احکام آب ها (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام آب ها (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام آبها

مسأله 47 :

آب مـضـاف که معنى آن در مسأله ( 15 ) گفته شد , چيز نجس را پاک نمى کند و وضو و غسل هم با آن باطل است .

مسأله 48 :

آب مـضاف اگر چه به مقدار کر باشد اگر ذره اى نجاست به آن برسد نجس مى شود , ولى چنانچه با فـشار روى چيز نجس بريزد , مقدارى که به چيز نجس رسيده نجس است و مقدارى که نرسيده است پاک مى باشد.

مـثـلا اگـر گلاب را از گلابدان روى دست نجس بريزند , آنچه به دست رسيده نجس , و آنچه به دست نرسيده پاک است .

مسأله 49 :

اگـر آب مـضاف نجس طورى با آب کر يا جارى مخلوط شود , که ديگر آب مضاف به آن نگويند پاک مى شود.

مسأله 50 :

آبـى کـه مـطلق بوده و معلوم نيست که به حد مضاف شدن رسيده يا نه , مثل آب مطلق است , يعنى چيز نجس را پاک مى کند , و وضو و غسل هم با آن صحيح است .

و آبـى کـه مـضـاف بـوده و مـعـلوم نيست مطلق شده يا نه مثل آب مضاف است , يعنى چيز نجس را پاک نمى کند , و وضو و غسل هم با آن باطل است .

مسأله 51 :

آبـى کـه مـعلوم نيست مطلق است يا مضاف , و معلوم نيست که قبلا مطلق يا مضاف بوده نجاست را پاک نمى کند , و وضو و غسل هم با آن باطل است .

و چنانچه نجاستى به آن برسد بنابر احتياط لازم نجس مى شود.

اگر چه به اندازه کر باشد.

مسأله 52 :

آبـى کـه عـين نجاست مثل خون و بول به آن برسد و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير دهد , اگر چه کر يا جارى باشد نجس مى شود بلکه اگر بو يا رنگ يا مزه آب , به واسطه نجاستى که بيرون آن است عوض شود , مثلا مردارى که پهلوى آب است بوى آن را تغيير دهد بنابر احتياط لازم نجس مى شود.

مسأله 53 :

آبى که عين نجاست مثل خون و بول در آن ريخته و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير داده , چنانچه به کر يا جارى متصل شود , يا باران بر آن ببارد يا باد باران را در آن بريزد , يا آب باران از ناودان هنگام باريدن در آن جارى شود , و در تمام اين صور چنانچه تغيير آن از بين برود پاک مى شود.

ولى بنابر اقوى بايد آب باران يا کر يا جارى با آن مخلوط گردد.

مسأله 54 :

اگـر چـيـز نجسى را در کر يا جارى تطهير نمايند در شستنى که با آن پاک مى گردد آبى که بعد از بيرون آوردن از آن مى ريزد پاک است .

مسأله 55 :

آبى که پاک بوده و معلوم نيست نجس شده يا نه , پاک است , و آبى که نجس بوده و معلوم نيست پاک شده يا نه نجس است .

مسأله 56 :

نـيم خورده سگ و خوک و کافر غير کتابى بلکه کتابى نيز بنابر احتياط مستحب نجس , و خوردن آن حرام است .

و نيم خورده حيوانات حرام گوشت پاک , و خوردن آن نسبت به غير گربه مکروه مى باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام آب ها

No image

احکام آب ها

No image

احکام آب ها

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS