احکام آب ها (آیت الله سید علی خامنه ای)

احکام آب ها (آیت الله سید علی خامنه ای)

احکام آبها

سوال 70 :

اگر قسمت پايين آب قليلى که به طور سرازير و بدون فشار به پايين مى‌ريزد، با نجاست برخورد کند، آيا قسمت بالاى اين آب همچنان پاک باقى مى‌ماند؟

ج: اگر سرازيرى آب بگونه‌اى باشد که جريان از بالا به پايين بر آن صدق کند، قسمت بالاى آن پاک است.

سوال 71 :

آيا در شستن لباسهاى نجس با آب کرّ و جارى، فشردن هم لازم است و يا اين‌که بعد از زوال عين نجاست همين که آب آن را فرا گرفت، کفايت مى‌کند.

ج: بايد بنابر احتياط آن را فشار يا تکان دهند.

سوال 72 :

آيا در تطهير لباس متنجّس با آب کر و جارى، فشار دادن خارج آب لازم است يا با همان فشار داخل آب پاک مى‌شود؟

ج: فشار يا تکان دادن داخل آب، کافى است.

سوال 73 :

آيا گليم يا فرش نجسى را که با آب لوله کشى متصل به منبع آب شهرى شستشو مى‌دهيم، به مجرد رسيدن آب لوله کشى به محل نجس، پاک مى‌شوند يا بايد آب غساله از آن جدا شود؟

ج: در تطهير با آب لوله کشى، جدا شدن آب غساله شرط نيست، بلکه به مجرد رسيدن آب به مکان نجس، بعد از زوال عين نجاست و حرکت غساله از جاى خود به وسيله دست کشيدن بر فرش در هنگام اتصال آب، طهارت حاصل مى‌شود.

سوال 74 :

حکم وضو و غسل با آبى که به طور طبيعى غليظ است چيست؟ مانند آب دريائى که بر اثر وجود املاح فراوان غليظ شده است، مثل درياچه اروميه يا موارد ديگرى که غلظت بيشترى دارند.

ج: مجرد غلظت آب به سبب وجود املاح، مانع از صدق عنوان آب مطلق بر آن نمى‌شود، و براى ترتب آثار شرعى آب مطلق، صدق عنوان آن در نظر عرف کافى است.

سوال 75 :

آيا براى ترتب آثار کر بودن آب، علم به کر بودن آن واجب‌است يا اين که بناء بر کر بودن آب کافى است؟ (مانند آب موجود در دستشوئى‌هاى قطار و غيره)

ج: اگر حالت سابقه کر بودن آب احراز شود، بنا گذاشتن بر کر بودن آن جايزاست.

سوال 76 :

در مسأله (147) رساله امام خمينى «قدس سره» آمده است: «در طهارت و نجاست به گفته کودک مميز تا زمان بلوغ اعتناء نمى‌شود». اين فتوا تکليف دشوارى است. زيرا به طور مثال مستلزم اين است که پدر و مادر تطهير فرزندشان را پس از قضاء حاجت تا سن پانزده سالگى به عهده بگيرند. لطفا وظيفه شرعى ما را بيان فرمائيد.

ج: قول کودکى که در آستانه بلوغ است در اين باره معتبر است.

سوال 77 :

گاهى به آب موادى اضافه مى‌کنند که آن را به رنگ شير در مى‌آورد، آيا اين آب مضاف است؟ حکم وضو و تطهير با آن چيست؟

ج: آن آب حکم آب مضاف را ندارد.

سوال 78 :

در تطهير، چه فرقى بين آب کر و آب جارى است؟

ج: هيچ تفاوتى با هم ندارند.

سوال 79 :

اگر آب شور جوشانده شود، آيا با آبى که از بخار آن بدست مى‌آيد، مى‌توان وضو گرفت؟

ج: اگر آب مطلق بر آن صدق کند، آثار آب مطلق را دارد.

سوال 80 :

براى پاک شدن کف پا يا کفش، راه رفتن به مقدار پانزده گام شرط است. آيا اين کار بايد بعد از زوال عين نجاست صورت بگيرد يا پانزده گام رفتن با وجود عين نجاست کافى است؟ آيا پس از آنکه عين نجاست با پانزده گام از بين رفت، کف پا يا کفش پاک مى‌شود؟

ج: کسى که بر اثر راه رفتن روى زمين، کف پا يا کفش او، نجس شده است هر گاه تقريبا به قدر ده قدم روى زمين خشک و پاک راه برود، کف پا و کفش او پاک مى‌شود مشروط به اين که عين نجاست، زائل شود.

سوال 81 :

آيا کف پا يا ته کفش با راه رفتن روى زمينى که آسفالت شده، پاک مى‌شود؟

ج: زمينهاى آسفالت و يا آغشته به قير، پاک کننده کف پا يا ته کفش نيستند.

سوال 82 :

آيا آفتاب از مطهّرات است؟ اگر هست، شرايط مطهّريت آن چيست؟

ج: تابيدن آفتاب باعث طهارت زمين و همه اشياء غير منقول از قبيل ساختمان و چيزهائى که در آن بکار رفته مانند چوب، در، پنجره و مانند آن مى‌شود، به شرطى که عين نجاست قبلا از آنها زائل شده باشد و در موقع تابش آفتاب‌تر باشند و به وسيله آفتاب خشک شوند.

سوال 83 :

لباسهاى نجسى که در موقع تطهير، آب را رنگين مى‌کنند، چگونه پاک مى‌شوند؟

ج: اگر رنگ دادن لباس باعث مضاف شدن آب نشود، لباسهاى نجس با ريختن آب بر آنها، پاک مى‌شوند.

سوال 84 :

کسى که براى غسل جنابت آب را در ظرفى مى‌ريزد و در هنگام غسل قطرات آب به داخل ظرف مى‌چکد، آيا موجب نجس شدن آب مى‌گردد؟ و آيا مانع از تمام کردن غسل با آن آب مى‌شود؟

ج: اگر آب از آن قسمت بدن که پاک است به داخل ظرف بچکد، پاک است و مانعى براى تمام کردن غسل با آن وجود ندارد.

سوال 85 :

آيا تطهير تنورى که با گِل آغشته به آب نجس ساخته شده است، امکان دارد؟

ج: ظاهر آن با شستن قابل تطهير است و طهارت ظاهر تنور که خمير به آن مى‌چسبد براى پختن نان کافى است.

سوال 86 :

آيا روغن نجس با انجام فعل و انفعالات شيميائى بر روى آن به طورى که ماده‌ى آن داراى خواص جديدى شود، بر نجاست خود باقى مى‌ماند يا اين که حکم استحاله را پيدا مى‌کند؟

ج: براى تطهير مواد نجس، مجرّد انجام فعل و انفعالات شيميائى که خاصيت جديدى به مواد ببخشد، کافى نيست.

سوال 87 :

در روستاى ما حمامى وجود دارد که سقف آن مسطح و صاف است و از آن قطرات حاصل از بخار آب بر سر استحمام کنندگان مى‌چکد. آيا اين قطرات پاک است؟ آيا غسل بعد از چکيدن اين قطرات صحيح است؟

ج: بخار حمام و قطراتى که از سقف پاک مى‌چکد، محکوم به طهارت است، و چکيدن اين قطرات بر بدن باعث نجاست آن نمى‌شود و به صحت غسل ضرر نمى‌رساند.

سوال 88 :

با توجه به اينکه بر اساس تحقيقات علمى، وزن آبهاى فاضلاب‌ها در اثر اختلاط با مواد معدنى و آلودگى به ميکرب 10% بيشتر از وزن طبيعى آب است، اگر در اينگونه آبهإ؛ در تصفيه‌خانه‌ها تغييراتى به وجود آيد و بوسيله عمليات فيزيکى، شيميائى و بيولوژيکى، مواد معدنى آلوده و ميکروبها را از آن جدا سازند. به طورى که بعد از تصفيه کامل از جهت فيزيکى (رنگ، بو، طعم) و از جهت شيميائى (مواد معدنى آلوده) و از جهت بهداشتى (ميکروبهاى مضر و تخم انگلها) بمراتب بهداشتى‌تر و بهتر از آبهاى بسيارى از نهرها و درياها بويژه آبهائى که براى آبيارى استفاده مى‌نمايند، گردد. آيا اين آبها که قبل از تصفيه نجس هستند، با اعمال مذکور پاک شده و حکم استحاله بر آنها جارى مى‌گردد يا آنکه پس از تصفيه هم محکوم به نجاست هستند؟

ج: در فرض مذکور با مجرد جداسازى مواد معدنى آلوده و ميکربها و غير آن از آبهاى فاضلابها، استحاله تحقق پيدا نمى‌کند. مگر اين که عمل تصفيه با تبخير آب و تبديل دوباره بخار به آب، انجام شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام آب ها

No image

احکام آب ها

No image

احکام آب ها

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

Powered by TayaCMS