احکام آبها
مسأله 47 :
آب مضاف که معني آن گفته شد، چيز نجس را پاک نميکند، وضو و غسل هم با آن باطل است.
مسأله 48 :
آب مضاف هرقدر زياد باشد، اگر ذرّهاي نجاست به آن برسد نجس ميشود، ولي چنانچه بافشار روي چيز نجس بريزد، مقداري که به چيز نجس رسيده نجس ومقداري که به نجس نرسيده است پاک ميباشد، مثلاً اگر گلاب را از گلابدان روي دست نجس بريزند، آنچه به دست رسيده نجس، و آنچه به دست نرسيده پاک است.
مسأله 49 :
اگر آب مضاف نجس، طوري با آب کر يا جاري مخلوط شود که ديگر آب مضاف به آن نگويند پاک ميشود.
مسأله 50 :
آبي که مطلق بوده ومعلوم نيست مضاف شده يا نه، مثل آب مطلق است، يعني چيز نجس را پاک ميکند وضو وغسل هم به آن صحيح است وآبي که مضاف بوده ومعلوم نيست مطلق شده يا نه مثل آب مضاف است، يعني چيز نجس را پاک نميکند، وضو وغسل هم با آن باطل است.
مسأله 51 :
آبي که معلوم نيست مطلق است يا مضاف ومعلوم نيست که قبلاً مطلق يا مضاف بوده نجاست را پاک نميکند، وضو وغسل هم با آن باطل است، ولي اگر به اندازه کر يا بيشتر باشد ونجاست به آن برسد حکم به نجس بودن آن نميشود.
مسأله 52 :
آبي که عين نجاست مثل خون وبول به آن برسد وبو يا رنگ يامزه آن را تغيير دهد، اگرچه کر يا جاري باشد نجس ميشود، ولي اگر بو يا رنگ يامزه آب به واسطه نجاستي که بيرون آن است عوض شود، مثلاً مرداري که پهلوي آبست بوي آن را تغيير دهد نجس نميشود.
مسأله 53 :
آبي که عين نجاست مثل خون وبول در آن ريخته وبو يا رنگ يامزه آن را تغيير داده، چنانچه بکر يا جاري متصل شود، يا باران بر آن ببارد، يا باد باران را در آن بريزد، يا آب باران از ناودان در آن جاري شود، وتغيير آن از بين برود، پاک ميشود.
مسأله 54 :
اگر چيز نجسي را در کر يا جاري آب بکشند، آبي که بعد از بيرون آوردن از آن ميريزد پاک است.
مسأله 55 :
آبي که پاک بوده ومعلوم نيست نجس شده يا نه پاک است وآبي که نجس بوده ومعلوم نيست پاک شده يا نه نجس است.
مسأله 56 :
نيمخورده سگ وخوک وکافر، نجس وخوردن آن حرام است، و نيمخورده حيوانات حرام گوشت، پاک وخوردن آن مکروه ميباشد، مگر نيمخورده گربه و در نيم خورده مؤمن شفا است.