حجّ استحبابى

حجّ استحبابى

حجّ استحبابى

سوال 59 :

افرادى هستند که حَجّة الاسلام را به جا آورده‌اند و سال‌هاى بعد به عنوان حجّ استحبابى يا به نيابت از معصومين عليهم‌السلام و يا به عنوان حجّ تبرّعى از طرف بعضى از مؤمنين حج به جا مى‌آورند. با توجه به اين که ذبح و قربانى در کشتارگاه فعلى، خارج از منى است و حجّ اِفراد قربانى ندارد، آيا براى افراد فوق، احوط، انجام دادن حجّ اِفراد است؟

جواب :

مورد مذکور در سوال، موجب احتياط براى به جا آوردن حجّ اِفراد نمى‌شود و اشخاص مذکور مى‌توانند هر يک از اقسام سه گانه حج را انجام دهند، بلکه به جا آوردن حجّ تمتّع افضل است.

(507)

سوال 60 :

آيا تکرار حج در هر سال، براى مردان و زنان مستحب است يا در اين مسأله تفصيل وجود دارد، خصوصا دراين سال‌ها که ترکِ تکرار حج، موجب اعطاى فرصت به کسانى مى‌شود که حج به جا نياورده‌اند؟

جواب :

تکرار حج در هر سال، اگر از راه خلاف شرع حاصل نشود، مستحب است؛ ولى آن حجّ مستحبّى که سبب تأخير و يا عدم توفيق انجام دادن حج براى کسانى که حج بر آنها واجب شده‌است، مى‌گردد، ترک کردنش به جهت ايجاد فرصت براى آنان امر مطلوبى است.

سوال 61 :

شخصى که وظيفه‌اش حجّ تمتّع است و آن را به جا مى‌آورد و در سال بعد با احرام عمره مفرده وارد مکه مى‌شود و پس از به جا آوردن عمره مفرده، اراده حج اِفراد به عنوان حجّ استحبابى مى‌نمايد، آيا حقّ اين کار را دارد؟ و در صورت صحيح بودن، در مکه مُحرم شود يا در غير مکه؟

جواب :

در فرض سوال، اين کار جايز است و قدر متيقّن، احرام بستن در يکى از ميقات‌هاى پنجگانه است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند.

No image

امامت بانوان

No image

تفصیل احکام

No image

زکات غلاّت

No image

فروش لوازم مسجد

No image

ضمانت

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

قرائت

No image

قنوت

No image

قیام

No image

لباس نمازگزار

No image

مسائل متفرقه نماز

پر بازدیدترین ها

No image

نماز جماعت در ادارات

No image

نماز جمعه

No image

نماز استیجاری

No image

مسائل متفرقه نماز

No image

تشهد

Powered by TayaCMS