احکام هبه (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام هبه (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام هبه

هبه عبارت است از تمليک عين مجانا - بدون اين که در مقابل عين عوضى دريافت کند - و بخشيده شده بايد عين - اگر چه به نحو مشاع - باشد ، نه منفعت ، و چه در خارج باشد يا در ذمه ، در صورتى که به غير کسى که در ذمهء اوست ببخشد ، و اگر به کسى که آن عين در ذمهء اوست ببخشد ، ذمهء مديون برئ مى شود ، و نمى تواند به آن چه بخشيده رجوع کند .

مسأله 2416 :

در هبه ايجاب و قبول معتبر است ، چه به لفظ باشد - مثل آن که بگويد : " اين کتاب را به تو بخشيدم " و کسى که به او بخشيده شده بگويد : " قبول کردم " - يا به فعل باشد ، مثل آن که کتاب را به قصد بخشش به طرف بدهد ، و او هم به قصد قبول بگيرد .

مسأله 2417 :

معتبر است هبه کننده عاقل و بالغ و قاصد باشد ، و بر هبه اکراه نشده باشد ، و به واسطهء سفاهت و افلاس ممنوع از تصرف در مالش نباشد ، و مالک مالى باشد که مى بخشد ، يا بر آن ولايت داشته باشد ، و اگر نه آن هبه فضولى است و صحت آن منوط به اجازه ء کسى است که اجازه ء او معتبر است .

مسأله 2418 :

در هبه قبض معتبر است ، پس اگر مالى را به کسى ببخشد ، تا به قبض او ندهد ، هبه محقق نمى شود ، و بايد کسى که مال به او بخشيده شده ، به اذن هبه کننده قبض کند ، ولى اگر آن چه را بخشيده ، در تصرف کسى باشد که به او بخشيده ، کفايت از قبض مى کند . و قبض در غير منقول - مانند خانه و زمين - به اين است که مانع از تصرف را بر طرف کند ، و مال را در استيلاى کسى که به او بخشيده قرار دهد ، و در منقول به اين است که به طرف بدهد ، و طرف هم از او بگيرد .

مسأله 2419 :

اگر مالى را به کسى که به حد بلوغ نرسيده يا به ديوانه ببخشد ، معتبر است ولى آن دو قبول کند ، و آن مال را قبض نمايد ، ولى اگر ولى به آن دو ببخشد ، و در دست خودش باشد ، بودن آن مال در تصرف ولى از قبض کفايت مى کند .

مسأله 2420 :

اگر به يکى از ارحام - خويشاوندان - خود مالى ببخشد ، بعد از آن که به قبض او داد ، نمى تواند رجوع کند و پس بگيرد ، و همچنين است در صورتى که هبه کننده بر کسى که به او هبه شده ، شرط کند ، و به آن شرط عمل شود ، يا کسى که به او هبه شده ، در مقابل هبه عوضى به هبه کننده بدهد . و در غير موارد ذکر شده تا عين مالى که هبه شده باقى باشد ، مى تواند مال بخشيده شده را پس بگيرد ، ولى اگر تلف شده يا آن را به ديگرى منتقل کرده ، يا تغييرى در عين داده - مثل آن که اگر پارچه بوده ، آن را رنگ کرده باشد - نمى تواند پس بگيرد . مسأله 2421 - زن و شوهر در لزوم هبه ، حکم رحم را ندارند .

مسأله 2422 :

اگر مالى را به کسى ببخشد ، و در ضمن آن بر آن کس شرط کند که مالى به او بدهد يا کارى - که جايز باشد - براى او انجام دهد ، بايد کسى که بر او شرط شده ، به آن شرط عمل کند ، وهبه کننده قبل از عمل به شرط مى تواند رجوع نمايد ، و همچنين اگر کسى که بر او شرط شده ، به شرط عمل نکند ، و يا نتواند به آن شرط عمل نمايد ، هبه کننده مى تواند رجوع کند .

مسأله 2423 :

اگر هبه کننده يا کسى که مال به او هبه شده ، قبل از قبض بميرد ، هبه باطل مى شود .

مسأله 2424 :

اگر هبه کننده بعد از قبض دادن بميرد ، ورثه نمى توانند رجوع کنند ، و همچنين اگر کسى که مال به او بخشيده شده بميرد ، هبه کننده نمى تواند رجوع نمايد .

مسأله 2425 :

همچنان که رجوع به گفتن محقق مى شود - مثل آن که بگويد : " از بخششى که کردم برگشتم " - به فعل نيز محقق مى شود ، مثل آن که به قصد رجوع از طرف بگيرد ، يا آن چه را بخشيده به قصد رجوع به ديگرى واگذار نمايد ، و در تحقق رجوع ، دانستن کسى که مال به او هبه شده ، معتبر نيست .

مسأله 2426 :

مالى را که به شخصى بخشيده ، اگر در ملک آن شخص ، زيادى منفصل يا قابل انفصال پيدا کند - مثل آن که گوسفند بره آورد ، يا درخت ميوه دهد - مال آن شخص است ، و اگر هبه کننده ، در هبهء مثل گوسفند و درخت ، رجوع کند ، نمى تواند بره و ميوه را از آن شخص پس بگيرد

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام هبه

No image

احکام هبه

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS