احکام آب ها (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

احکام آب ها (آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی)

احکام آبــها

مسأله 47 :

آب مضاف که معنى آن (در مسأله 15 ) گفته شد، چيز نجس را پاک نمى کند، وضو و غسل هم با آن باطل است.

مسأله 48 :

آب مضاف هر قدر زياد باشد، اگر ذره اى نجاست به آن برسد نجس مى شود، ولى چنانچه از بالا با فشار روى چيز نجس بريزد، مقدارى که به چيز نجس رسيده نجس و مقدارى که بالاتر از آن است پاک مى باشد. مثلاً اگر گلاب را از گلابدان روى دست نجس بريزند، آنچه به دست رسيده نجس و آنچه به دست نرسيده پاک است.

مسأله 49 :

اگر آب مضاف نجس، طورى با آب کر يا جارى مخلوط شود که ديگر آب مضاف به آن نگويند پاک مى شود.

مسأله 50 :

آبى که مطلق بوده و معلوم نيست مضاف شده يا نه، مثل آب مطلق است، يعنى چيز نجس را پاک مى کند، وضو و غسل هم با آن صحيح است و آبى که مضاف بوده و معلوم نيست مطلق شده يا نه، مثل آب مضاف است، يعنى چيز نجس را پاک نمى کند، وضو و غسل هم با آن باطل است.

مسأله 51 :

آبى که معلوم نيست مطلق است يا مضاف و معلوم نيست که قبلاً مطلق بوده يا مضاف نجاست را پاک نمى کند، وضو و غسل هم با آن باطل است. ولى اگر به اندازه کر يا بيشتر باشد و نجاست به آن برسد حکم به نجس بودن آن نمى شود.

مسأله 52 :

آبى که عين نجاست مثل خون و بول به آن برسد و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير دهد، اگر چه کر يا جارى باشد نجس مى شود. ولى اگر بو يا رنگ يا مزه آب، به واسطه نجاستى که بيرون آن است عوض شود، مثلاً مردارى که کنار آب است بوى آن را تغيير دهد نجس نمى شود.

مسأله 53 :

آبى که عين نجاست مثل خون و بول در آن ريخته و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير داده، چنانچه به کر يا جارى متصل شود، يا باران بر آن ببارد يا باد باران را در آن بريزد، يا آب باران از ناودان در آن جارى شود، و تغيير آن از بين برود پاک مى شود.

مسأله 54 :

اگر چيز نجسى را در کر يا جارى آب بکشند، آبى که بعد از بيرون آوردن از آن مى ريزد پاک است.

مسأله 55 :

آبى که پاک بوده و معلوم نيست نجس شده يا نه پاک است. و آبى که نجس بوده و معلوم نيست پاک شده يا نه نجس است.

مسأله 56 :

نيم خورده سگ و خوک و کافر نجس و خوردن آن حرام است و نيم خورده حيوانات حرام گوشت پاک و خوردن آن مکروه مى باشد. مگر نيم خورده گربه که خوردن آن کراهت ندارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام آب ها

No image

احکام آب ها

No image

احکام آب ها

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS