احکام آب ها (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

احکام آب ها (آیت الله سید علی محمد دستغیب)

احکام آبها

مسأله 48 :

آب مضاف که معنى آن گفته شد، چيز نجس را پاک نمى‌کند، وضو و غسل هم با آن باطل است.

مسأله 49 :

اگر ذرّه‌اى نجاست به آب مضاف برسد نجس مى‌شود، ولى‌چنانچه از بالا روى چيز نجس بريزد، مقدارى که به چيز نجس رسيده نجس و مقدارى که بالاتر از آن است پاک مى‌باشد. مثلاً اگر گلاب را از گلابدان روى دست نجس بريزند، آنچه به دست رسيده نجس و آنچه به دست نرسيده پاک است، و نيز اگر مثل فوّاره با فشار از پايين به بالا برود اگر نجاست به بالا برسد، پايين نجس نمى‌شود.

مسأله 50 :

اگر آب مضاف نجس، طورى با آب کُر يا جارى مخلوط شود که ديگر به آن آب مضاف نگويند، پاک مى‌شود.

مسأله 51 :

آبى که مطلق بوده و معلوم نيست مضاف شده يا نه، حکم آب مطلق را دارد، يعنى چيز نجس را پاک مى‌کند، وضو و غسل هم با آن صحيح است. و آبى که مضاف بوده و معلوم نيست مطلق شده يا نه، حکم آب مضاف را دارد، يعنى چيز نجس را پاک نمى‌کند، وضو و غسل هم با آن باطل است.

مسأله 52 :

آبى که معلوم نيست مطلق است يا مضاف، و معلوم نيست که قبلاً مطلق يا مضاف بوده، نجاست را پاک نمى‌کند، وضو و غسل هم با آن باطل است، ولى اگر به اندازه کُر يا بيشتر باشد و نجاست به آن برسد، حکم به نجس بودن آن نمى‌شود.

مسأله 53 :

آبى که عين نجاست، مثل خون و بول به آن برسد و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير دهد، اگرچه کُر يا جارى باشد نجس مى‌شود. ولى اگر بو يا رنگ يا مزه آن، به واسطه نجاستى که بيرون آن است عوض شود، مثلاً مردارى که پهلوى آب است بوى آن را تغيير دهد نجس نمى‌شود.

مسأله 54 :

آبى که عين نجاست مثل خون و بول در آن ريخته و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير داده، چنانچه به کُر يا جارى متّصل شود، يا باران بر آن ببارد، يا باد، باران را در آن بريزد، يا آب باران در موقع باريدن از ناودان در آن جارى شود و تغيير آن از بين برود پاک مى‌شود.

مسأله 55 :

اگر چيز نجس را در آب کر يا جارى فرو برند، و در چيزهايى که قابل فشار دادن است مانند فرش و لباس، طورى فشار، يا در داخل آب حرکت دهند که آب داخل آن خارج شود چنانچه از چيزهايى باشد که در دفعه اوّل پاک مى‌شود، آبى که بعد از بيرون آوردن، از آن مى‌ريزد پاک است و اگر از چيزهايى باشد که بايد دو مرتبه آن را در آب فرو برند تا پاک شود، آبى که بعد از دفعه دوم از آن مى‌ريزد، پاک مى‌باشد.

مسأله 56 :

آبى که پاک بوده و معلوم نيست نجس شده يا نه، پاک است. و آبى‌که نجس بوده و معلوم نيست پاک شده يا نه، نجس است.

مسأله 57 :

نيم‌خورده سگ و خوک نجس و خوردن آن حرام است و نيم‌خورده حيوانات حرام گوشت، پاک و خوردن آن به استثناء نيم‌خورده گربه مکروه مى‌باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام آب ها

No image

احکام آب ها

No image

احکام آب ها

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS