احکام محتضر (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

احکام محتضر (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

احکام محتضر

مسأله 539 :

مـسـلمانى را که محتضر است يعنى در حال جان دادن مى باشد, مرد باشد يا زن , بـزرگ بـاشـد يـا کوچک , بنابر احتياط در صورت امکان بايد به پشت بخوابانند, به طورى که کف پاهايش به طرف قبله باشد.

مسأله 540 :

اولى آن است تا وقتى که غسل ميت تمام نشده , نيز او را رو به قبله بخوابانند ولى بعد از آنکه غسلش تمام شد, بهتر آن است که اورا مثل حالتى که بر او نماز مى خوانند بخوابانند.

مسأله 541 :

بنابر احتياط رو به قبله کردن محتضر بر هر مسلمان واجب است و اجازه گرفتن از ولى او احوط است .

مسأله 542 :

مستحب است شهادتين و اقرار به دوازده امام (ع ) و ساير عقائد حقه را به کسى که در حال جان دادن است , طورى تلقين کنندکه بفهمد, و نيز مستحب است چيزهائى را که گفته شد, تا وقت مرگ تکرار کنند.

مسأله 543 :

مستحب است اين دعا را طورى به محتضر تلقين کنند که بفهمد اللهم اغفر لي الـکثير من معاصيک واقبل مني اليسير من طاعتک يا من يقبل اليسير ويعفو عن الکثير اقبل مني اليسير واعف عني الکثير انک انت العفو الغفور اللهم ارحمني فانک رحيم .

مسأله 544 :

مستحب است کسى را که سخت جان مى دهد, اگر نا راحت نمى شود, به جائى که نماز مى خوانده ببرند.

مسأله 545 :

مستحب است براى راحت شدن محتضر, بر بالين او سوره مبارکه يس و صافات و احـزاب و آيـة الکرسى و آيه پنجاه و چهارم از سوره اعراف و سه آيه آخر سوره بقره را بلکه هرچه از قرآن ممکن است بخوانند.

مسأله 546 :

تنها گذاشتن محتضر و گذاشتن چيزى روى شکم او و بودن جنب و حائض نزد او و همچنين حرف زدن زياد و گريه کردن و تنهاگذاشتن زنها نزد او, مکروه است

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام محتضر

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS