احکام نماز (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

احکام نماز (آیت الله محمد تقی بهجت (ره))

احکام نـماز

نماز بهترين اعمال ديني است که اگر قبول درگاه خداوند عالم شود، عبادتهاي ديگر هم قبول مي شود و اگر پذيرفته نشود اعمال ديگر هم قبول نمي شود. و همانطور که اگر انسان شبانه روزي پنج نوبت در نهر آبي شستشو کند چرک در بدنش نمي ماند، نمازهاي پنجگانه هم انسان را از گناهان پاک مي کنند. و سزاوار است که انسان نماز را در اوّل وقت بخواند و کسي که نماز را پست و سبک شمارد مانند کسي است که نماز نمي خواند. پيغمبر اکرم(صلي الله عليه وآله) فرمود: "کسي که به نماز اهميّت ندهد و آن را سبک شمارد سزاوار عذاب آخرت است".

روزي حضرت در مسجد تشريف داشتند مردي وارد و مشغول نماز شد و رکوع و سجودش را کاملاً بجا نياورد، حضرت فرمودند: "اگر اين مرد در حالي که نمازش اين طور است از دنيا برود، به دين من از دنيا نرفته است".

پس انسـان بايـد مواظب باشد که به عجله و شتابـزدگي نمـاز نخوانـد و در حال نماز به ياد خدا باشـد و متـوجـه باشد با چـه کسـي سخـن مي گويـد و خـود را در مقـابل عظـمت و بـزرگي خداونـد عالـم بسيـار پست و ناچيز ببيند و اگر انسان در موقـع نماز کاملاً به اين مطلب توجه کند، از خود بي خبر مي شود، چنانچه درحـال نماز تير را از پاي مبارک اميرالمؤمنين(عليه السلام) بيرون کشيدند و آن حضرت متوجه نشدند.

و نيز بايد نمازگزار توبه و استغفار نمايد و گناهاني که مانع قبول شدن نماز است، مانند حسد، کبر، غيبت، خوردن حرام، آشاميدن مسکرات و ندادن خمس و زکات و بلکه هر معصيتي را ترک کند. و همچنين سزاوار است کارهايي که ثواب نماز را کم مي کند بجا نياورد، مثلاً در حال خواب آلودگي و خودداري از بول به نماز نايستد، و در موقع نماز به آسمان نگاه نکند و نيز کارهايي که ثواب نماز را زياد مي کند بجا آورد، مثلاً انگشتري عقيق بدست کند و لباس پاکيزه بپوشد و شانه و مسواک کند و خود را خوشبو نمايد.

[128]

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام نماز

No image

احکام نماز

No image

احکام نماز

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS