حيض
حيض خونى است که غالبا در هر ماه چند روزى از رحم زنها خارج مى شود ، و زن را در موقع ديدن خون حيض حائض مى گويند .
مسأله 440 :
خون حيض در بيشتر اوقات غليظ و گرم و رنگ آن سياه يا سرخ است و با فشار و کمى سوزش بيرون مى آيد .
مسأله 441 :
زن بعد از تمام شدن شصت سال يائسه مى شود ، و چنانچه خونى ببيند حيض نيست ، و احتياط واجب آن است که بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال جمع کند بين احکام يائسه و غير يائسه - چه قرشيه باشد و چه غير قرشيه - بنابراين اگر در اين فاصله با نشانه هاى حيض يا در روزهاى عادت خون ببيند ، بنابر احتياط واجب جمع کند بين تروک حائض و افعال مستحاضه .
مسأله 442 :
خونى که دختر پيش از تمام شدن نه سال مى بيند ، حيض نيست .
مسأله 443 :
زن آبستن و زنى که بچه شير مى دهد ممکن است حيض ببيند ، و فرقى بين زن آبستن و غير او در احکام حيض نيست ، ولى زن آبستن در صورتى که بعد از گذشتن بيست روز از اول عادتش خونى ببيند که صفات حيض را دارد ، احتياط واجب آن است که بين تروک حائض و اعمال مستحاضه جمع نمايد .
مسأله 444 :
دخترى که نمى داند نه سالش تمام شده يا نه ، اگر خونى ببيند که نشانه هاى حيض را نداشته باشد حيض نيست ، و اگر نشانه هاى حيض را داشته باشد حيض است ، و شرعا نه سال او تمام شده است .
مسأله 445 :
زنى که شک دارد يائسه شده يا نه ، اگر خونى ببيند و نداند حيض است يا نه ، بايد بنا بگذارد که يائسه نشده است .
مسأله 446 :
مدت حيض کمتر از سه روز و بيشتر از ده روز نمى شود .
مسأله 447 :
بايد سه روز اول حيض پشت سر هم باشد ، پس اگر مثلا دو روز خون ببيند و يک روز پاک شود و دوباره يک روز خون ببيند حيض نيست ، هر چند احتياط مستحب اين است که در مانند صورت دوم ، جمع کند بين تروک حائض و افعال مستحاضه .
مسأله 448 :
ابتداى حيض لازم است خون بيرون بيايد ، ولى لازم نيست در تمام سه روز خون بيرون بيايد ، بلکه اگر در باطن فرج خون باشد کافيست ، ولى بودن در رحم کافى نيست ، و چنانچه در بين سه روز مختصرى پاک شود به نحوى که در بين زنها متعارف است ، باز هم حيض است .
مسأله 449 :
لازم نيست شب اول و شب چهارم را خون ببيند ، ولى بايد در شب دوم و سوم خون قطع نشود ، پس اگر از اذان صبح روز اول تا غروب روز سوم پشت سر هم خون بيايد و هيچ قطع نشود ، بدون اشکال حيض است ، و همچنين است اگر در وسطهاى روز اول شروع شود و در همان موقع از روز چهارم قطع گردد ، ولى اگر از طلوع آفتاب شروع شود تا غروب روز سوم ، بنابر احتياط واجب جمع کند بين تروک حائض و افعال مستحاضه .
مسأله 450 :
اگر سه روز پشت سر هم با نشانه هاى حيض يا در روزهاى عادت خون ببيند و پاک شود ، چنانچه دوباره خونى که داراى نشانه هاى حيض است يا در روزهاى عادت است ببيند و روزهايى که خون ديده و در وسط پاک بوده روى هم از ده روز بيشتر نشود ، روزهايى هم که در وسط پاک بوده حيض است .
مسأله 451 :
اگر خونى ببيند که از سه روز کمتر و از ده روز بيشتر نباشد و نداند خون دمل و زخم است يا خون حيض در صورتى که صفات حيض را داشته يا در ايام عادت باشد ، بايد آن را حيض قرار دهد و در غير اين صورت ، اگر مى داند حالت سابقه طهارت بوده يا جهل به حالت سابقه دارد ، بنابر طهارت بگذارد ، و اگر مى داند حيض بوده ، تا مقدارى که مجموع خون حالت سابقه و خون مشکوک ممکن است شرعا حيض باشد ، بنابر حيض بگذارد .
مسأله 452 :
اگر خونى ببيند که سه روز بر آن نگذشته و نداند خون دمل و زخم است يا حيض ، و در ايام عادت نباشد و صفات حيض را نداشته باشد ، اگر حالت سابقه اش حيض است - به کيفيتى که در مسألهء قبل گذشت - بايد حيض قرار دهد ، و اگر نه بايد عبادتهاى خود را به جا آورد .
مسأله 453 :
اگر خونى ببيند و شک کند که خون حيض است يا استحاضه ، چنانچه شرايط حيض را داشته باشد ، بايد حيض قرار دهد .
مسأله 454 :
اگر خونى ببيند که نداند خون حيض است يا بکارت ، بايد خود را وارسى کند - يعنى مقدارى پنبه داخل فرج نمايد و کمى صبر کند ، بعد بيرون آورد ، پس اگر اطراف آن آلوده باشد خون بکارت است ، و اگر به همهء آن رسيده حيض مى باشد - و يا احتياط کند به جمع بين تروک حائض و اعمال طاهرة .
مسأله 455 :
اگر کمتر از سه روز خون ببيند و پاک شود ، و بعد سه روز خون در عادت يا با نشانه هاى حيض ببيند ، خون دوم حيض است ، و خون اول اگر چه در روزهاى عادتش باشد حيض نيست .