احکام نفقه …

احکام نفقه …

احکام نفقه …

جواب :

در فرض سوال زوجه ناشزه محسوب مى شود و استحقاق نفقه و کسوه را از زوج ندارد. والله العالم.

سوال :

زوجه بدون اجازه زوج منزل شوهرش را ترک کرده و فعلاً در منزل پدرش مى باشد پدر و مادر کراراً در زندگى زوجين دخالت نموده و مانع از ادامه زندگى طرفين مى باشد و همسر با القاء پدر و مادرش از زوج اطاعت نمى کند، مادامى که زن در منزل پدرش باشد حق نفقه دارد يا نه؟ و ثانياً زوجه ناشزه محسوب مى شود يا نه؟

جواب :

به طور کلى چنانچه زوجه بدون عذر شرعى به منزل زوج نرود ناشزه است و در صورت نشوز نفقه اش بر شوهر واجب نيست. والله العالم.

سوال :

آيا زن مى تواند از شوهر خود (بعد از گذشت چند سال) تقاضاى بچه کند؟

جواب :

اگر منظور اين است که شوهر مى گويد بچه نمى خواهم وزن تقاضاى بچه مى کند اصل تقاضا اشکال ندارد ولى الزام آور نيست. والله العالم.

سوال :

زنى که شوهر او در خانه نيست او از خانه شوهر به ديگران کمک و از خانه شوهر در تمام کارهاى بيرون از خانه شرکت مى کند در حالى که شوهر از 1 الى 4 هفته در خانه نيست وظيفه اين زن نسبت به شوهر چيست آيا مى تواند موارد بالا را انجام دهد؟

جواب :

بايد آنچه را به ديگران کمک مى کند با اجازه شوهر باشد و خروجش از منزل نيز محتاج به اجازه شوهر است.

احکام نفقه

سوال :

به زنى که شوهرش فوت کرده نفقه ميرسد يا خير؟

جواب :

پس از فوت شوهر، زوجه دائمه از او ارث مى برد ولکن در زمان عده وفات حق نفقه ندارد.

سوال :

اگر زوجه در ضمن عقد نکاح با شوهر خود شرط نمايد که نفقه مرا مثلاً روزى يکصدتومان پول نقد پرداخت نمائيد و شوهر نيز به اين قرارداد عمل مى کند ولى بعد از چند سال مبلغ قيد شده کفايت از نفقه زوجه را نمى کند، آيا زوجه مى تواند بيشتر از مبلغ تعيين شده در ضمن عقد را از شوهر خود مطالبه نمايد يا نه؟

جواب :

در مورد سوال در صورت عدم کفايت مبلغ مذکور از نفقه زوجه، زوج بايد، بمقدار کفايت نفقه زوجه را تتميم نمايد. والله العالم.

سوال :

دخترى که شوهر کرده ولى با شوهر توافق ندارد و حقوق و نفقه چون تصرف ننموده نمى دهد آيا نفقه و چيز ديگرى به آن دختر شرعاً بدهکار ميباشد يا خير؟

جواب :

در فرض سوال که زوج توافق ندارد اگر زوجه تمکين دارد نفقه خود را از زوج طلبکار است و مى تواند تمام مهر خود را از زوج مطالبه نمايد و اگر زوج قبل از دخول اورا طلاق بدهد زوجه بيش از نصف مهر طلبکار نيست. والله العالم.

سوال :

مردى به علت بچه دار نشدن دختر نوزادى را از يکى از زايشگاههاى تهران بعنوان فرزندى قبول مى کند. حقيقت امر را به مسئول زايشگاه نمى گويند و با موافقت مادر بچّه، نوزاد را تحويل گرفته و بدون رعايت مقررات ثبت احوال اقدام به گرفتن شناسنامه براى بچّه بنام خود مى کند و از طريق شير دادن بوسيله محارم، دائى رضائى بچه و على الظاهر طبق شناسنامه پدر او مى شود. سن بچه در حال حاضر به 13 سال رسيده است و از لحاظ نفقه، حفاظت وساير مسائل عاطفى، تربيتى، ناموسى بلا تکليف مانده است. از پيدا کردن پدر و مادر واقعى بچه از طرفى مأيوس شده اند و از طرفى ايجاد مفسده مى شود. مرد بعلت عدم برگشت همسرش و از هم پاشيدن زندگى اش حاضر به پرداخت نفقه نيست و مى گويد من پدر واقعى و نسبى اش نيستم که نفقه بر من واجب باشد. زن هم مى گويد طبق شناسنامه تو پدرش هستى بايد خرجى اش را بدهى. خواهشمند است نظر شارع مقدس اسلام را در اين مورد مرقوم فرمائيد.

جواب :

اگر بطور شرعى در مورد کودک تعهدى داده باشند بايد بنحوى که تعهّد داده اند عمل نمايند بلى اگر تعهّد نکرده باشند مسئوليّتى ندارند. والله العالم.

سوال :

شخصى زوجه خود را در مقابل بذل مبلغ پنجاه هزار تومان طلاق خلعى داد از جناب عالى خواهشمند است که بيان فرمائيد نفقه زن در ايّام عده چطور مى شود؟

جواب :

در مورد سوال چنانچه زوجه از زوج خود حمل نداشته باشد در ايام عده طلاق خلع حق نفقه بر زوج ندارد. والله العالم.

سوال :

شوهرم مدت يک سال است فرزندانم را برداشته به کشور افغانستان فرار کرده و مرا بدون سرپرست و بدون خرجى گذاشته از نظر شرع مقدس اسلام تکليف من چيست؟

جواب :

به طور کلّى در صورتيکه زوج نفقه زوجه را ندهد زوجه مى تواند به حاکم شرع جامع الشرائط مراجعه کند تا حاکم شرع زوج را و ادار نمايد که يا نفقه بدهد و يا او را مطلّقه نمايد. والله العالم.

سوال :

مخارج اولاد تا چند سال بر پدر واجب است بعضى فرزندان مى خواهند درس بخوانند آيا تا پايان تحصيلات، پدر بايد هزينه تحصيلات آنها را بدهد يا نه؟

جواب :

مخارج لازمه فرزند مانند لباس و خوراک تا موقعيکه خودش متمکن از تأمين اينگونه مخارج نباشد بر پدر واجب است چه فرزند بچه باشد و چه جوان و يا پير مگر اينکه پدر خودش متمکن نباشد و اما مخارج ديگر نظير ادامه تحصيل بر پدر واجب نيست.

سوال :

آيا ساختمان فرزند جزء نفقه پدر قرار مى گيرد يا خير؟

جواب :

در صورتى که واجب النفقه قدرت بر تهيه مسکن نداشته باشد و کسى که بايد نفقه او را بدهد قادر باشد بايد مسکن را نيز تهيه کند هر چند به نحو اجاره و غيره و تفصيل نفقات در وسيلة النجاة: (القول في نفقة الأقارب) مسأله 1 و 2 و 8 مذکور است! توضيح اينکه: تهيه مسکن فقط نسبت به خود واجب النفقه لازم است نه زوجه تحت تفکّل او. والله العالم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

پر بازدیدترین ها

No image

خمس مغازه ‌ها

No image

احکام غسل جنابت

No image

روزه

Powered by TayaCMS