احکام قضاوت‌

احکام قضاوت‌

احکام قضاوت‌

سوال 797 :

بدليل حساسيت حقوقي بعضي شغلها مثلاً شغل قضاوت که ممکن است نادانسته حق کسي پايمال شده و حق الناس را در بر داشته باشد آيا اجتناب از اين شغلها خوب و مصلحت مي‌باشد يا نه؟

جواب :

در صورتي که انسان واجد شرائط قضاوت باشد اجتناب از پذيرفتن آن مصلحت نيست ولي بايد سعي کند که حدود الهي و حقوق افراد را کاملاً رعايت کند.

علم قاضي

سوال 798 :

اگر استناد علم قاضي به يکي از مواردي مانند قراين و محتويات پرونده يا عکس و فيلم از فرد هنگام ارتکاب جرم يا نوار ضبط وي از مکالمات که مشتمل بر برخي...... باشد يا تحقيقات محلي و يا گفتگوهاي غير رسمي طرفين در محکمه يا فيلم و عکس از مجرم حين ارتکاب جرم و يا استفاده از علائم غريبه‌اي مانند هيپنوتيزم و نظائرش و يا استفاده از روشهاي نوين در کشف جرم و يا استفاده از دستگاه دروغ سنج يا... باشد، اين علم مستند به موارد فوق حجيت شرعي دارد؟

جواب :

در صورتي که از موارد مذکور يا غير آن براي قاضي علم حاصل شود حجيّت شرعي دارد.

سوال 799 :

الف: آيا قاضي مي‌تواند در مقام قضاوت به علم خود عمل کند؟

جواب :

بلي‌

ب: در صورت مثبت بودن پاسخ، آيا علم قاضي در تمام موارد حجت است؟ (دعاوي جزايي و مدني، حق اللَّه و حق الناس و جرايم جنسي و غير جنسي)

جواب :

علم قاضي در تمام موارد حجت است.

جواب :

آيا منظور از قاضي، قاضي مجتهد است يا قضات مأذون غير مجتهد را نيز شامل مي‌شود؟

جواب :

قضات مأذون غير مجتهد را نيز شامل مي‌شود.

د: آيا بين حصول علم براي قاضي، قبل از تصدي امر قضا و بعد از تصدي از نظر حجيت، تفاوتي وجود دارد؟

جواب :

در صورتي که قاضي در حين قضاوت علم داشته باشد فرقي نمي‌کند.

سوال 800 :

در صورت تعارض علم قاضي با اقرار يا بينه کدام مقدّم است؟

جواب :

علم قاضي بر اقرار و بيّنه مقدم است.

سوال 801 :

چنانچه دليل اثبات جرم، منحصر به نظريه کارشناس - مانند کارشناس انگشت نگاري يا پزشکي قانوني - باشد بفرماييد:

الف - آيا از نظر شرعي چنين دليلي حجيّت دارد؟

ب - در صورت حجيت، آيا دليل مستقلي محسوب مي‌شود يا حجيت آن منوط به داشتن شرايط بيّنه است؟

جواب :

الف: خير مگر آنکه قاضي از اين راه علم پيدا کند.

ب: دليل مستقلي حساب نميشود.

قضاوت بانوان

سوال 802 :

انتخاب شغل قضاوت براي زنان چه حکمي دارد؟

جواب :

از آنجا که قضاوت اسلامي يکي از شئون حکومتي اسلام است لذا قضاوت زنان و دخالت آنان در مراحل امور قضائي در مواردي که با تنظيم برنامه‌اي از طرف زعيم اسلامي صورت گيرد و در چهار چوب موازين اسلامي تنظيم شود جائز است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

خمس مغازه ‌ها

No image

موانع رسیدن آب به پوست

No image

غسل(جنابت)

No image

شک در وضو

Powered by TayaCMS