احکام قبله (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام قبله (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام قبله

مسأله 782 :

مکانى که خانهء کعبه در آن مى باشد ، قبله است و بايد رو به آن نماز خواند ، ولى کسى که دور است ، اگر طورى بايستد که بگويند رو به قبله نماز مى خواند کافيست ، و همچنين است کارهاى ديگرى - مانند سر بريدن حيوانات - که بايد رو به قبله انجام گيرد .

مسأله 783 :

کسى که نماز واجب را ايستاده مى خواند ، بايد صورت و سينه و شکم او رو به قبله باشد ، و احتياط مستحب آن است که انگشتان پاى او هم رو به قبله باشد .

مسأله 784 :

کسى که بايد نشسته نماز بخواند ، بايد در موقع نماز صورت و سينه و شکم او رو به قبله باشد .

مسأله 785 :

کسى که نمى تواند نشسته نماز بخواند ، بايد در حال نماز به پهلوى راست طورى بخوابد که جلوى بدن او رو به قبله باشد ، و اگر ممکن نيست ، بايد به پهلوى چپ طورى بخوابد که جلوى بدن او رو به قبله باشد ، و اگر اين را هم نتواند ، بايد به پشت بخوابد به طورى که کف پاهاى او رو به قبله باشد .

مسأله 786 :

نماز احتياط و سجده و تشهد فراموش شده و سجده ء سهوى که براى تشهد فراموش شده به جا آورده مى شود بايد رو به قبله باشد ، و در غير اين مورد - بنابر احتياط مستحب - سجده ء سهو را نيز رو به قبله به جا آورد .

مسأله 787 :

نماز مستحبى را در حال استقرار بر زمين ، بايد رو به قبله خواند ، ولى در حال راه رفتن و سوارى لازم نيست رو به قبله باشد ، هر چند به نذر واجب شده باشد .

مسأله 788 :

کسى که مى خواهد نماز بخواند ، بايد براى پيدا کردن قبله کوشش نمايد تا يقين يا اطمينان به قبله پيدا کند ، يا دو عادل يا کسى که مورد وثوق است و ظن بر خلاف گفتهء او نيست به قبله خبر دهد ، و همچنين مى تواند به قبلهء بلد مسلمين در نمازشان و قبورشان عمل کند ، و اگر اينها نبود بايد در شناسايى قبله کوشش کند و به گمانى که از راه هاى ديگر پيدا مى شود عمل نمايد ، هر چند آن گمان از گفتهء کافر يا فاسقى که به واسطهء قواعد علمى قبله را مى شناسد حاصل شود .

مسأله 789 :

کسى که گمان به قبله دارد ، اگر بتواند گمان قوى ترى پيدا کند ، نمى تواند به گمان خود عمل نمايد ، مثلا اگر ميهمان از گفتهء صاحب خانه گمان به قبله پيدا کند ، ولى بتواند از راه ديگر گمان قوى ترى پيدا کند ، نبايد به حرف او عمل نمايد .

مسأله 790 :

اگر براى پيدا کردن قبله وسيله اى ندارد ، يا با اين که کوشش کرده گمانش به طرفى نمى رود ، نماز خواندن به يک طرف کفايت مى کند ، و احتياط مستحب آن است که در وسعت وقت چهار نماز به چهار طرف بخواند .

مسأله 791 :

اگر يقين يا چيزى که در حکم يقين است يا گمان پيدا شود که قبله در يکى از دو طرف است ، بايد به هر دو طرف نماز بخواند .

مسأله 792 :

کسى که بخواهد به چند طرف نماز بخواند ، اگر بخواهد دو نماز بخواند که مثل نماز ظهر و عصر بايد يکى بعد از ديگرى خوانده شود ، احتياط مستحب آن است که نماز اول را به آن چند طرف بخواند بعد نماز دوم را شروع کند .

مسأله 793 :

کسى که يقين يا آنچه در حکم يقين است به قبله ندارد ، اگر بخواهد غير از نماز کارى کند که بايد رو به قبله انجام داد ، مثلا بخواهد سر حيوانى را ببرد ، در صورتى که مى تواند تأخير بيندازد تا قبله را پيدا کند ، بنابر احتياط واجب تأخير بيندازد ، و اگر نتواند يا تأخير براى او حرجى است ، مى تواند به گمان عمل نمايد ، و اگر گمان ممکن نيست ، چنانچه کشتن آن حيوان ضرورت دارد - مثل آن که اگر تأخير بيندازد مىميرد - به هر طرف که انجام دهد صحيح است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام قبله

No image

احکام قبله

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS