لزوم فحص از اعلم و حکم ظن و احتمال

لزوم فحص از اعلم و حکم ظن و احتمال

لزوم فحص از اعلم و حکم ظن و احتمال

فرع 6 . اظهر اين است که حکم عقل به تخيير، بعد از فحصِ از اعلميّت و يأس از ترجيح به آن است؛ پس فَحص از آن لازم است، مانند فحص از صفات راوى از قبيل «افقهيّت» و «اصدقيّت» در مورد ترجيح.

و چنانچه ظنّ به اعلميّت در صورت عدم ميسوريّت تحصيل علم، يا احتمال غيرِ معارض آن در صورت عدم ميسوريّت ظنّ، موجب اقوائيّت احدالظّنين مى ‌شود، دور نيست ترجيح به آن ظن يا احتمال، در صورت مساوات در ساير مرجّحات، اگر چه رعايت احتياط در اخذ به احوط‌القولين اَوْلى است؛ و احوط است در صورت عدم علم، چه ظنّ باشد و چه احتمال منحصر در واحد؛ و مکلّف در اين صورتِ مسأله، عمل به علم خود، يا به اجتهاد خود، يا به تقليد موافق با احتياط، مى‌نمايد به ترتيب مذکور از حيث تمکّن و عدم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

شرایط مرجع تقلید

No image

زوال صفات المقلَّد

No image

فوت المرجع

No image

جواز تقلید عقلى است

No image

تقلید اعلم

Powered by TayaCMS