ستم و كمك
به ستمكاران
1 ـ ظلم به ديگران و يارى ظالم در ستم به ديگران، بلكه
در هر كار حرامى كه مرتكب مىشود، حرام است. در اين خصوص روايات زيادى از پيامبر 9
و ائمه : وارد شده است.
2 ـ كمك به ستمگران در غير كار حرام تا وقتى كه جزو
اعوان و اطرافيان و منسوبان آنها به حساب نيايد، و اسمش در دفتر آنها ثبت نشود و كمك
او سبب زيادى قدرت و شوكت آنان نباشد، جايز است.
رشــوه
1 ـ گرفتن و دادن رشوه براى صدور حكم باطل، حرام است.
2 ـ تغيير عنوان رشوه سبب حلال شدن آن نمىشود؛ مثلاً
به عنوان هديه، بخشش، شيرينى يا هر عنوانى ديگر.
3 ـ كسى كه رشوه گرفته، واجب است به صاحبش برگرداند.
4 ـ چنانچه كسى براى رسيدن به حقّش چارهاى جز پرداخت
رشوه نداشته باشد، براى رشوهدهنده جايز ولى براى گيرنده حرام است.
س ـ گاهى مشاهده مىشود كه بعضى از اشخاص از مراجعه
كنندگان در برابر انجام كارشان تقاضاى رشوه مىكنند، آيا پرداخت رشوه به آنان جايز
است؟
ج ـ هيچيك از مراجعه كنندگان به ادارات حق ندارند براى
انجام كار خود پول يا خدمتى را به طور غير قانونى به كارمند ادارى كه مكلّف به خدمت
به مراجعين است ارائه دهند، همچنين كارمندان ادارات هم كه از نظر قانونى موظّف به انجام
كار مردم هستند حق ندارند هيچ گونه مبلغى را به طور غير قانونى در برابر انجام كار
مراجعه كنندگان درخواست يا دريافت كنند و جايز نيست در اين مال تصرف نمايند، بلكه بايد
آن را به صاحبانش بازگردانند.
مجسمه سازى
1 ـ ساختن مجسمه بر دو گونه است :
مجسمه غيرانسان و حيوان؛ مانند درختان و گلها، اشكال
ندارد.
مجسمه انسان يا حيوان؛
مانند انسان و حيوان، حرام است. به دو شرط :
1 ـ اينكه؛ يك نفر به تنهايى مجسمه را بسازد نه چند
نفر با مشاركت يكديگر.
2 ـ اينكه؛ مجسمه به طور كامل ساخته شود پس اگر يك
يا چند عضو
را نداشته باشد، حرام نيست.
2 ـ اگر اعضاى مختلف مجسمه را فرد يا افرادى يا كارخانه
بسازد و يك نفر تمام اين اعضا را به هم پيوند زند و از آنها يك مجسمه كامل بسازد حرام
است.
4 ـ كسب از راه مجسمهسازى و مزد گرفتن براى ساخت آن
حرام است.
ـ خريد و فروش و نگهدارى و استفاده از مجسمه اشكال
ندارد.
6 ـ نقاشى كردن جانداران؛ مانند انسان و حيوان، اشكال ندارد هر چند احتياط مستحب
ترك آن است.
سِحر، شُعبده،
هيپنوتيزم
سحر (جادو) آن است كه با نوشتن، سخن گفتن يا نقاشى
كردن يا دميدن، گره زدن يا دود كردن چيزى يا كار ديگرى در جسم يا دل يا عقل كسى تأثير
بگذارد؛ مثلاً در احضار يا خواب يا بيهوش كردن يا دوستى و دشمنى كردن او اثر كند.
1 ـ جادو كردن، يادگرفتن، ياد دادن و كاسبى كردن با
آن حرام است.
2 ـ تسخير جن يا فرشته واحضار روح يا جنّ، ملحق به
جادوگرى و حرام است.
3 ـ شعبدهبازى كه يا به سحر ملحق است يا از سحر است،
حرام مىباشد و آن عملى است كه به سبب حركت سريع غيرواقع را واقع نشان دهد ولى بازىهايى
كه همراه با سرعت حركت و تردستى هستند و از انواع شعبده محسوب نمىشود، اشكال ندارد.
استفتاء
س 1 ـ كسى كه سحر ساحر را باطل مىكند و شخصى را نجات
مىدهد، آيا اين كار حرام است و گناه دارد يا خير؟
ج ـ اگر سحر مىكند جايز نيست و اگر حفظ نفس يا واجب
ديگرى بر آن موقوف باشد، با ملاحظه اهميّت واجب ديگر مانع ندارد.
س 2 ـ آيا هيپنوتيزم از نظر اسلام حرام است؟ اگر هيپنوتيزم
در جهت انجام عمل خير و نيكو انجام شود چه حكمى دارد؟
ج - جايز نيست .
س 3 ـ مراجعه به مؤمنين به بعضى از كسانى كه از طريق
تسخير ارواح و جن اقدام به معالجه مىكنند با توجه به اينكه يقين دارند كه آنها فقط
كار خير انجام مىدهند، چه حكمى دارد؟
ج ـ اين كار فىنفسه اشكال ندارد، مشروط بر اينكه از
راههايى كه شرعاً حلال هستند اقدام شود.
س 4 ـ آيا فالگيرى از طريق سنگريزه و كسب درآمد با
آن جايز است؟
ج ـ اخبار به كذب جايز نيست.
ريش تراشى
1 ـ تراشيدن ريش خواه با تيغ باشد يا با ماشين، بنابراحتياط
واجب حرام است.
س 2 ـ كوتاه كردن ريش با ماشينهاى معمولى دستى تا
حدود يك ميلىمتر چگونه است؟
ج ـ بنابر احتياط بايد طورى باشد كه صدق ريش كند.
س 3 ـ كسانى هستند كه ريش را تمام نمىگذارند، به قول
غربىها پروفسورى است، آيا مقدار تراشيده شده، فعل حرام است يا خير؟
ج ـ تراشيدن بعض ريش، حكم تراشيدن تمام آن را دارد.
تخلّف از
مقررات دولت اسلامى
1 ـ مراعات مقررات دولت اسلامى لازم و تخلّف از آن
جايز نيست.
2 ـ خريد و فروش اجناسى كه از سوى دولت اسلامى قاچاق
اعلام شده، بايد مطابق مقررات اعلام شده باشد.
3 ـ استفاده از دفتر تعاونى و دفترچه خدمات درمانى
ديگران، يا دفترچه خود را براى استفاده در اختيار ديگران گذاشتن، در صورتى كه واگذارى
و استفاده بر خلاف مقرّرات دولت اسلامى باشد، جايز نيست.
4 ـ واگذار كردن حق خود از اجناس جيره بندى شده و سهميه
دريافت كالا به ديگران، بر خلاف مقررات دولت اسلامى، جايز نيست.
استفتاء
س 1 ـ آيا سهم قند و شكر كه به قنادىها و... مىدهند،
اگر بفروشند، سود آن حلال است؟
ج ـ بايد مقرّرات دولت اسلامى را مراعات نمايند.
س 2 ـ شخصى از انشعاب آب خانه يا مغازهاش علاوه بر
مصرف خودش بدون اجازه سازمان آب به ديگران هم آب مىدهد و پول آن را مىگيرد، اين كار
براى صاحب انشعاب و براى كسانى كه با دادن پول آب و هزينه انشعاب فرعى از آن آب استفاده
مىكند چه حكمى دارد؟
ج ـ تصرّف در آب مزبور بدون مقررات دولت اسلامى جايز
نيست.
س 3 ـ عدهاى مىگويند، اجناس قاچاق كه معاملات آن
غيرمجاز اعلام شده، منحصر به اسلحه، مواد مخدر و از اين قبيل اجناس مىباشد و معاملات
ساير اجناس قاچاق از قبيل قماش، خرّازى و غيره را مجاز مىدانند خواهشمند است نظر خود
را در اين زمينه اعلام فرماييد.
ج ـ فروش اجناس قاچاق بايد با مقرّرات دولت اسلامى
باشد و چنانچه دولت مزاحمتى ندارد و در بازار فروخته مىشود، مانع ندارد.
س ـ انجام اعمالى كه به نظر كارمند مخالف قانون هستند
ولى مسئول بالاتر ادعا مىكند كه اشكال ندارد و خواهان انجام آنهاست چه حكمى دارد؟
ج ـ كسى حق عمل نكردن به قوانين و مقررات حاكم بر ادارههاى
دولتى و عمل برخلاف آنها را ندارد و هيچ مسئولى نمىتواند از كارمند تقاضاى انجام كارى
خلاف قانون را بنمايد و نظر مسئول اداره در اين رابطه اثرى ندارد.
پـرسـش ؟
1 ـ ساختن و خريد و فروش عروسك چه حكمى دارد؟
2 ـ چه اعمالى ملحق به سحر و حرام مىباشد؟
3 ـ باطل كردن سحر ديگران چه حكمى دارد؟
4 ـ شخصى مسئول خريد يك وزارتخانه مىباشد، برخى از
شركتها و فروشندگان، براى جذب مشترى هديهاى به اين شخص مىدهند، كه گاهى بسيار ارزشمند
مىباشد، حكم آن را بيان كنيد.