که از مجراى بول خارج مى شود پاک است. والله العالم.

جنابت بانوان

سوال 32 :

خانمها در چه صورتى جنب مى شوند؟

جواب :

در دو صورت غسل بر خانمها واجب مى شود:

1- اگر انسان با زنى جماع کند و به اندازه ختنه گاه يا بيشتر داخل شود چه در قُبل و چه در دُبر او هر دو جنب مى شوند اگر چه منى بيرون نيايد. والله العالم

2- بيرون آمدن منى در خواب باشد يا در بيدارى، کم باشد يا زياد، با شهوت يا بدون شهوت ، بى اختيار يا با اختيار; و اگر رطوبتى خارج شود که نداند منى است يا غير آن اگر اين رطوبت در اثر شهوت انزال شده و خارج شود غسل جنابت واجب مى شود، و اگر بدون انزال از شهوت خارج شده غسل بر او واجب نيست. والله العالم.

کسى که مدتى در غسل ، اول طرف چپ را و بعد طرف راست را مى شسته

سوال 33 :

من در اوايل سن بلوغ اشتباهاً تصور مى کردم که غسل واجب بدين صورت است که بعد از شستن سر بايد طرف چپ بدن را غسل داد و بعد از آن طرف راست بدن، آيا نمازهايي که در طى اين مدت خوانده ام را بايد دوباره بخوانم يا لازم نيست؟

جواب :

بنابر احتياط واجب غسل باطل است و قضاء نماز ها واجب و شما مى توانيد در اين مسئله به اعلم بعد از ايشان رجوع کنيد و در صورتى که ايشان ترتيب را واجب نداند نماز هايتان صحيح است. والله العالم.

حکم محدث شدن به حدث اصغر در اثناء غسل

سوال 34 :

اينجانب ساليانى در بين غسل، محدث به حدث اصغر مى شدم و غسل را ادامه مى داده و بعد وضو ميگرفتم و به همين نحوه نماز و روزه ام را انجام ميدادم، تکليف نماز و روزه هايم چيست؟

جواب :

به نظر معظم له به وظيفه عمل نکرديد، چون نظر ايشان اين است که بنابر احتياط واجب غسل را به نيت اعم از تمام و اتمام از سر گرفته و بعد از آن وضو بگيريد و يا اينکه آن غسل را تمام کنيد و اعاده کنيد و وضو هم بگيريد. ولى چون معظم له در اين مسأله احتياط واجب دارند،و در نتيجه شما مى توانيد به اعلم بعد از ايشان مراجعه نماييد.

به مقدارى که مى دانيد با آن غسل نماز خوانده ايد قضا کنيد و روزه ها اگر مقصر نبو ده ايد (يعنى در يادگيرى مسأله کوتاهى نکرديد) قضا ندارد ،اگر نمى دانيد اقتصار به اقل کافى است. والله العالم.

انجام يک غسل براى کسى که چند غسل بر اوست

سوال 35 :

اگر چند غسل بر ما واجب باشد (مثلا حيض و وجنابت) و حتى اگر تعداد آنها را ندانيم آيا ميتوان به نيت همه يک غسل انجام داد؟ و چه نيتى بايد کرد؟

جواب :

کسى که چند غسل بر او واجب است، مى تواند آنها را جدا جدا انجام دهد، و لى بعد از غسل اول براى بقيه نيت وجوب نکند، و همچنين مى تواند به نيت همه آنها يک غسل به جا آورد، بلکه اگر يک غسل معين از آنها را قصد کند، از بقيه کفايت مى کند. والله العالم.

غسل حيض

استفاده از گردنبند مزين به لفظ جلاله در حال حيض

سوال 36 :

استفاده از پلاک طلاى مزين به لفظ جلاله به عنوان گردنبند در ايام عادت ماهيانه جايز است؟

جواب :

بايد به گونه اى باشد که بدن حائض با لفظ جلاله تماس پيدا نکند، مثلا داخل پلاستيک يا مانندآن قرار دهد. و الله العالم.

جنب شدن زن در زمان قاعدگى و حکم غسل جنابت

سوال 37 :

اگر زنى دردوران قاعدگى جنب شود مى تواند غسل جنابت کند؟

جواب :

بله مى تواند غسل جنابت کند و غسلش صحيح است و از حدث جنابت پاک مى شود ولى بعد از تمام شدن حيض غسل حيض لازم است. البته نزديکى در زمان حيض جايز نيست. والله العالم.

قرائت قرآن و دعا و ذکر براى زن حائض

سوال 38 :

آيا زن حائض در ايام عادت مى تواند قرآن بخواند و همچنين دعا خواندن و ذکر گفتن براى او جايز است؟

جواب :

در مفروض سوال، خواندن قرآن براى زن حائض اشکال ندارد مگر آياتى که سجده واجب دارد بلکه بنابر احتياط واجب هيچيک از آيات سوره هايي را که سجده واجب دارد (الم سجده، حم سجده، نجم و علق) نخواند. والله العالم

غسل مستحاضه

حکم همبستر شدن با زن مستحاضه

سوال 39 :

آيا حکم همبستر شدن با زن مستحاضه همانند حکم زن حائض است؟ اگرنه حکمش چيست؟

جواب :

همبستر شدن با زن مستحاضه جائز است و در استحاضه کثيره و متوسطه، مستحب است قبل از همبستر شدن غسل استحاضه صورت گيرد. والله العالم.

غسلهاى مستحب

کفايت غسل جمعه از وضو

سوال 40 :

آيا غسل جمعه مجزى از وضو است؟

جواب :

بله مجزى از وضو مى باشد، اگر در وقتش آورده شود .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

افعال نماز

No image

منافیات نماز

No image

نماز قضاء

No image

نماز مسافر

No image

احکام روزه

پر بازدیدترین ها

No image

احکام آب ها

No image

نماز مسافر

No image

احکام خمس

No image

وقت نماز

No image

تبعیض در تقلید

Powered by TayaCMS