احکام تقلید

احکام تقلید

آیا تقلید، یاد گرفتن فتوای مجتهد است و یا عمل به فتوا و یا اینکه صرفا التزام است؟

تقليد التزام به عمل است.

بهمن ۱۳۸۸

آیا حضرتعالی بقاء بر تقليد [از] مرجع میت را جایز می دانید؟

بقاء بر تقليد [از] مت، جایز است.

۷/۹/۱۳

در بقاء بر تقلید [از] میت، آیا شرطی را معتبر می دانید؟

صرف تحقق تقلید از مرجع معين، برای جواز بقاء بر تقلید از او،بعد از رحلت، کافی است.

۷۴/۱/۳۰

بقاء بر مجتهد ميت أعلم از احیاء چه صورت دارد؟

بقاء واجب است.

بهمن ۱۳۸۸

تقليد ابتدایی از مجتهد میتی که حیات او را درک کردیم چه حکمی دارد؟

احتیاط لازم اجتناب از تقلید مفروض است.

بهمن ۱۳۸۸

مستدعی است نظر شریف را در خصوص «جواز» یا «وجوب» بقاء بر تقلیداز حضرت امام خمینی له بیان فرمایید.

آیا بقاء بر تقلید مجتهد متوفای اعلم از احیا تمام مسائل (اعم از مسائلی که مكلف عمل نموده یا ننموده) را شامل می شود یا خیر؟

1.. بقاء بر تقلید میت جایز است.

٢. اگر میت اعلم از احیاء باشد، بقاء بر تقلید از وی در موارد اختلاف با فتوای احیاء لازم است

٣. محور بقاء، اعم از آن است که عمل شده باشد یا نشده باشد

۸۳/۹/۲۷

لطفا ارشاد فرمایید تکلیف افرادی که می خواهند ابتداء از حضرتعالی تقلید نمایند و سابقه تقلید از مراجع دیگری را ندارند . با توجه به اینکه رساله عملیه منتشر نشده است - چیست؟

فعلا مطابق آخرین رساله امام مولع و نیز آخرین جوابهای ایشان از استفتاها عمل کنند و مسائلی که مورد نیاز است و در نوشته های یاد شده از امام مولع نباشد از دفتر اینجانب سؤال نمایند.

۸۸/۸/۱۶

فرزندانم به سن تکلیف تشرف یافته اند و می خواهند از حضرتعالی تقلید کنند؛ آیا می توانند به دلیل عدم وجود رساله شما از رساله امام استفاده کنند؟

فرزندان شما طبق آخرین رساله امام راحل له عمل نمایند و موارد اختلاف نظر را استفتاء کنند.

۷۴/۳/۳۰

آیا مسائل سی و چهارگانه باب تقلید از کتاب شریف تحریرالوسیله پس از رحلت حضرت امام مولعه برای کسانی که معتقد به اعلمیت آن بزرگوار هستند، اکنون نیز قابل تقلید میباشند و یا اینکه در تمامی آنها باید به مجتهد زنده رجوع نمایند؟

۲.آیا نظر شریف در مورد مقلدین حضرت امام خمینی چله، که معتقد به اعلمیت آن بزرگوار هستند، پس از رحلت حضرت آیت الله العظمی اراکی له که اذن بقاء بر تقلید را داده بودند و اکنون به اذن حضرتعالی بقاء بر تقلید دارند، همانند نظر شریف حضرت امام در مسئله چهارده از باب تقليد كتاب شریف تحريرالوسیله است یا خیر؟ |

موارد اختلاف نظر اینجانب در ۳۴ مسئله از مباحث اجتهاد و تقلید تحریر الوسیله به صورت زیر است:

مسئله ۲: التقليد هو الإلتزام بالعمل بفتوى مجتهد معين و إن لم يعمل بعد.

مسئله ۴.. يجب العدول إلى الثاني الأعلم في مورد الإختلاف، إذا لم يكن فتوى الأول موافقة للإحتياط.

مسئله ۱۲:.. يجب العدول فيما إذا لم يكن فتوى الأول موافقة للإحتياط.

مسئله ۱۳: و يجب الرجوع إلى الحى الأعلم في مورد الاختلاف، إذا لم يكن فتوى الميت موافقة للإحتياط.

مسئله ۱۴:..الأظهر البقاء على تقليد الثاني

مسئله ۲۱:...لا مجال للحصر بل أى طريق يثبت بها فتوى المجتهد و يعلم به، يكتفي بذلک.

مسئله ۲۳: يجب تعلم المسائل التي يبتلى بها غالبا من العبادات و غيرها.

مسئله ۳۲: إن كانت هناك قرينة على اعتبار كيفية خاصة في العمل تلزم رعايتها؛ سواء كانت مطابقة لتقليد الموكل أم لا، أو مطابقة لوظيفة الميت أم الا؛ و إن لم تكن هناك قرينة على رعاية كيفية خاصة، الأظهر هو رعاية العامل وظيفة نفسه، لأنه المأمور بذلك العمل من ناحية الغير؛ وأما الولى فلا مجال له إلا العمل بوظيفته، لأن الأمر متوجه إليه بدء

۷۵/۲/۲

نظر حضرتعالی درباره رجوع به مجتهد حي اعلم از میت چیست؟

واجب است.

۸۷/۸/۲۶

اگر کسی در اعلمیت مجتهد حي نسبت به مجتهد میت شک کند، و یا اینکه هر دو [مجتهد حي و میت] را در اعلمیت مساوی بداند، وظیفه اش چیست؟

در هر دو فرض، رجوع به حی جایز است.

اگر مکلف نداند مرجعش در مسألهای احتیاط واجب کرده و به صورت ناخودآگاه طبق فتوای فالاعلم عمل نماید، آیا عمل او صحیح است؟

عمل وی با استناد به فالاعلم واجد شرایط، صحیح است، هرچند بعد از عمل باشد.

۸۷/۸/۲۲

آیا حکم حاکم مقدم بر فتوای مرجع تقلید است؟

حكم حاكم جامع شرایط افتاء مقدم است

۸۹/۳/۵

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

احکام تقلید

Powered by TayaCMS