احکام عقد دائم (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام عقد دائم (آیت الله سید علی سیستانی)

( احکام عقد دايم ).

مسأله 2421 :

زنـى کـه عقد دايم شده حرام است بدون اجازه شوهر از خانه بيرون برود هر چند با حق شوهر هم منافات نداشته باشد , و بايد خود را براى لذتهاى جنسى هر وقت که او مى خواهد تسليم نمايد و بدون عذر شرعى از نزديکى کردن او جلوگيرى نکند و تهيه غذا و لباس و منزل زن و تهيه احتياجاتش مادامى که به وظـيـفه اش عمل مى نمايد بر شوهر واجب است و اگر تهيه نکند چه توانايى داشته باشد , يا نداشته باشد , مديون زن است .

مسأله 2422 :

اگر زن به وظايف زناشويى خود در برابر شوهر هيچ عمل نکند حق غذا و لباس و منزل بر او ندارد , هر چند نزد او بماند و اگر گاه گاهى از عمل کردن به وظايف خود امتناع مى کند مشهور فرموده اند که بـاز هـم حـق غذا و لباس و منزل بر شوهرش ندارد ولى اين حکم محل اشکال است و در هر صورت مهر او بدون اشکال از بين نمى رود.

مسأله 2423 :

مرد حق ندارد زن خود را به خدمت خانه مجبور کند.

مسأله 2424 :

مـخارج زن در سفر اگر بيشتر از مخارج او در وطن باشد , چنانچه با اذن شوهر سفر رفته باشد بر عهده شوهر است ولى پول ماشين و يا هواپيما و مانند اينها و بقيه مخارجى که سفر کردن او متوقف بر آنها است بر خودش مى باشد , ولى اگر شوهر مايل باشد که زن را سفر ببرد , بايد خرج سفر او را هم بدهد.

مسأله 2425 :

زنى که خرج او بر عهده شوهر است و شوهر خرج او را نمى دهد مى تواند خرجى خود را بدون اجازه از مال او بردارد , و اگر ممکن نيست چنانچه ناچار باشد که معاش خود را تهيه کند , و نتواند به حاکم شرع شـکـايت برد تا او را - هر چند با حبس کردن - مجبور به پرداخت مخارج زن نمايد , در موقعى که مشغول تهيه معاش است اطاعت شوهر بر او واجب نيست .

مسأله 2426 :

مرد اگر مثلا دو زن دايمى داشته باشد و نزد يکى از آنها يک شب بماند واجب است نزد ديگرى نيز يـک شب در ضمن چهار شب بماند و در غير اين صورت ماندن نزد زن واجب نيست بلى لازم است او را به طـور کـلـى مـتارکه ننمايد و اولى و احوط اين است که مرد در هر چهار شب يک شب نزد زن دايمى خود بماند.

مسأله 2427 :

شوهر نمى تواند بيش از چهار ماه با زن جوان خود نزديکى را ترک کند , مگر آن که نزديکى براى او ضـرر يا مشقت زياد داشته باشد , يا آن که زن خود راضى به ترک آن باشد , و يا آن که در ضمن عقد ازدواج تـرک آن را بـر زن شرط کرده باشد , و در اين حکم - بنابر احتياط - فرقى ميان اين که شوهر حاضر باشد يا مسافر و زن دايمى باشد يا متعه نيست .

مسأله 2428 :

اگر در عقد دايم مهر را معين نکنند عقد صحيح است و چنانچه مرد با زن نزديکى کند , بايد مهر او را مـطـابـق مـهـر زنـهايى که مثل او هستند بدهد و اما در متعه چنانچه مهر را معين نکنند عقد باطل مى شود.

مسأله 2429 :

اگـر مـوقـع خـوانـدن عقد دايمى براى دادن مهر مدت معين نکرده باشند , زن مى تواند پيش از گرفتن مهر از نزديکى کردن شوهر جلوگيرى کند , چه شوهر توانايى دادن مهر را داشته باشد چه نداشته بـاشد , ولى اگر پيش از گرفتن مهر به نزديکى راضى شود و شوهر با او نزديکى کند ديگر نمى تواند بدون عذر شرعى از نزديکى شوهر جلوگيرى نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام عقد دائم

No image

احکام عقد دائم

No image

احکام عقد دائم

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS