احکام اجاره (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام اجاره (آیت الله حسین وحید خراسانی)

احکام اجاره

مسأله 2201 :

اجاره دهنده و کسى که چيزى را اجاره مى کند بايد عاقل و بالغ باشند ، و بايد بر اجاره به نا حق اکراه نشده باشند ، و اگر اکراه شدند و بعد به اجاره راضى شدند ، اجاره نافذ است، و در مال خود حق تصرف داشته باشند ، پس اجاره دادن و اجاره کردن سفيه و مفلسى که به حکم حاکم شرع ممنوع از تصرف در مال خود باشد نافذ نيست ، مگر به اذن و اجازه ء ولى يا طلبکاران، ولى اجاره ء مفلس خودش را براى کارى يا خدمتى نافذ است و محتاج به اجازه نيست .

مسأله 2202 :

انسان مى تواند از طرف ديگرى وکيل شود و مال او را اجاره دهد ، يا مالى را براى او اجاره کند .

مسأله 2203 :

اگر ولى يا قيم بچه مال او را اجاره دهد ، يا خود او را اجير ديگرى نمايد ، اشکال ندارد . و اگر مدتى از زمان بالغ شدن او را جزء مدت اجاره قرار دهد ، بعد از آن که بچه بالغ شد ، مى تواند بقيهء اجاره را به هم بزند ، ولى اگر اجاره تا زمان بعد از بلوغ به جهت مصلحتى بوده که شرعا مراعات آن واجب است ، اجاره نسبت به بعد از بلوغ نافذ ، و احتياط واجب آن است که به اذن حاکم شرع باشد .

مسأله 2204 :

بچهء صغيرى را که ولى ندارد ، بدون اجازه ء فقيه عادل نمى شود اجير کرد ، و کسى که به فقيه عادل دسترسى ندارد ، مى تواند از چند نفر مؤمن عادل اجازه بگيرد و او را اجير نمايد ، و در صورت نبودن چند نفر از يک نفر هم کفايت مى کند .

مسأله 2205 :

اجاره دهنده و مستأجر لازم نيست صيغه را به عربى بخوانند ، بلکه اگر مالک به کسى بگويد : ( ملک خود را به تو اجاره دادم ) و او بگويد : ( قبول کردم ) اجاره صحيح است ، و نيز اگر حرفى نزنند و مالک به قصد اين که ملک خود را اجاره دهد به مستأجر واگذار کند ، و او هم به قصد اجاره کردن بگيرد ، اجاره صحيح است .

مسأله 2206 :

اگر انسان بدون صيغه خواندن بخواهد براى انجام عملى اجير شود ، همين که مشغول آن عمل شد اجاره صحيح است .

مسأله 2207 :

کسى که نمى تواند حرف بزند ، اگر با اشاره بفهماند که ملک را اجاره داده ، يا اجاره کرده ، صحيح است .

مسأله 2208 :

اگر ملکى را اجاره کند و صاحب ملک با او شرط کند که منفعت براى خودش باشد و به غير منتقل نکند ، مستأجر نمى تواند آن را به ديگرى اجاره دهد ، و اگر شرط کند که منفعت را خودش استيفا کند ، مى تواند به ديگرى اجاره دهد در صورتى که خودش آن منفعت را استيفا نمايد . مثل اين که مستأجر منزلى را که اجاره کرده ، به کسى اجاره دهد که آن کس به شرط و مانند آن متعهد شده براى او مسکنى تهيه نمايد ، و آن شخص متعهد مستأجر را در همان منزل سکنى دهد ، و يا اين که زنى خانه اى اجاره کند و بعد به شوهرش اجاره دهد ، و شوهر آن زن را در آن خانه سکنى دهد . و در صورتى که مستأجر مى تواند آن را به ديگرى اجاره بدهد ، اگر بخواهد خانه يا دکان يا کشتى - و همچنين بنابر احتياط واجب اطاق يا آسياب - را به زيادتر از مقدارى که آن را اجاره کرده اجاره دهد ، بايد در آن کارى مانند تعمير و سفيد کارى انجام داده باشد ، يا به غير جنسى که اجاره کرده آن را اجاره دهد ، مثلا اگر با پول اجاره کرده به گندم يا چيز ديگر اجاره دهد .

مسأله 2209 :

اگر اجير با انسان شرط کند کارى که براى آن اجير شده براى خود انسان باشد و به ديگرى منتقل نکند ، نمى شود او را به ديگرى اجاره داد ، و اگر شرط کند که عمل را خودش استيفا کند - به نحوى که در مسألهء قبل گذشت - مى شود او را به ديگرى اجاره داد ، و در صورتى که مى تواند به ديگرى اجاره دهد ، چنانچه او را به چيزى که اجرت او قرار داده اجاره دهد ، نمى تواند زيادتر بگيرد ، و اگر به چيز ديگرى اجاره دهد ، مى تواند زيادتر بگيرد . و اگر خودش اجير کسى شود جايز نيست براى انجام آن عمل شخص ديگرى را به کمتر اجاره نمايد ، ولى اگر مقدارى از آن عمل را خودش انجام داده باشد ، مى تواند ديگرى را به کمتر اجاره نمايد . مسأله 2210 - اگر غير خانه و دکان و کشتى و اجير - و همچنين بنابر احتياط واجب اطاق و آسياب - چيز ديگرى را اجاره کند و مالک با او شرط نکند که به غير اجاره ندهد ، اگر چه به بيشتر از مقدارى که اجاره کرده آن را اجاره دهد اشکال ندارد .

مسأله 2211 :

اگر خانه يا دکانى را مثلا يک ساله به صد تومان اجاره کند و از نصف آن خودش استفاده نمايد ، مى تواند نصف ديگر آن را به صد تومان اجاره دهد ، ولى اگر بخواهد نصف آن را به زيادتر از مقدارى که اجاره کرده - مثلا به صد و بيست تومان - اجاره دهد ، بايد در آن کارى مانند تعمير انجام داده باشد ، يا به غير جنسى که اجاره کرده اجاره دهد . شرايط مالى که آن را اجاره مى دهند

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام اجاره

No image

احکام اجاره

No image

احکام اجاره

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS