(کسبهاى حرام ): قمار
سوال 989 :
مسابقات علمى و نظامى با شرط برد و باخت چه حکمى دارد ؟
جواب :
صـحـيـح نـيست , و آن مال براى برنده حلال نمى شود , ولى براى مسابقات علمى مى شود جايزه تـعيين کرد , و جايزه آن است که شخص يا مؤسسه اى غير از مسابقه دهندگان , آن را مى پردازند ,واللّه العالم .
سوال 990 :
بازى کردن با شطرنج و پاسور اگر چه بدون برد و باخت باشد چه حکمى دارد ؟
جواب :
بازى با آلات معروفه قمار چه با برد و باخت مالى باشد يا بدون ان جايز نيست و شطرنج تا وقتى که محرز نشود که از الت قماربودن خارج شده بطورى که در هيچ مجتمع قمار با ان متعارف نباشد , بازى با ان ـ چه با برد و باخت مالى باشد يا بدون ان جايز نيست , واللّه العالم .
سوال 991 :
نزد جناب عالى بازى با شطرنج و ورق چگونه است ؟
جواب :
بازى با آلات معروفه قمار ـ ولو بدون برد و باخت ـ جايز نيست مگر اين که از الت قمار بودن خارج شـود بـه گونه اى که در هيچ جا از الات قمار شمرده نشود , در اين صورت بازى با ان بدون برد و باخت مانعى ندارد , واللّه العالم .
سوال 992 :
بـازى کـردن بـا شـطرنح بدون شرط و برد و باخت , تنهابراى تفريح و تقويت نيروى فکرى چگونه است ؟
جواب :
بازى با آلات معروف قمار ـ ولو قصد برد و باخت نباشد ـ جايزنيست , واللّه العالم .
سوال 993 :
يـک بـازى که از (( تاس )) استفاده مى شود , بدون برد وباخت و کاملا از حالت قمار خارج است , چه حکمى دارد ؟
جواب :
اگر از آلات قمار حساب شود , بازى با آن ـ ولو بدون برد و باخت مالى ـ جايز نيست , واللّه العالم .
سوال 994 :
آيا طلاب مى توانند برنامه هاى راديو و تلويزيون راببينند ؟
جواب :
استفاده حلال از راديو و تلويزيون مانعى ندارد و فرقى بين طلبه و غير طلبه نيست , واللّه العالم .
سوال 995 :
براى تهيه لوازم مسابقه مثل توپ و جايزه , آيا جايز است برگزار کنندگان از بازى کنان پول دريافت کنيد ؟
جواب :
براى جايزه جايز نيست , ولى تهيه مخارج وسايلى بازى عيبى ندارد , واللّه العالم .
سوال 996 :
يکى از ورزش ها در يک شهر همواره با برد و باخت همراه است .
حکم اين بازى در آن شهر و شهر ديگر بدون بردوباخت , چگونه است ؟
جواب :
اشکالى ندارد .
و مثل توپ بازى , آلت قمار شمرده نمى شود ,واللّه العالم .
سوال 997 :
بازى اى در شهرى معمولا همراه با حرامى است , اين بازى چه حکمى دارد ؟
جواب :
اگـر خـود بازى , بازى حلال است , مقارن بودن آن با حرام آن راحرام نمى کند , ولى از کار حرام بايد خوددارى شود , واللّه العالم .
سوال 998 :
شرط بندى بينندگان برروى بازيى بازى کنان , چه حکمى دارد ؟
جواب :
صحيح نيست , واللّه العالم .
سوال 999 :
اگر بازى گران بدانند , تماشاگران بر روى بازى آنان شرطمى بندند , آيا بايد بازى را ترک گويند ؟
جواب :
لزومى ندارد , واللّه العالم .
سوال 1000 :
چه نوع ورزشى براى جوانان مناسب است ؟
جواب :
هر نوع ورزش که قمار نباشد و موجب تقويت جسم و روح شود , مناسب است , واللّه العالم .
سوال 1001 :
شرط برد و باخت در مسابقه چيست ؟
جواب :
شـرط بـرد و باخت عبارت است از اين که طرفين مالى را بگذارندکه هر کدام برنده شد بردارد , و اين , قمار حرام است , واللّه العالم .
سوال 1002 :
شطرنج بدون شرط بردو باخت چه حکمى دارد ؟
جواب :
اگر محرز شود که از آلت قمار بودن خارج شد , اشکالى ندارد ,واللّه العالم .
سوال 1003 :
بـازى هايى که هيچ گونه فايده مشخصى ندارند و صرفاسرگرمى محسوب مى شوند , چه حکمى دارند ؟
جواب :
حرام نيست , ولى مکروه است , واللّه العالم .
سوال 1004 :
شرط بندى در مسابقه اى که جايز است , ولى مبلغ شرطبراى بازنده سنگين است , آيا عمل به شرط لازم است ؟
جواب :
اگر پرداخت مبلغ حرجى است مى تواند تاءخير بيندازد و درصورت تمکن بپردازد .
و منظور از (( حرج )) به مضيقه افتادن است , واللّه العالم .
سوال 1005 :
مـسـابـقه موتور سوارى و جز آن در اين روزگار , جنبه نظامى دارد , آيا شرط برد و باخت جايز است ؟
جواب :
شـرط برد و باخت اشکال دارد , ولى براى اين نوع مسابقات مى شود جايزه تعيين کرد .
و جايزه آن است که شخصى يامؤسسه اى غير از مسابقه دهندگان , آن را بپردازند , واللّه العالم .
سوال 1006 :
بازى هائى که مطلقا حرام اند , کدامند ؟
جواب :
بـازى بـا آلات مـعروفه قمار , هر چند به شرط برد و باخت نباشد ,و بازى به شرط برد و باخت هر چـنـد بـا آلات مـعروفه قمارنباشد , حرام است .
و گرفتن آن مال جايز نيست .
و هر نوع بازى که ترغيب به حرام باشد , حرام است , واللّه العالم .
سوال 1007 :
بازى با کسانى که بردو باخت بر روحيه آنان تاءثير بدى دارد , چگونه است ؟
جواب :
اگر موجب فساد و دعوا بشود , بازى نکنند , وللّه العالم .
سوال 1008 :
پولى که با شرط بندى در تيراندازى به دست مى آيد ,چگونه است ؟
جواب :
تـيراندازى با سلاحى که در جنگ به کار مى رود ـ نه با آنچه که در شکار و امثال آن کار برد دارد ـ اگـر بـا بـرد و بـاخـت مالى بوده باشد و شرايط (( سبق )) و (( رمايه )) در آن مراعات شده باشد ,مانعى ندارد .
و در صورتى که مسابقه جايز باشد جايزه ان براى برنده حلال مى شود , واللّه العالم .