سخن اول
يکى از سنتهاى حسنه و مستحبات اسلامى که پس ازپيروزى انقلاب اسلامى احياء گرديد، سنت مبارک اعتکاف است.اين سنت،در طول تاريخ اسلام و اديان آسمانى طرفداران و عاملانى داشته و در بلاد اسلامى به طور عموم و شهرهاى شيعه و مراکز حوزوى بطور خاص مورد توجه بوده است.
مساجد شهرهاى مقدس نجف و کربلا و کاظمين و سامرا و مشهد و قم و اصفهان و شيراز و بسيارى ديگر از شهرهاى شيعه،خاطره حضور پر نور نيايشگران و معتکفان«ايام البيض»ماه رجب و احيانا دهه آخر ماه رمضان را در سينه دارد.
اين عبادت که قبل از پيروزى انقلاب اسلامى حالت فراگير و عمومى نداشت،در چند ساله اخير در ميان جمع کثيرى از صالحان و نيکان و خواهران و برادران دينى از اقشار گوناگون اجتماعى به ويژه دانشجويان و طلاب،متداول گرديده است و مساجد بسيارى از شهرهاى ايران و جهان اسلام پذيراى مهمانان خدا در ايام البيض ماه پر برکت رجب است.
از آنجا که اشتغال انسان به کار و زندگى و مسؤوليتهاى اجتماعى،گاهى موجب غفلت مىشود،و توجه به کار،گاه از توجه به هدف باز مىدارد و سبب مىشود وظيفه بزرگ ياد خدا و توجه به خود سازى و مبدا و منتهاى هستى فراموش شود.
اعتکاف،آب حيات بخش در کوير غفلتهاست.
غفلت از«خود»و«خداى خود»،بستر مرگ ارزشهاى انسانى و نقطه سقوط از پايگاه بلند خردورزى و عشق عرفانى و عامل پيوستن به زندگى پست و حيوانى است.
اولئک کالانعام بل هم اضل اولئک هم الغافلون(اعراف/179)
اعتکاف،بستر مناسب انديشه و تفکر و خردورزى است.
اعتکاف،تلاشى استبراى اينکه انسانهاى فرو رفته در غرقاب روزمرهگىها از فضاى پر التهاب روزانه به سوى«خويش»و«خداى خويش»باز گردند.
اعتکاف زمينه توبه و بازگشت است.بازگشتبه قرآن و معنويت،بازگشتبه دعا و استمداد از عالم غيب،بازگشت از«خودمدارى»به«خداگرايى»آنها که مسؤوليتهاى حساستر و بزرگترى دارند،بيش از ديگران به اعتکاف و خودسازى نياز دارند.
بىجهت نيست که شخص رسول الله صلى الله عليه و آله پس از هجرت،همه ساله دهه اول يا دوم و گاه هر دو دهه و در سالهاى آخر زندگى به طور منظم دهه سوم ماه مبارک رمضان را به«اعتکاف»مىپردازد و به همه دستاندرکاران و کارگزاران و رجال سياسى،اجتماعى درس معنويت گرايى و ذکر و نياش و روزه و تلاوت قرآن مىدهد.
اعتکاف،توقفى ناآگاهانه در مسجد نيست.صرف درنگ و مکث و«حبس خويشتن»در مسجد، بدون عشق به عبادت و قصد قربت نيست.
اعتکاف،لميدن خوابيدن و چرت زدن و احيانا وقت گذرانى بيکاران و گردهمايى تفريحى-سياحتى در مساجد بزرگ شهر نيست.
در اعتکاف کسانى که کار دارند و زياد هم کار دارند،و غرق دنياى اقتصاد و سياست و هنر و مطبوعات و غيره هستند،بايد از توليد و توزيع و طرح و برنامههاى اقتصادى و سياسى و فرهنگى و نظامى و کار و زندگى فاصله بگيرند و به همآهنگى کار و تلاش و فعاليتها،با رضاى خدا و وظيفه مکتبى بيانديشند.تنظيم فکر و انديشه و عمل،با معيارهاى الهى را تمرين کنند.
کار براى امت و تامين حوائج نيازمندان،تشييع پيکر شهيدان و مؤمنان،عيادت بيماران و هر کارى که در آن،خود مطرح نيست و انگيزه الهى دارد،با اعتکاف سازگار است و حتى در برخى احاديث قضاى حوايج مؤمنان از اعتکاف برتر شناخته شده است.
اعتکاف،دوره کوتاه مدت خود سازى است،که حداقل سه روز طول مىکشد و انسان را از حاکميت غريزهها،عادتها و اشتغالات معمول زندگى آزاد مىسازد.
اعتکاف،محو خود خواهى در امواج بلند خداگرايى و خدمتبه امت اسلامى است.
اعتکاف،برون رفتن از خانه خويش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است. عبادتى مستحبى و تقرب جويانه و داوطلبانه است که روزه روز سوم آن رنگ وجوب مىگيرد.
اعتکاف،گريز از لذت گرايى و هر گونه التذاذ جنسى و مهار حس خود محورى و برترى جوئى و بازگشت از قبله ديناگرايان به سمت و سوى قلب و قبله هستى است. خود سازى،محاسبه نفس،توبه و نيايش،نماز و تلاوت قرآن و استمداد از آستان قدس ربوبى از ديگر برکات«اعتکاف»است.
از آنجا که گرد آورى احکام و استفتائات مربوط به اعتکاف،کارى است که مؤمنان را در انجام اين وظيفه الهى يارى مىدهد،ستاد هماهنگى اعتکاف شهر مقدس قم که از دير باز از حافظان و مروجان اين سنتحسنه اسلامى است.از برادر بزرگوار جناب حجة الاسلام محمد حسين فلاحزاده،در خواست کرد،احکام و مسائل اين عبادت اسلامى را در ابعاد مختلف واجبات-محرمات،مبطلات و احيانا مکروهات و مباحات گرد آورى کنند،تا عاکفان خانه دوست فرمان الهى را بهتر بشناسند و با عمل به احکام دين،از فيض ثواب و ارزش معنوى مورد نظر از انجام اعتکاف،بهرهمند شوند.
در پايان از همه عاکفان حضرت دوست و مؤمنان معتکف در مساجد ميهن اسلامى صميمانه مىخواهيم،براى زلال شدن درياى قلبها و صاف شدن آسمان انديشه مسلمين و تحکيم دوستى بين ياران و دوستان انقلاب اسلامى و ظهور مصلح کل حضرت بقية الله الاعظم عليه السلام دعا کنند و عزت و عظمت فرزندان امام خمينى قدس سره را همراه با سلامت و موفقيت رهبر بزرگوار انقلاب-حضرت آية الله العظمى خامنهاى و مراجع عظيم الشان جهان تشيع از خداى بزرگ تمنا کنند.
مايه سپاس است اگر نظرات اصلاحى و تکميلى خود را به نشانى-قم،صندوق پستى 316-37185 ستاد مرکزى اعتکاف بفرستيد.
و الحمد لله رب العالمين
ستاد مرکزى اعتکاف قم